Rengöra en förgasare, ättika, citronsyra?
Rengöra en förgasare, ättika, citronsyra?
Skulle vilja försäkra mig om att de små kanalerna i min kyrkportare är rena men jag saknar tillgång till ultraljudstvätt.
Funderade på att lägga förgasarhuset i någon lösning som kryper in och löser upp eventuella avlagringar.
Ättika är kanske aggressivt mot aluminiumen, någon som vet säkert?
Citronsyra fungerar kanske i lagom skarpt utan att korrodera eller missfärga materialet?
Funderade på att lägga förgasarhuset i någon lösning som kryper in och löser upp eventuella avlagringar.
Ättika är kanske aggressivt mot aluminiumen, någon som vet säkert?
Citronsyra fungerar kanske i lagom skarpt utan att korrodera eller missfärga materialet?
För mig gäller mekanisk rengöring med rensnålar, väldigt smala borr, spetsig kniv, olika stålborstar m.m. Ingen kanal är pluggad och oåtkomlig i en (veteran)mopedförgasare vad jag vet.
Dock kommer problemet med ljuddämpare som inte går att ta isär som ex. vis Novolette eller första kammaren i vissa ljuddämpare som t.ex. Monark JLO. Jag är inte så glad i starka vätskor men jag vet man använde kaustiksoda förr och helst uppvärmd. Kanske jag provar det nångång men givetvis utomhus och med skyddsglasögon osv.
Dock kommer problemet med ljuddämpare som inte går att ta isär som ex. vis Novolette eller första kammaren i vissa ljuddämpare som t.ex. Monark JLO. Jag är inte så glad i starka vätskor men jag vet man använde kaustiksoda förr och helst uppvärmd. Kanske jag provar det nångång men givetvis utomhus och med skyddsglasögon osv.
- Veteranaren
Instämmer. Fysiskt arbete är det som gäller för att få rent förgasare.56:an skrev:För mig gäller mekanisk rengöring...
Har använt kaustiksoda för att sota ur avgasrör några gånger. Mycket effektivt, och har några gånger lämnat ett plåtrent resultat när jag haft tillräckligt mycket tålamod. (Inte lämpligt till förgasare, lättmetall försvinner ganska fort i kaustiksoda.)
Det kan man prova om man inte har några krav på att det ska göra nytta.Veteranaren skrev:lägg förgasaren i ett bensinbad en dag...

Då kan jag visa på en sådan i den vanliga kyrkportaren...56:an skrev:För mig gäller mekanisk rengöring med rensnålar, väldigt smala borr, spetsig kniv, olika stålborstar m.m. Ingen kanal är pluggad och oåtkomlig i en (veteran)mopedförgasare vad jag vet.

Från flottörhuset finns det en kanal:

Via några vinklar och mässingspluggade hål når den trottelbanan:

Eftersom den mynnar mitt för trotteln så har den knappast väldigt stor betydelse men om jag ska rengöra förgasaren vill jag veta att denna kanal oxå är ren.
Hittar ingen flaskborste passande detta hål...

-
OK, då vet jag det, tack.volvomannen skrev:Det är choke kanalen men den kräver att du har trottel med snedskuret jack i framkant och den funkar genom att du flödar gasaren då rinner ser över i den kanalen. Så nej den är inte livsviktig.
Jag trode att det var en lite anrikning vid full trottelöppning bara.
Då kan jag lämna den ifred.
Ja, där är det små pluggar men kanalen går ändå att rengöra, man kan t.ex. använda en tunn ståltråd av en bit reglagewire och sedan blåsa. Din kanal ser ren ut men kolla noga vid bottenpluggen där kan samlas smuts.
Chokekanalen är uträknad av fabrikens konstruktörer så den bör vara iordning. Choke ges vid tomgång eller lite gaspådrag och sedan därefter försvinner vid ökat gaspådrag, men endast efter man har flödat förgasaren och höjt nivån i flottörhuset.
Chokekanalen är uträknad av fabrikens konstruktörer så den bör vara iordning. Choke ges vid tomgång eller lite gaspådrag och sedan därefter försvinner vid ökat gaspådrag, men endast efter man har flödat förgasaren och höjt nivån i flottörhuset.
-
ultraljud är överlägset best. jag har en maskin för ca 25000 och använder alltid den till förgasare mm. man skall ha en rengöringsvätska lämplig för aluminium i uppvärmt vatten(ca3% i 65Grader)
Att använda knivspetsar ståltrådar mm avråder jag speciellt på munstycke nål och trottel själva huset och lock är väl ej så känsligt.
Alla borde ta kontakt med en lokal firma som har ultrljudstvätt ex någon som håller på med Diesel spridare ett par tjugor till kaffekassan mer borde det ej kostaatt få tvättat en förgasare i bitar.
Sedan råder jag att köra på aspen eller att tömma maskinen på soppa inför vintern samt att ha rena dunkar/kärl till bensinen och ett filter på slangen e oxå bra.
Att använda knivspetsar ståltrådar mm avråder jag speciellt på munstycke nål och trottel själva huset och lock är väl ej så känsligt.
Alla borde ta kontakt med en lokal firma som har ultrljudstvätt ex någon som håller på med Diesel spridare ett par tjugor till kaffekassan mer borde det ej kostaatt få tvättat en förgasare i bitar.
Sedan råder jag att köra på aspen eller att tömma maskinen på soppa inför vintern samt att ha rena dunkar/kärl till bensinen och ett filter på slangen e oxå bra.