Har fortsatt plock på grejor idag, mellan sommardäck, rekningar för mopperally och klippning av äppelträd.
Körde lite på pumpen på glidrören till framgaffeln idag, gängpaj på en M7. Tror jag har insatsgängor, men den sitter lite dumt till, så vi får väl se om den går att byta. Dessutom lyckades jag dra av en pinnbult till framskärmen. Suck, bara att svetsa på en till och sen lacka om. Om det inte dyker upp lite framgaffeldelar på Vikstamarknaden nästa helg. Jag har faktiskt slut på vettiga reservdelar till Floridaframgafflar, åtminstone inga glidrör.
Nu saknar jag: Sadelrör, rätt tuta, lyfthandtag, ja sen var det inte så mycket mer, till en komplett moppe, men jag har några polare som skall leta i gömmorna. Försöker undvika nytillverkat så långt det går, inte för att jag har så mycket emot detta, utan för att det är en NOSram och då är det kul med orginaldelar. Stödet är nytillverkat och det har fodrat mycket jobb, upptäckte idag att det ännu inte var klart heller, lite riktning kvar.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Det måste fasen sitta folk och anstränga sig för att de nytillverkade delarna ska passa så dåligt som möjligt, mitt första stöd skickade jag tillbaka men när jag fick ett till och det passade exakt lika dåligt blir man ganska trött.
Jag fick dela mitt stöd på mitten och svetsa i en stödhylsa och bredda hela stödet med 12(!) mm
Ord kan inte beskriva hur mycket jag avskyr repro.
Jag försöker ha inställningen att repro är ett bra utgångsmaterial, de gånger det passar perfekt blir jag glatt överraskad, annars förutsätter jag att det behöver bearbetas.
Med den inställningen så behöver jag inte bli så irriterad som jag ser att du blir.
Utan reprotillverkning hade inte många moppar renoverats. Kvaliten har faktiskt höjts över åren, men det är en bit kvar tills allt är perfekt.
Läs ledaren i Dagens industri idag, så ser du att kvaliten är på väg upp i Kina med raketfart, snart är de bättre än Sverige, det jämförs redan med japan på 60-70talet.
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89