Oljan är vit som snö

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
compacten73

Oljan är vit som snö

Inlägg av compacten73 »

Hej. Har ju läst om att oljan i en sachsmotor kan se ut lite hur som helst... Tömde min på olja idag och den ser ut som filmjölk, kanske lite mörkare, men inte skummad o inte "delad" med vatten. Helt slät.... Vad kan det vara för fel?Samma sak när jag bytte olja i höstas, har inte åkt mer än typ 3 mil sen sista oljebytet... Nån som har svar?
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Det här är mysko.

Och inte har jag sett något vedertaget svar här på forumet heller. :hmm:

Känns nästan som ämnet är lite tabu 8)
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Brukar va den färgen speciellt om den står mycket utomhus.... 8)
arvikaraggarn

Inlägg av arvikaraggarn »

ja fick vit olja i en sachs en gång, tömde å fyllde i ny och körde lite å kolla, lika vit igen. bensin i oljan gör den vit så packboxen te vevhuset hade gått
Puchentusiast
Ålder: 20
Bosatt: Karlstad och Arvika
Har en halv Puch MS50, och några mustangramar jag inte vill ha..
Användarens profilbild
Johan Lat

Inlägg av Johan Lat »

Tycker det är mer en regel än undantag att en Sachs har vitaktig olja, måste ju ha något antingen med utformning av blocket eller nån kemisk reaktion med det magnesiumhaltiga blocket??
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Jag undrar också över det där för det tycks även gälla gamla Victoria MS50 och 51 motorer som också hade det där magnesiumgodset...

Men jag har aldrig sett liknande i en Zündapp hur länge dom än har stått ute...
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

Att oljan kan bli missfärgadär kanske inte så konstigt. Ses ofta på motorcyklar i inspektionsfönstret där man kollar oljenivå.

Kondens skulle jag kalla det. brukar försvinna om man kör ofta och längre sträckor då vattnet kokar bort. En moppemotor körs väl oftast inte särskilt långt, varpå kondensen aldrig hinner koka bort.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

volvomannen skrev:Att oljan kan bli missfärgadär kanske inte så konstigt. Ses ofta på motorcyklar i inspektionsfönstret där man kollar oljenivå.

Kondens skulle jag kalla det. brukar försvinna om man kör ofta och längre sträckor då vattnet kokar bort. En moppemotor körs väl oftast inte särskilt långt, varpå kondensen aldrig hinner koka bort.
Rätt, det är min erfarenhet från min tid med Ducati, där såg man ibland mjölkiga nivåglas men efter 20 minuters körning hade vattnet ångat bort.

Om det även kan bero på en dålig packbox vet jag inte men om den som tätar mot vevhuset är kass så borde det påverka motorgången också.
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

Våran Yamaha 125 cross -80,hade så som sagt alltid Mjölkig olja , men gick väldigt bra ,(nya lager och packboxar) någon sa att dom motorerna kondenserade mycket, vad vet jag , min son körde den och han var nöjd, 8)
Skriv svar