erlan skrev:har du provat 2 olika förgasare och problemet kvarstår har du garanterat fel nån annanstans.
du har möjligen inte kickat runt den med tändkabeln hängane lös i luften eller nåt sånt.
det börjar mer o mer låta som tändfel.
erlan
Vilka problem uppstår om jag kickat med löshängande tändkabel?
Tändkabel är ny och tändhatten.
du genererar ju en gnista även om tändhatten hänger utom räckhåll för gnistan att slå över till gods.
finns det då minsta svaghet i isoleringen inne i tändspolen så slår gnistan över där. och har den gjort det en gång så vill den gärna fortsätta med det, för det går lättare och lättare för gnistan att ta den vägen.
och fördelen med magnettändning är ju att den ger starkare och starkare gnista ju mer varvet ökar, det är ju normalt en fördel eftersom motståndet för gnistan blir större och större varteftersom fyllnadsgraden ökar när varvet ökar.
men hittar gnistan en lättare väg att slå över så slutar den att öka varvtalet där.
jag har sett gnistor slå över rakt genom isolering på tändkablar. detta dock på bilar.
det är därför denna pryl finns. säljs som ett "specialverktyg" från husqvarna motorsågsavdelning. men jag måste haft bra rabatt på min. närmate "husqvarna skog och trädgård" kan ta hem den, om ni hellre vill hanla lokalt.
Testa att minska gapet på tändstiftet till ~0,4-0,5mm. Det blir lättare för tändsystemet att ge gnista då, och motorn bör gå bättre om problemet beror på svag gnista.
...och det är rätt tydligt markerat hur tändningen ska stå.
markeringarna gäller för originalmotor. Med trimcylinder går dom bättre med mer förtändning.
G-son skrev:Testa att minska gapet på tändstiftet till ~0,4-0,5mm. Det blir lättare för tändsystemet att ge gnista då, och motorn bör gå bättre om problemet beror på svag gnista.
...och det är rätt tydligt markerat hur tändningen ska stå.
markeringarna gäller för originalmotor. Med trimcylinder går dom bättre med mer förtändning.
Fortfarande så är tändningen aldrig rörd på mopeden förutom då jag tog lös tändplattan och satte tillbaka den som den var innan.
erlan skrev:du genererar ju en gnista även om tändhatten hänger utom räckhåll för gnistan att slå över till gods.
finns det då minsta svaghet i isoleringen inne i tändspolen så slår gnistan över där. och har den gjort det en gång så vill den gärna fortsätta med det, för det går lättare och lättare för gnistan att ta den vägen.
och fördelen med magnettändning är ju att den ger starkare och starkare gnista ju mer varvet ökar, det är ju normalt en fördel eftersom motståndet för gnistan blir större och större varteftersom fyllnadsgraden ökar när varvet ökar.
men hittar gnistan en lättare väg att slå över så slutar den att öka varvtalet där.
jag har sett gnistor slå över rakt genom isolering på tändkablar. detta dock på bilar.
det är därför denna pryl finns. säljs som ett "specialverktyg" från husqvarna motorsågsavdelning. men jag måste haft bra rabatt på min. närmate "husqvarna skog och trädgård" kan ta hem den, om ni hellre vill hanla lokalt.
Uj uj vilket helvete. Fick ida gett paket med en förgasare och lite tillbehör. Monterade och det var trångt att skruva fast muttrarna som håller gasaren mot insuget. Passade på att byta till ett 4-läppars reed och 16mm insug.
Tror ni att den gick bra på full gas? Jepp ni gissade rätt. Den går inte bra alls. Så antagligen som folk nämt tidigare så äre nåt med elsystemet......
Jag har skruvat tändplattan lite fram och tillbaka men det är inget som förändrar motorgången till det bättre. Dum som jag var så köpte jag ingen tändspole då jag köpte gasar, men jag ska se om jag kan låna en tändspole och se om jag märker någon skillnad. Det kan inte vara cdin då? Att den är mongo just vid toppvarvet fast det är väl inte troligt. Är nog mer troligt det erlan sa att det blir överslag i tändspolen.
CDIn är en svag punkt på MT5/MB5. Och de pirattillverkade som finns att köpa för ett par hundralappar är inte bättre, tvärt om så verkar det mest vara tur om man får en sån som funkar på alla varvtal.
G-son skrev:CDIn är en svag punkt på MT5/MB5. Och de pirattillverkade som finns att köpa för ett par hundralappar är inte bättre, tvärt om så verkar det mest vara tur om man får en sån som funkar på alla varvtal.
Det var ju tråkigt att höra Men vilken färg är det som original cdi på mt5 har ? Är dom bruna? Jag har för mig att jag har några cdi som ligger här hemma och någon var brun.