Ilo med nållager?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Ilo med nållager?

Inlägg av Raketsport »

Har en reservdelskatalog från -61 som berättar om nållager på Ilo. Stämmer detta?

Se text under rubriken Vevparti:
Bild
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

De äldre motorerna med kedjetransmission har vevaxel med nållager för kolvbulten. Försvann när "Piano" kom 1956 eller om det var 1957.
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Nållager i lilländan finns på "högeffektvarianterna", medan vi i Sverige fick hålla till godo med nållager.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Nållager i lilländan finns på "högeffektvarianterna", medan vi i Sverige fick hålla till godo med nållager.
Tror det blev lite fel, vad menar du?
//Jossan
Josefine Andersson
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

Jag har då bara stött på som Pangerva säger, på den med kedjetransmission så sitter nållager medans Piano fick bussning.
(Piano kom 1956).

Jossan, svarar på ditt PM sedan ikväll/natt.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Jag har sett nållager i JLO Piano motorn, bl.a. gubben har det på sin och det är årsmodell -60. Det är den motorn med konor på båda sidor vevaxeln och allt verkar original men riktigt säker kan man ju inte vara på så gamla grejer...
Användarens profilbild
ZVEZDA M50
Inlägg: 710
Blev medlem: 20 aug 2009, 23:00
Ort: Trollhättan

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Raketsport skrev:
ZVEZDA M50 skrev:Hej!

Nållager i lilländan finns på "högeffektvarianterna", medan vi i Sverige fick hålla till godo med nållager.
Tror det blev lite fel, vad menar du?
GIVETVIS borde mina fingrar skrivit bussning.
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

56:an skrev:Jag har sett nållager i JLO Piano motorn, bl.a. gubben har det på sin och det är årsmodell -60. Det är den motorn med konor på båda sidor vevaxeln och allt verkar original men riktigt säker kan man ju inte vara på så gamla grejer...
På min holländska 3-vxl ILO(Rockwell) så sitter det nållager... Vet ej årtal...
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

56:an skrev:Jag har sett nållager i JLO Piano motorn, bl.a. gubben har det på sin och det är årsmodell -60. Det är den motorn med konor på båda sidor vevaxeln och allt verkar original men riktigt säker kan man ju inte vara på så gamla grejer...
Jag har en vev för kedjetransmission med bussning. Staken är bytt på veven så jag kan nu anse veven som ny.
Har också en NOS vev för kedjertansmission.
Och en NOS vev för remtransmission.
Och så några bra vevar för remtransmission..... :D
Och ett antal motorer i bra skick och ett antal motorer där vevarna ska användas. :D
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

Jag snabbkollade lite och fann åt 7 lösa vevpartier, samt 4st motorer som var öppna, alla hade bussning, det är årsmodeller från 56-62. Sen hade jag tre vevpartier för kedjetransmission, där ett har bussning, men det är därför nån modifierat axeln för att ha drevet där.
Så svenska motorer är jag övertygad om att det sitter bussning på alla med rem original.
Skriv svar