Skit Zundappen

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Samuel
Inlägg: 1397
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men jag vill få igång den före, jag får mer betalt/bättre byte då. <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Kuli
Inlägg: 380
Blev medlem: 29 aug 2009, 23:00
Ort: Örebro

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar aldrig skruva bort tändplattan när jag byter kondingen. Ska man lossa den, måste man även lossa alla kablar till belysning, dödare mm. Och dessutom sätta tillbaka den på rätt ställe så man inte ändrar tändningen.

Enklast är att bara:

1. Bort med svänghjulkåpan.
2. Bort med svänghjul m.h.a. en svänghjulsavdragare. (Kanske du kan låna en ???)
3. Löd eller skruva bort kablarna från kondingen beroende på vilken modell du har.
4. Ta en polygrip och "ryck ut" kondingen.
5. Knacka försiktigt i den nya kondingen m.h.a. en hylsa från hylsnyckelsatsen och en liten hammare. OBS! Du får inte slå på mitten anslutningen på den utan bara på kanten på höljet.
6. Löd eller skruva dit kablarna.
7. Dit med svänghjul och kåpan. Klart ! ! ! !

Enkelt, lycka till... Halv nöjet med en moppe är ju och skruva...

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel
Inlägg: 1397
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Imorgon ska jag försöka byta kondensatorn, eller ta bort iaf,
Sno pappas hylsnyckelsats och sätta sig i garaget, på med musik och börja skruva. Sen ner till veterangubben och fråga om han har en kondensator, om han inte har en så beställer jag en. schemat är klart för morgondagen :D <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Samuel
Inlägg: 1397
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men jag kollade på rexxys film på youtube, klyva sachs.
Då håller han i vevstaken så inte svänghjulet snurrar, hur ska jag göra på bästa sätt?? <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dra ur stiftet och stoppa i någon halvmeter av en ca 8mm lina. Det blir en bra låsning då du ska lossa eller dra svänghjulsmuttern. :D

självklart med lite lina kvar utanför så att du kan dra ut den igen. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Kuli
Inlägg: 380
Blev medlem: 29 aug 2009, 23:00
Ort: Örebro

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller så köper man en oljefilter avdragarer på t.ex. Mekonomen för en femtiolapp. Men man måste ha en modell (som i länken) med en rem eller gummi på för att få fäste runt svänghjulet.

http://webkat.mekonomen.se/inetkat/pictures.asp?link=http://webkat.mekonomen.se/images/mastercopy/TillbBild/42-3752.jpg&sprak=S

Annars kan man stoppa in en stor skruvmejsel i svänghjulet mot något stabil på insidan. Men jag rekomenderar inte detta då jag sist som jag gjorde det bröt av tändplattan i två delar. :oops: Inte så lyckat....

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel
Inlägg: 1397
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->bra tips, jag behövde bara få ett bra grepp med handen så lossnade min, men svänghjulsavdragaren var för stor :shock: , Lånar en som troligen passar av en kompis senare idag :( <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Duett_Anders_
Inlägg: 236
Blev medlem: 17 jun 2008, 23:00
Ort: Överum, Västervik

Inlägg av Duett_Anders_ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
körmoped skrev:bra tips, jag behövde bara få ett bra grepp med handen så lossnade min, men svänghjulsavdragaren var för stor :shock: , Lånar en som troligen passar av en kompis senare idag :(
Hmm, du har tagit bort svänghjulet men inte lossat det? :? <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel
Inlägg: 1397
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->eller mutter iaf, men nu är kondensatorn bytt, skiten går fortfarande inte!

§ Den får bensin
§ Bra blå gnista
§ Bra kompression
§ Tändningen är rätt
§ Kondensatorn är bytt

Men den startar inte ändå??
HJÄLP!! <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Levve
Inlägg: 1224
Blev medlem: 20 apr 2009, 23:00
Ort: Norrbyn Kilafors. Hanebo socken

Inlägg av Levve »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du vevhuskompression då? d.v.s komp både uppåt å nedåt när kolven rör sig. Det finns ju en möjlighet att nån av packboxarna runt vevaxeln har gått åt h-e. Jag föreslog tidigare att du skulle testa med nytt stift, så det har du väl gjort antar jag. :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ge den en snaps med bensin i tändstifhålet, spring med växel i. Går den inte då är det tändningsfel, går den bensinfel. Packboxar ja visst men, med ovanståede metod kan det vara hål i vevhuset och den tänder till några varv. <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel
Inlägg: 1397
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den startade inte med lite bensin direkt i cylindern, men nu har gnistan nästan gett upp,
den blixtrar till ibland bara och när jag provade så tände den till iallafall. nu är det väl bara leta fel i tändningen igen :) <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Duett_Anders_
Inlägg: 236
Blev medlem: 17 jun 2008, 23:00
Ort: Överum, Västervik

Inlägg av Duett_Anders_ »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
körmoped skrev:den startade inte med lite bensin direkt i cylindern, men nu har gnistan nästan gett upp,
den blixtrar till ibland bara och när jag provade så tände den till iallafall. nu är det väl bara leta fel i tändningen igen :)
Kommer det bara gnista ibland är det tändspolen dom är trasig <!-- </EdIndex> --></div>
Kuli
Inlägg: 380
Blev medlem: 29 aug 2009, 23:00
Ort: Örebro

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
körmoped skrev:eller mutter iaf, men nu är kondensatorn bytt, skiten går fortfarande inte!

§ Den får bensin
§ Bra blå gnista
§ Bra kompression
§ Tändningen är rätt
§ Kondensatorn är bytt

Men den startar inte ändå??
HJÄLP!!
Som någon skrev i tråden innan, har du bytt tändstift ?

Annars lutar det väl åt tändspolen eller kanske brytarna ???

Kolla så brytarna är hela, rena och öppnar några tiondelar.

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tändstift kan vara griniga, man kan se en fin gnista men under komprsion släcks gnistan . Tag ett nytt stift och prova. Stäng kranen och spring med växel i utan stift monterat men det skall sitta i tändhatten och ligga mot gods( jord) så allt skit i vevhus och cylinder blåses ut. Montera stiftet öppna kranen och försök starta.
Man kan enkelt prova att spolen ger bra gnista. Spolen skall kunna ge en gnista på 8 mm.
Om man har ett 18 mm stift kan man vika upp elektråden rakt ut då skall gnistan håppa från centrum på stiftet ut till kanten.
Man kan ta en 50 mm lång bansinslang och trä ín två sladdstumpar.den ena skall gå 8 mm längre in än den andra. Sladdarna bör gå trögt in i slangen. Man kopplar ena sladden till jord den andra i tändhatten och kickar,det skall bli en gnista 8 mm mellan sladdarna i plastslangen <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar