Renovering av skivbroms -Golden o F50GLX

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Dand

Renovering av skivbroms -Golden o F50GLX

Inlägg av Dand »

Sitter och grunnar på vad jag ska göra med min frambroms på min Golden och har lite frågor.

1. Jag antar att det är två motställda kolvar i bromsoket som ska knuffa respektive belägg mot skivan. På mitt ok verkar det bara vara den ena som funkar i så fall. Om jag tömmer ut bromsvätskan och sedan plockar bort oket och läger det i fotogen eller dylikt ett par dagar, blåser av och sedan försöker motionera kolvarna... Kan det funka - tror ni?

2. Hur sitter kolvarna? Kan jag dra ut dem och göra ordentligt rent i cylindrarna de löper i?

Det kanske märks att jag är nybörjare... ;-) Men jag vill ju inte bara riva isär allting och sedan inse att jag gjort helt avigt och fel och tvingas kassera allting.
Dand

Inlägg av Dand »

En fråga till... Luftnippeln som sitter på oket. Är det någon standard-nippel som man kan hitta någonstans?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

bara att invänta till kejsaren ser det här inlägget.
han är nog den som forskat mest om det här.

erlan
Dand

Inlägg av Dand »

erlan skrev:bara att invänta till kejsaren ser det här inlägget.
han är nog den som forskat mest om det här.

erlan
Ja, jag har för mig att någon här var med och tog fram nya bromsslangar (http://shop.ettansmopeder.se/bromsslang ... f50/3853-0). Var det Kejsaren måntro? Har för mig det...

Men nu är det nog inget fel på den på min... Det är nog själva bromsoket som kärvat ihop...
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

Jag är inte expert på det här men att ta isär och rengöra oket, kolla över så att alla gummidetaljer är hela o rena kostar ju inte så mycket tid/pengar så det är nog bra, brukar vara mycket skit i dom där.
kolvarna brukar vara lite spruckna och trasiga ibland men dom går ju lätt att svarva i plast/aluminium/rostfritt.
kolvarna kan vara väldigt bökiga att få ur eftersom stora locket med sexkanthål kan sitta så förbannat.
jag har gjort ett långt skaft av plattstål med sexkantnyckelbit i ändan och sen sätter jag upp det i skruvstycket och pressar ihop verktyget mot locket så det inte hasar ur och sen brukar locket lossna med lite våld.
jag tycker annars att tryckluft i luftnippelhålet brukar få dom flesta kolvarna att lossna, en liten träbit emellan kolvarna bara så inte den ena åker ur helt först.
det kinkigare biten, handtaget- förklarade nån annan här på forumet för en tid sedan, han hade kommit på att hålet för kolven i handtaget blev deformerat med åren så att kolven gick tungt. han hade också hittat packningar till nån bil som passade väldigt bra , tror att man fick karva lite i kolven för perfekt passning.
jag hittade inte tråden när jag letade men nån kanske kommer ihåg vem det var.
jo jag tillverkar slangarna, man kan få vilken längd som helst, pm:a för pris :wink:

luftnippeln kan du ta vad som helst men jag har inte hittat nån med det rätta utseendet, (det ska ligga en kula mellan säte och nippel)
Dand

Inlägg av Dand »

Tackar tackar för tipsen. Jag hör av mig om det visar sig att slangen behöver bytas (men jag tror inte det).
Putte

Inlägg av Putte »

Funkar det inte med tryckluft så leta upp en smörjnippel med samma gänga som slang anslutningen. Därefter är det bara att trycka i fett med fettsprutan så kommer kolvarna. Jag har bytat tätningar i handtaget kommer inte ihåg måtten just nu men kan kolla detta senare om du behöver renovera detta. Hittade tätningar med rätt utvändigt mått men fick svarva kolven så inner måttet och bredden passade.
Lycka till.
Dand

Inlägg av Dand »

Putte skrev:Funkar det inte med tryckluft så leta upp en smörjnippel med samma gänga som slang anslutningen. Därefter är det bara att trycka i fett med fettsprutan så kommer kolvarna. Jag har bytat tätningar i handtaget kommer inte ihåg måtten just nu men kan kolla detta senare om du behöver renovera detta. Hittade tätningar med rätt utvändigt mått men fick svarva kolven så inner måttet och bredden passade.
Lycka till.
Tack, tack. Bra tipps!
Jag återkommer om jag behöver ge mig på handtaget också... Hoppas slippa det.

Och nu har jag varit nere och kollat närmare på bromsslangen... Funderar på om det kanske är värt att byta den med när man ändå är igång... Den såg inte så fräsch ut som jag hade för mig... Jag PM:ar Kejsaren tror jag...
Skriv svar