Jag har sett nållager i JLO Piano motorn, bl.a. gubben har det på sin och det är årsmodell -60. Det är den motorn med konor på båda sidor vevaxeln och allt verkar original men riktigt säker kan man ju inte vara på så gamla grejer...
56:an skrev:Jag har sett nållager i JLO Piano motorn, bl.a. gubben har det på sin och det är årsmodell -60. Det är den motorn med konor på båda sidor vevaxeln och allt verkar original men riktigt säker kan man ju inte vara på så gamla grejer...
På min holländska 3-vxl ILO(Rockwell) så sitter det nållager... Vet ej årtal...
56:an skrev:Jag har sett nållager i JLO Piano motorn, bl.a. gubben har det på sin och det är årsmodell -60. Det är den motorn med konor på båda sidor vevaxeln och allt verkar original men riktigt säker kan man ju inte vara på så gamla grejer...
Jag har en vev för kedjetransmission med bussning. Staken är bytt på veven så jag kan nu anse veven som ny.
Har också en NOS vev för kedjertansmission.
Och en NOS vev för remtransmission.
Och så några bra vevar för remtransmission.....
Och ett antal motorer i bra skick och ett antal motorer där vevarna ska användas.
Jag snabbkollade lite och fann åt 7 lösa vevpartier, samt 4st motorer som var öppna, alla hade bussning, det är årsmodeller från 56-62. Sen hade jag tre vevpartier för kedjetransmission, där ett har bussning, men det är därför nån modifierat axeln för att ha drevet där.
Så svenska motorer är jag övertygad om att det sitter bussning på alla med rem original.