Problem med Honda mt5:a

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Puchen
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Minns att jag provade ta bort luftburkens lock på min Suzuki TS50 för 14 år sedan. Orkade inte varva mer än 6500 rpm, sen dog den av. Monterade tillbaka locket, kunde dra den upp till rödmarkeringen på varvräknaren (10.000 rpm) så visst måste man ha någon form av begränsning på luften.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

NRoos skrev:jag smörjde packboxen med 2 taktsolja innan den monterades. Jag är skeptisk till att den läcker vid den andra packboxen för då borde den ju knappt starta tycker man. Den startar nämligen på första kicken.

Jag har just nu ingen form av luftfilter på förgasaren men bara för det så borde man ändå kunna ta sig upp på fullgas, de e ju ingen superkänslig maskin.
tar du bort luftrearen så får du bestycka om förgasaren.

erlan
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

Okej! Nu går den bra. Eller ja den gick ju bättre när man var 15 och betydligt lättare. Problemet var som folk har sagt här att den fick för mycket luft. Förbindelsen mellan förgasare och luftburk hade så himla hårt gummi så jag satte dit ett ostrypt vilket då inte blev bra. Men nu när jag har satt dit det strypta som tog ungefär 25 min att få på.. så går de fint. Är ju lite skämmigt att man inte provade att montera tillbaka den där strypningen innan man rev upp allt. :oops:
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

Hmm efter några fler provkörningar så går den nog inte så bra :P Den orkar inget om man försiktigt ska åka iväg. Ser att blandningen är lite för snål. Har beställt en 16,5mm förgasare för att slippa jävlas. :D
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

NRoos skrev:Okej! Nu går den bra. Eller ja den gick ju bättre när man var 15 och betydligt lättare. Problemet var som folk har sagt här att den fick för mycket luft. Förbindelsen mellan förgasare och luftburk hade så himla hårt gummi så jag satte dit ett ostrypt vilket då inte blev bra. Men nu när jag har satt dit det strypta som tog ungefär 25 min att få på.. så går de fint. Är ju lite skämmigt att man inte provade att montera tillbaka den där strypningen innan man rev upp allt. :oops:
Rättelse, den fick inte för mycket luft. Den fick för lite bensin! :wink:

Med mindre saker i vägen, blir vakumet i förgasaren sämre. Så mindre bensin sugs upp via munstyckena.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

håller med rexxy. en motor kan alldrig få för mycket luft.
det är ju den vi försöker få in mer av när vi trimmar.

erlan
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

NRoos skrev: Förbindelsen mellan förgasare och luftburk hade så himla hårt gummi
Värm det med en varmluftspistol lite lagom, så skall du se att det blir mjukt och följsamt :D
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

Ja jo så kan man ju också se på saken. Klart den fick för lite bensin. Jag böjer mig för er visdom :worship: :oops: :D :D
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

Men jag tycker ändå att det är konstigt att den ska ha gått så fint förut och att den nu bara går bajs med exakt samma setup.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

är du helt säker på att det är helt rent i varenda liten kanal i förgasaren?
att det inte låg gammal olja kvar i tanken som lösts upp av den nya bensinen?
så att du har dubbel oljeinblandning i bensinen?
att tändningen står exakt som den stog? med samma brytaravstånd.

nåt har du missat,annars skulle den gå som förr.

erlan
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

NRoos skrev:Ja jo så kan man ju också se på saken. Klart den fick för lite bensin. Jag böjer mig för er visdom :worship: :oops: :D :D
Det ante mej , har du orginal cylle? iså fall varför byta förgasare,
men har du 65 cc då blir det bra med 16,5 :D
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

Det är cdi på honda mt5 och det är rätt tydligt markerat hur tändningen ska stå. Jag satte ju dit en NOS förgasare och det var samma sak. Bränslet är nytt och rätt blandat. Det kan vara att det är gammal olja som lösts upp. Troligen blir det inga problem med en större gasare.

Min setup som jag har är: 5½ cylinder, trimkrök, original förgasare, original topp, trimslutdämpare och någon mongodrevning.
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor

Inlägg av alf-johan »

NRoos skrev:Det är cdi på honda mt5 och det är rätt tydligt markerat hur tändningen ska stå. Jag satte ju dit en NOS förgasare och det var samma sak. Bränslet är nytt och rätt blandat. Det kan vara att det är gammal olja som lösts upp. Troligen blir det inga problem med en större gasare.

Min setup som jag har är: 5½ cylinder, trimkrök, original förgasare, original topp, trimslutdämpare och någon mongodrevning.
Det kommer att bli alldeles utmärkt med 16,5 förgasare, själv har jag 65cc lättmetallcylle, och trimkök trimdämpare och trim topp, samt 16,5 förgasare, samt något drevat på fram 14 k , så vad jag kan se så ska du ha 16,5 förgasare ( min behövde mycket luft, ingen luft burk bara filter rätt på ( biltemas dubbla röda) Lycka till Niklas :D
Användarens profilbild
NRoos

Inlägg av NRoos »

Ja jo egentligen skulle jag ha köpt en 16,5mm gasare för flera år sedan men det blev aldrig av då moppen gick så fint mer org. Själv tycker jag inte om 60-70cc cylindrarna. Jag gillar 5½:an bättre då jag tycker att det är mera drag i dom på något sätt. Man har ju drömt om att göra en beställning från mop-shop med lite honda relaterade saker 8)
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

har du provat 2 olika förgasare och problemet kvarstår har du garanterat fel nån annanstans.
du har möjligen inte kickat runt den med tändkabeln hängane lös i luften eller nåt sånt.
det börjar mer o mer låta som tändfel.

erlan
Skriv svar