
Crescent Scoterette -64
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag kom jag ut på en provtur i det fina vädret och nu gick Scooteretten som tidigare, tycker jag. Den tog en stund att få igång men det skyller jag på att förgasaren varit isär och helt torr inuti. Den gick lite halvtaskigt i början men det fixade sig med choke och när den väl kommit upp i temperatur så var allt OK.
Väl hemma var det så dags för tanken. Ut med citronsyran och så inspektion... Jodå, nu glänste det fint!
Försökte för er skull, kära forumkolleger, att ta en bild men att fota genom tankhålet var INTE lätt. Hoppas ni kan se att det glimmar, i alla fall.
Lämnade tanken att torka en lite stund å så kom något emellan och när jag återkom någon timma senare var inanmätet redan rostbrunt!

Jaja, det var ju knappast gravrost så jag nöjde mig med att dra i bensin, skaka och tömma tills det så rent och fräscht ut. Då var det "bara" tillbaka med kranen och fylla på bensin men vad i
??! Kranen läcker!!:shock:
Min uppborrning har troligen gjort att bensin kan leta sig förbi packningen som jag trodde skulle täta ändå och läcka ut vid gängan till vredmuttern!
Förra helgen var jag och förbarmade mig över en del gammalt jock som en numera död granne samlat i hyllorna och det tackade jag mig själv för nu! Fram med en hel låda ringpackningar och o-ringar! Efter mycket macklande och provande hittade jag en som gick att lägga inuti kranen och som av vredmuttern drogs fast vid basen av den läckande gängan. Tillbaka med kranen och TÄTT!! Vred fram och tillbaka, bensin kom snällt ut där det skulle; bra fart på reserven och lite sämre på vanliga men ändå en stråle, och i övrigt TÄTT! Nu har tanken stått en timma fylld med bensin och fortfarande TÄTT!
Så nu ska tanken tillbaka vid tillfälle. Har dessutom noterat att jag har lite problem med luftbubblor i slangen då det knappt är något fall alls mellan kranen och inloppet i förgasaren pga att tanken sitter så lågt. Detta leder till att luftbubblor kan fastna i krökarna och istället för att bubbla upp i tanken gå med bensinen in i förgasaren och orsaka stopp. Detta borde inte vara så farligt när de nuvarande bubblorna är borta och om jag ser till att ha hyfsat mycket bensin i tanken men jag ska ändå försöka trycka tanken uppåt så mycket det nu går vid monteringen.

<!-- </EdIndex> --></div>
Väl hemma var det så dags för tanken. Ut med citronsyran och så inspektion... Jodå, nu glänste det fint!


Lämnade tanken att torka en lite stund å så kom något emellan och när jag återkom någon timma senare var inanmätet redan rostbrunt!


Jaja, det var ju knappast gravrost så jag nöjde mig med att dra i bensin, skaka och tömma tills det så rent och fräscht ut. Då var det "bara" tillbaka med kranen och fylla på bensin men vad i

Min uppborrning har troligen gjort att bensin kan leta sig förbi packningen som jag trodde skulle täta ändå och läcka ut vid gängan till vredmuttern!

Förra helgen var jag och förbarmade mig över en del gammalt jock som en numera död granne samlat i hyllorna och det tackade jag mig själv för nu! Fram med en hel låda ringpackningar och o-ringar! Efter mycket macklande och provande hittade jag en som gick att lägga inuti kranen och som av vredmuttern drogs fast vid basen av den läckande gängan. Tillbaka med kranen och TÄTT!! Vred fram och tillbaka, bensin kom snällt ut där det skulle; bra fart på reserven och lite sämre på vanliga men ändå en stråle, och i övrigt TÄTT! Nu har tanken stått en timma fylld med bensin och fortfarande TÄTT!

Så nu ska tanken tillbaka vid tillfälle. Har dessutom noterat att jag har lite problem med luftbubblor i slangen då det knappt är något fall alls mellan kranen och inloppet i förgasaren pga att tanken sitter så lågt. Detta leder till att luftbubblor kan fastna i krökarna och istället för att bubbla upp i tanken gå med bensinen in i förgasaren och orsaka stopp. Detta borde inte vara så farligt när de nuvarande bubblorna är borta och om jag ser till att ha hyfsat mycket bensin i tanken men jag ska ändå försöka trycka tanken uppåt så mycket det nu går vid monteringen.


- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Idag blev det tillfälle så av med kåpan och dit med tanken! 
Insåg att rambågens och gummidämparnas infästningars läge (som jag justerat tidigare för att få dit kåpskruven under sadeln) även påverkar tankens läge. Som det var förut borde tanken ha lutat framåt, nu lutar den mer bakåt. Tog en rörtång och böjde ytterligare lite vid tankinfästningarna och la en gummibricka (se bild) under baksidan av rambåge för att öka lutningen. Visserligen är det ju en nackdel med en tank som lutar bort från bensinkranen men med det lilla fall som är mellan kranen och förgasaren tror jag att varje mm är av godo. Har jag bara någorlunda mycket bensin i ska det ju inte vara några problem.
När tanken var fastdragen satte jag så dit resterande slangbitar och det extra bränslefiltret (bild). Bensinen rann snällt genom bägge filtrena. Så nu väntar ånyo PROVKÖRNING!

<!-- </EdIndex> --></div>

Insåg att rambågens och gummidämparnas infästningars läge (som jag justerat tidigare för att få dit kåpskruven under sadeln) även påverkar tankens läge. Som det var förut borde tanken ha lutat framåt, nu lutar den mer bakåt. Tog en rörtång och böjde ytterligare lite vid tankinfästningarna och la en gummibricka (se bild) under baksidan av rambåge för att öka lutningen. Visserligen är det ju en nackdel med en tank som lutar bort från bensinkranen men med det lilla fall som är mellan kranen och förgasaren tror jag att varje mm är av godo. Har jag bara någorlunda mycket bensin i ska det ju inte vara några problem.
När tanken var fastdragen satte jag så dit resterande slangbitar och det extra bränslefiltret (bild). Bensinen rann snällt genom bägge filtrena. Så nu väntar ånyo PROVKÖRNING!



- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ösregn hela dagen så någon moppeprovtur lockade inte precis... Men när jag städade i garaget hittade jag dekalarket med blommor som vi använde att dektorera min frus hjälm med. Den stackars Scooteretten har ju mest fått ovett öst över sig så jag kände att den, och jag, kunde behöva piggas upp lite. Så nu har vi en äkta flower-power-moppe!
Lite kontrast till min polishjälm... 
<!-- </EdIndex> --></div>



-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Hehe, ja det vore ju en kul grej! Då blir ju moppen med tiden ett ännu roligare tidsdokument. Som att ha alla skattekvittona sparade på bilen, fast utan att behyöva klistra dem på varandra.pangerva skrev:Vänta tills i slutet av april, då kan du köpa hur många majblommor som helst. Sedan kan man köpa varje år ............

- JanneHagnell
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
- Ort: Alingsås
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Om du inte vill vänta tills ungarna ringer på dörren i vår så kan jag försöka kolla var vi köpte blommorna. De var särskilt framtagna för att vara skonsamma mot lack och andra material; man ska ju vara lite försiktig med vad man klistrar på hjälmar... <!-- </EdIndex> --></div>NiklasHögberg skrev:den vart ju hel skön. såna vill ja me ha!!!!
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag läst hela tråden!
Mycket intressant då jag inte kan meka och köpte en skoterett igår. Den stannar också efter typ 7 km och sedan får man vänta och kicka igång den. Sedan funkar den ett tag igen.
Jag inser, efter att ha läst tråden, att det kan bero på vad som helst
Första projektet för mig är att se om det finns ordentlig luftburk osv. Sedan måste jag nog byta tändhatt och stift, eftersom någon har brutit bort "sargen" på tändhatten och sedan lagt den ovanpå gängorna på tändstiftet
Tack Janne för en mycket bra och roligt skriven tråd.
//Dawid <!-- </EdIndex> --></div>
Mycket intressant då jag inte kan meka och köpte en skoterett igår. Den stannar också efter typ 7 km och sedan får man vänta och kicka igång den. Sedan funkar den ett tag igen.
Jag inser, efter att ha läst tråden, att det kan bero på vad som helst

Första projektet för mig är att se om det finns ordentlig luftburk osv. Sedan måste jag nog byta tändhatt och stift, eftersom någon har brutit bort "sargen" på tändhatten och sedan lagt den ovanpå gängorna på tändstiftet

Tack Janne för en mycket bra och roligt skriven tråd.
//Dawid <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Börja med att byta kondensator. Om den är kass stannar moppen när den blir varm. <!-- </EdIndex> --></div>Crotch skrev:Nu har jag läst hela tråden!
Mycket intressant då jag inte kan meka och köpte en skoterett igår. Den stannar också efter typ 7 km och sedan får man vänta och kicka igång den. Sedan funkar den ett tag igen.
Jag inser, efter att ha läst tråden, att det kan bero på vad som helst
Första projektet för mig är att se om det finns ordentlig luftburk osv. Sedan måste jag nog byta tändhatt och stift, eftersom någon har brutit bort "sargen" på tändhatten och sedan lagt den ovanpå gängorna på tändstiftet
Tack Janne för en mycket bra och roligt skriven tråd.
//Dawid