Originalrenovering av Maraton 34F

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Mopedersen
Inlägg: 146
Blev medlem: 25 jun 2012, 23:00
Ort: Horten, Norge

Inlägg av Mopedersen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Litt jobbing på mopeden i påsken også. Har fått montert alle vaiere.
Bensinkranen derimot ser ut til å være et problem.

Bild
Bild

Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
1957 Tempo-Lett Comfort 170
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det verkar vara en nytillverkad bensinkran (kopia) och då stämmer inte alla måtten. Sedan bör inte tanken ligga metall/metall mot ramen, jag brukar lägga ett flexibelt mellanlägg oftast en gummiduk som jag klipper till i lagom mått. Materialet bör vara så där 5-6 mm tjockt.

Men i huvudsak tror jag det är bensinkranen som är fel. Du bör ha en sån här kran istället och det är en fortsatt tillverkning av originalutförandet.

http://www.karcoma.com/produkte/produktkatalog/kraftstoffhahnen/kraftstoffhahnen_details.php?art_nr_getvar=30-0012&anzahl_alle=0&cp=k <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mopedersen
Inlägg: 146
Blev medlem: 25 jun 2012, 23:00
Ort: Horten, Norge

Inlägg av Mopedersen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Takk for svaret. Jeg har lagt noen gummilister mellom tanken og rammen for å unngå ulyd/resonans i tanken. Originalbensinkranen var borte, så den som er montert nå er kjøpt ny. Når jeg ser kranen på linken, så tror jeg kanskje jeg har sett en slik her et sted. Får lete litt i morgen. <!-- </EdIndex> --></div>
1957 Tempo-Lett Comfort 170
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror inte det ligger nåt emellan ram och tank original. Sedan ska tanken långt fram och upp för att sedan trycka ner plåten en hel del.
Annars är det alltid bäst med originalkranar.
Mät din kran överallt så kan jag kolla om jag har någon. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror inte heller att det var en list mellan tank och ramkåpa.

Mycket fint jobb Mopedersen! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jäklar vad fin den är :)

Original sitter det en gummikloss i nederkant mellan tank och ram, runt 6-8mm tjock, den klossen är ca 1,5cm hög och lite smalare än bredden på utrymmet på tanken som går ner över ramen.

Och list mellan kåpa o tank har det suttit på alla mina monarpeder, men den är inte så tjock, den där ser tjockare ut.

Dom piratkranar jag testat har gått o använda, förutom dom med plastvred, då blir det för tjockt för att få kåpan över kranarmen, men då brukar plasten gå att ta bort o sen sätta dit igen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Mopedersen
Inlägg: 146
Blev medlem: 25 jun 2012, 23:00
Ort: Horten, Norge

Inlägg av Mopedersen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Takk for positive tilbakemeldinger.

På gamle reklamebilder fra Monark ser det ut som at det er list mellom kåpe og tank.
Listen på kåpen er nok litt tykkere enn originalen ja.

Om jeg løfter opp tanken og kåpen, så kan bensinkranen betjenes.
Men det ser litt merkverdig ut når kåpen ikke ligger ned mot rammen.

Bild

Bensinkranen kan betjenes, men kåpen ligger ikke ned mot rammen.
Bild

Penere (snyggare?) med kåpen ned mot rammen, men kranen kan ikke betjenes.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
1957 Tempo-Lett Comfort 170
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
Användarens profilbild
Mopedersen
Inlägg: 146
Blev medlem: 25 jun 2012, 23:00
Ort: Horten, Norge

Inlägg av Mopedersen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Jag tror inte det ligger nåt emellan ram och tank original. Sedan ska tanken långt fram och upp för att sedan trycka ner plåten en hel del.
Annars är det alltid bäst med originalkranar.
Mät din kran överallt så kan jag kolla om jag har någon.
52mm
Bild

53mm
Bild

4,5mm
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
1957 Tempo-Lett Comfort 170
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag känner igen den typen av bensinkran. Vill minnas den originalmonterades på Zundapp fast då med M12 gängan. Den var av ett annat fabrikat än de som Monark använde. Har för mig den hette Frankfurter och Monarks använde Karco som senare blev Karcoma.

På bilden ser du Karcoma och den har ett "längre utbyggt vred" än den
du visar.
  • Bild
Själv undviker jag i det längsta att köpa nytillverkade kopior det passar sämre på en sån fin renovering som du gör.

Har du inte den gamla kranen kvar så du kan renovera den? Eventuellt med hjälp av en annan gammal kran du hittar och kan plocka delar ifrån.

Det som först går sönder är packningen inuti men den gör du ganska enkelt. Kork, gummi eller nåt plast jag har använt olika men det måste vara någorlunda mjukt så det tätar.

Sen brukar det också vara en tunn pappersfiberpackning mellan skålfjädern och vredet men det funkar även utan den.

Var noga med hål och mått och lite olja när allt sätts ihop sen blir det bättre än bra och du känner dig stolt att ha fixade det här alldeles själv. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor
Inlägg: 1676
Blev medlem: 19 jun 2011, 23:00
Ort: Dalarna

Inlägg av Cobra5000 »

Användarens profilbild
Mopedersen
Inlägg: 146
Blev medlem: 25 jun 2012, 23:00
Ort: Horten, Norge

Inlägg av Mopedersen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jeg har ikke den original kranen. Det lå deler av en gammel kran i verktøyvesken under setet, men jeg vet ikke om den hører til. Den er rett og det virker som det passer bedre med en som er vinklet.

Kranen som lå i verktøyvesken under setet.
Bild

Jeg hadde det for meg at jeg hadde sett en kran, men den var jo her- på min Puch Maxi.
Bild

Hadde en annen kran liggende også, men den er litt kort den også. Også er den jo av plast.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
1957 Tempo-Lett Comfort 170
1958 Maraton 34F
1970 Puch Maxi
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Precis en sån som den sista har jag på min TRansportmonarped, den fungerar utmärkt på både den (men där är kåpan ombyggd) och på en 349F samt en 348F (som har samma tank som du), enda var att man var tvungen att ta bort plasten på vredet när man satte dit kåpan. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Mopedersen skrev:Jeg har ikke den original kranen. Det lå deler av en gammel kran i verktøyvesken under setet, men jeg vet ikke om den hører til. Den er rett og det virker som det passer bedre med en som er vinklet.

Kranen som lå i verktøyvesken under setet.
Bild
Det är original Karco bensinkranen till mopeden men det fattas delar till den. Fråga Pangerva om han har resten :)

Det går också sätta annons under köpes :) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kollade reservdelskatalogen då jag blev osäker om det ska vara vinklad eller rak kran, men det är den där raka som ska vara original. Och gummimellanlägget jag nämnde som ska sitta under tanken finns även den med i katalogen. Så det ska sitta där. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den vinklade kranen brukar vara när det är verktygslåda. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar