Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, kanske synd om det slutar nu.... :oops: <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag kom jag ut på en provtur i det fina vädret och nu gick Scooteretten som tidigare, tycker jag. Den tog en stund att få igång men det skyller jag på att förgasaren varit isär och helt torr inuti. Den gick lite halvtaskigt i början men det fixade sig med choke och när den väl kommit upp i temperatur så var allt OK.
Väl hemma var det så dags för tanken. Ut med citronsyran och så inspektion... Jodå, nu glänste det fint! :D Försökte för er skull, kära forumkolleger, att ta en bild men att fota genom tankhålet var INTE lätt. Hoppas ni kan se att det glimmar, i alla fall.:?
Lämnade tanken att torka en lite stund å så kom något emellan och när jag återkom någon timma senare var inanmätet redan rostbrunt! :shock: :x
Jaja, det var ju knappast gravrost så jag nöjde mig med att dra i bensin, skaka och tömma tills det så rent och fräscht ut. Då var det "bara" tillbaka med kranen och fylla på bensin men vad i :evil: ??! Kranen läcker!!:shock:
Min uppborrning har troligen gjort att bensin kan leta sig förbi packningen som jag trodde skulle täta ändå och läcka ut vid gängan till vredmuttern! cocos_acc.gif
Förra helgen var jag och förbarmade mig över en del gammalt jock som en numera död granne samlat i hyllorna och det tackade jag mig själv för nu! Fram med en hel låda ringpackningar och o-ringar! Efter mycket macklande och provande hittade jag en som gick att lägga inuti kranen och som av vredmuttern drogs fast vid basen av den läckande gängan. Tillbaka med kranen och TÄTT!! Vred fram och tillbaka, bensin kom snällt ut där det skulle; bra fart på reserven och lite sämre på vanliga men ändå en stråle, och i övrigt TÄTT! Nu har tanken stått en timma fylld med bensin och fortfarande TÄTT! :D
Så nu ska tanken tillbaka vid tillfälle. Har dessutom noterat att jag har lite problem med luftbubblor i slangen då det knappt är något fall alls mellan kranen och inloppet i förgasaren pga att tanken sitter så lågt. Detta leder till att luftbubblor kan fastna i krökarna och istället för att bubbla upp i tanken gå med bensinen in i förgasaren och orsaka stopp. Detta borde inte vara så farligt när de nuvarande bubblorna är borta och om jag ser till att ha hyfsat mycket bensin i tanken men jag ska ändå försöka trycka tanken uppåt så mycket det nu går vid monteringen.
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag blev det tillfälle så av med kåpan och dit med tanken! :)
Insåg att rambågens och gummidämparnas infästningars läge (som jag justerat tidigare för att få dit kåpskruven under sadeln) även påverkar tankens läge. Som det var förut borde tanken ha lutat framåt, nu lutar den mer bakåt. Tog en rörtång och böjde ytterligare lite vid tankinfästningarna och la en gummibricka (se bild) under baksidan av rambåge för att öka lutningen. Visserligen är det ju en nackdel med en tank som lutar bort från bensinkranen men med det lilla fall som är mellan kranen och förgasaren tror jag att varje mm är av godo. Har jag bara någorlunda mycket bensin i ska det ju inte vara några problem.
När tanken var fastdragen satte jag så dit resterande slangbitar och det extra bränslefiltret (bild). Bensinen rann snällt genom bägge filtrena. Så nu väntar ånyo PROVKÖRNING! :)
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->good luck thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ösregn hela dagen så någon moppeprovtur lockade inte precis... Men när jag städade i garaget hittade jag dekalarket med blommor som vi använde att dektorera min frus hjälm med. Den stackars Scooteretten har ju mest fått ovett öst över sig så jag kände att den, och jag, kunde behöva piggas upp lite. Så nu har vi en äkta flower-power-moppe! :D Lite kontrast till min polishjälm... :roll:
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Samuel
Inlägg: 1397
Blev medlem: 24 jan 2009, 00:00
Ort: Norrtälje

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->HAHA :D va grym den blev thumb_up <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Pälle
Inlägg: 2954
Blev medlem: 28 mar 2009, 00:00
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad gulligt Janne :D <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den vart ju hel skön. såna vill ja me ha!!!! <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vänta tills i slutet av april, då kan du köpa hur många majblommor som helst. Sedan kan man köpa varje år ............
:D <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Helt Rätt, Janne! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Vänta tills i slutet av april, då kan du köpa hur många majblommor som helst. Sedan kan man köpa varje år ............
:D
Hehe, ja det vore ju en kul grej! Då blir ju moppen med tiden ett ännu roligare tidsdokument. Som att ha alla skattekvittona sparade på bilen, fast utan att behyöva klistra dem på varandra. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
NiklasHögberg skrev:den vart ju hel skön. såna vill ja me ha!!!!
Om du inte vill vänta tills ungarna ringer på dörren i vår så kan jag försöka kolla var vi köpte blommorna. De var särskilt framtagna för att vara skonsamma mot lack och andra material; man ska ju vara lite försiktig med vad man klistrar på hjälmar... <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja de vore skoj o veta vart de kommer ifrån. hehe. kanske finns olika färger?? min moppe e ju inte vit utan blå istället. hehe men din vart helt klart cool. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Crotch
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 nov 2009, 00:00

Inlägg av Crotch »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag läst hela tråden!

Mycket intressant då jag inte kan meka och köpte en skoterett igår. Den stannar också efter typ 7 km och sedan får man vänta och kicka igång den. Sedan funkar den ett tag igen.

Jag inser, efter att ha läst tråden, att det kan bero på vad som helst :)

Första projektet för mig är att se om det finns ordentlig luftburk osv. Sedan måste jag nog byta tändhatt och stift, eftersom någon har brutit bort "sargen" på tändhatten och sedan lagt den ovanpå gängorna på tändstiftet :)

Tack Janne för en mycket bra och roligt skriven tråd.

//Dawid <!-- </EdIndex> --></div>
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Crotch skrev:Nu har jag läst hela tråden!

Mycket intressant då jag inte kan meka och köpte en skoterett igår. Den stannar också efter typ 7 km och sedan får man vänta och kicka igång den. Sedan funkar den ett tag igen.

Jag inser, efter att ha läst tråden, att det kan bero på vad som helst :)

Första projektet för mig är att se om det finns ordentlig luftburk osv. Sedan måste jag nog byta tändhatt och stift, eftersom någon har brutit bort "sargen" på tändhatten och sedan lagt den ovanpå gängorna på tändstiftet :)

Tack Janne för en mycket bra och roligt skriven tråd.

//Dawid
Börja med att byta kondensator. Om den är kass stannar moppen när den blir varm. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar