Nytillverkad Kyrkportare
Nytillverkad Kyrkportare
Jag slog till på en av kyrkportarna som nu säljs för 395:-. Jag är medveten om att det är Kina-kopia-på-kopia, men till det här projektet var jag villig att prova. Men skiten passade ju inte. Jag har hittat en gammal (ej nytillverkad) 5,5-cylinder, och med bakelitpackningen emellan tog luftburken i bullen i motorblocket i bakkant. Jag skar till en packning i vanligt material istället. Motorn startar och sjunger fint, men ganska snart efter lite körning svarar den inte på gas, och går dåligt. Är det så att bakelitpackningen är absolut nödvändig för att isolera mellan cylinder och förgasare?
Tacksam för synpunkter / K
Tacksam för synpunkter / K
- SachsMekarn
- Inlägg: 4094
- Blev medlem: 15 sep 2008, 23:00
- Ort: L-100, Uppsala Län
med dagens bensin är det troligt.
aspenbensin har högre kokpunkt, så det kan du testa med att byta och provköra.
blev lite nyfiken på vhu den inte passar. äe förgasaren för lång eller är den maskinbearbetad i fel vinkel, så luftburken kommer för lågt?
är det svårt att rätta till den.
jag utgår från att du tar kontakt med den som sålde förgasaren,
och hör vad dom såger.
om dom utan krångel byter ut den mot en annan får du gärna berätta det här.
erland
aspenbensin har högre kokpunkt, så det kan du testa med att byta och provköra.
blev lite nyfiken på vhu den inte passar. äe förgasaren för lång eller är den maskinbearbetad i fel vinkel, så luftburken kommer för lågt?
är det svårt att rätta till den.
jag utgår från att du tar kontakt med den som sålde förgasaren,
och hör vad dom såger.
om dom utan krångel byter ut den mot en annan får du gärna berätta det här.
erland
Det är som att förgasare plus luftburk blir för "långa" tillsammans, och tar i bullen bak på motorn. Ser även ut att bli tight över kopplingsarmen om jag skulle sätta dit bakelitpackningen.
Vad gäller gången skall jag göra rent bensinkran ordentligt så att jag kan utesluta dåligt bensinflöde, samt byta till färsk kondensator. Moppen och motorn har inte varit körda på länge.
Men om en förgasare blir för varm, hur uppför motorn sig då? Som jag beskrev? Ingen ork, svarar inte på gas osv?
Skall maila Brattis och se vad han säger om passningen. Fortsättning följer...
Vad gäller gången skall jag göra rent bensinkran ordentligt så att jag kan utesluta dåligt bensinflöde, samt byta till färsk kondensator. Moppen och motorn har inte varit körda på länge.
Men om en förgasare blir för varm, hur uppför motorn sig då? Som jag beskrev? Ingen ork, svarar inte på gas osv?
Skall maila Brattis och se vad han säger om passningen. Fortsättning följer...
Jag bytte till en ny av de lite dyrare kondensatorerna idag, och det verkar vara där problemet låg. Jag skall ta en riktig långtur också, så den får bli riktigt varm. Fungerar det fint då orkar jag inte härja med förgasaren, då får det vara som det är. Härligt att ha en fungerande "fulmoppe" som komplement.

Double trouble

Double trouble

smalltown skrev:Jag bytte till en ny av de lite dyrare kondensatorerna idag, och det verkar vara där problemet låg. Jag skall ta en riktig långtur också, så den får bli riktigt varm. Fungerar det fint då orkar jag inte härja med förgasaren, då får det vara som det är. Härligt att ha en fungerande "fulmoppe" som komplement.
Double trouble
Snygg 1290

Lite nyfiken på vad du har för grejor, jag har en Zeta-cylinder och en kyrkportare, har gott om plats mellan luftburk och "bulle":smalltown skrev:Det är som att förgasare plus luftburk blir för "långa" tillsammans, och tar i bullen bak på motorn. Ser även ut att bli tight över kopplingsarmen om jag skulle sätta dit bakelitpackningen.
Vad gäller gången skall jag göra rent bensinkran ordentligt så att jag kan utesluta dåligt bensinflöde, samt byta till färsk kondensator. Moppen och motorn har inte varit körda på länge.
Men om en förgasare blir för varm, hur uppför motorn sig då? Som jag beskrev? Ingen ork, svarar inte på gas osv?
Skall maila Brattis och se vad han säger om passningen. Fortsättning följer...

Då har jag ändå den tjocka packningen mellan förgasare och insug.
-
- Inlägg: 199
- Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00
-
- Inlägg: 199
- Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00
jag har sökt i samma ämne när jag monterade mina delar. Kolla denna tråd.
http://www.raketsport.com/forum/viewtopic.php?t=14209
http://www.raketsport.com/forum/viewtopic.php?t=14209