Enduroprojektet Zündapp "GS" - CS 50.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
. . . F
Inlägg: 222
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Ort: Norra Halland

Enduroprojektet Zündapp "GS" - CS 50.

Inlägg av . . . F »

I fredags tog kamraten och jag en trevlig liten tur runt nejden i det fina vädret.
Han åkte på sin E-type "special" :

Bild

Och jag körde min nya:

Bild
Efter en stund blev det lite terrängkörning och Ni förstår ju själva hur jag kände mig
på min dyrbart pedantrenoverade KS.
Inget att forcera fram med i väglöst land direkt . . .
Insikten att jag måste ha en moped som tål lite tuffa tag i skogen drabbade mig med förödande kraft.
Ingen av mina mopeder lämpar sig för offroad-körning.
Båda mina KS 50 är för fina och Combinetten är lite för gammal och klen. Den kan man inte härja med hur som helst . . .

Bild

Jag har ju en Mustang 610 också . . . Inte heller särskilt smidig i skogen . . .

Bild

Alltså: Dags för ett nytt projekt

Denna gången skall det vara hyfsat billigt, jag SKALL använda mesta möjliga av prylar jag, eller kamrater, har på hyllorna.
Det skall gå skapligt fort och det skall vara huvudsakligen Zündapp

Så här nå´nting tänker jag

Bild

Ett synnerligen lämpligt objekt att utgå från fanns på nära håll och blev min för mindre än vad bara 76-sadeln kostade till min KS . . .

Bild

Jag känner mig enormt inspirerad. :D
Ramen är ju perfekt i rätt färg och allt. Hjulen får duga. De är ju väldigt stabila och har bra bromsar. Grövre däck behövs bara.
Resten skall nog gå att få ordning på. Jag har en jättefin treväxlad motor som renoverats av Roland Lindbert i Norrköping. Den tar vi och så på med ett hyggligt trim. Visserligen sitter den i Combinetten nu, men den skall ju ha tvåväxlat original så jag passar på att återställa den. . .

En veckas semester skulle verkligen sitta fint nu . . .

fortsättning följer . . .

. . . F
Senast redigerad av . . . F den 04 jun 2014, 10:21, redigerad totalt 4 gånger.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Inlägg av Hynboholm »

Kul!
Ser ut att vara ett fint objekt :wink:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

:drewl: Nu blir man avis.....
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

Ja riktigt avis här också, såna maskiner gillar jag Lycka till :D
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 3099
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

Jag är inte ett dugg avis. :)
tture
Inlägg: 1408
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av tture »

Lolalola skrev:Jag är inte ett dugg avis. :)
He He en polare till Lolalola

Det här kan bara bli super bra :headbang:
Användarens profilbild
Frolzon
Inlägg: 1290
Blev medlem: 11 maj 2010, 23:00
Ort: Dalsland

Inlägg av Frolzon »

Fortsätt bara! :)
(Jag kan förstå att kamratens E-type "special" är som gjord för hårdkörning, med den motorn på.) :wink:
Användarens profilbild
. . . F
Inlägg: 222
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Ort: Norra Halland

Inlägg av . . . F »

Lolalola skrev:Jag är inte ett dugg avis. :)
Vänta bara . . . :P

Jag vet att CS 50 inte flyger särskilt högt men Du fick ju till en riktig dräpare
av högst densamma. Faktiskt delvis min idé, vill jag minnas. . .

Finns väl en tråd som visar det projektet men jag hittar den inte i hastigheten . . .

CS är en väldigt bra moped. Lätt och fin ram men ändå stadig och bra på vägen. Att den också lämpar sig väl för dylika ombyggnader förlåter ju att den, åtminstone enligt min uppfattning, eventuella CS-fans får ursäkta, är upprörande ful i originalutförandet . . .

. . . F
Senast redigerad av . . . F den 04 jun 2014, 10:24, redigerad totalt 1 gång.
HSE
Inlägg: 5954
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

Blir nog fin. Men för det ändamålet borde du ha en 4 eller 5 växlad motor istället för treväxlat!
Användarens profilbild
. . . F
Inlägg: 222
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Ort: Norra Halland

Inlägg av . . . F »

HSE skrev:Blir nog fin. Men för det ändamålet borde du ha en 4 eller 5 växlad motor istället för treväxlat!
Jovisst . . . jag borde väl det . . . men nu skulle det INTE springa iväg i kostnader den här gången så jag får ta vad jag har.
När jag springer på en fyrväxlad så byter jag naturligtvis. . .

Men nu sätter vi igång:

Först tanken . . .

Bild

. . . F
Sven
Inlägg: 174
Blev medlem: 29 okt 2008, 00:00
Ort: sundsvall

Inlägg av Sven »

Äää En kopia på moppen som finns som ide i min skalle
jag har en CX ram -fyrväxlad rundmotor som ska renoveras -DT framgafel-CX 19tum fram hjul KS bakhjul grovadäck ska försöka tillverka sadel som liknar din polares E-typ sadel. dom flesta delar för att bygga ihop moppen har jag .det är bara tiden som saknas....


/Sven
Användarens profilbild
. . . F
Inlägg: 222
Blev medlem: 06 jan 2013, 00:00
Ort: Norra Halland

Inlägg av . . . F »

Ja, en CX hade ju varit kul att ha. De är inte vanliga . . .

Gör dig genast lite tid och kom igång vetja :)

I brist på bröd så äter man limpa.

Jag vevar på lite med min lugubra CS . . .

Här har vi nog en helrätt bakskärm

Bild

Och en, om inte helrätt så åtminstone mycket bättre framlampa.
Det är ju Zündapp original . . .

Bild

. . . F
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator
Inlägg: 3099
Blev medlem: 25 jun 2010, 23:00

Inlägg av Lolalola »

Stenhårt!
Användarens profilbild
alf-johan
Forumsponsor
Inlägg: 5000
Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie

Inlägg av alf-johan »

Hoppas det blir ett cromat crosstyre :D
Användarens profilbild
Dan L
Inlägg: 1390
Blev medlem: 24 jan 2011, 00:00
Ort: Kareby / Kungälv

Inlägg av Dan L »

Blir spännande att följa :wink:
Min första moppe RAKET -> http://cylinderloppet.zoomin.se/P3244400

Lyssna På Veckans Låt ----> http://cylinderloppet.zoomin.se/A145568
Skriv svar