Rengöra en förgasare, ättika, citronsyra?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1584
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Rengöra en förgasare, ättika, citronsyra?

Inlägg av Coolvette »

Skulle vilja försäkra mig om att de små kanalerna i min kyrkportare är rena men jag saknar tillgång till ultraljudstvätt.

Funderade på att lägga förgasarhuset i någon lösning som kryper in och löser upp eventuella avlagringar.

Ättika är kanske aggressivt mot aluminiumen, någon som vet säkert?

Citronsyra fungerar kanske i lagom skarpt utan att korrodera eller missfärga materialet?
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

För mig gäller mekanisk rengöring med rensnålar, väldigt smala borr, spetsig kniv, olika stålborstar m.m. Ingen kanal är pluggad och oåtkomlig i en (veteran)mopedförgasare vad jag vet.

Dock kommer problemet med ljuddämpare som inte går att ta isär som ex. vis Novolette eller första kammaren i vissa ljuddämpare som t.ex. Monark JLO. Jag är inte så glad i starka vätskor men jag vet man använde kaustiksoda förr och helst uppvärmd. Kanske jag provar det nångång men givetvis utomhus och med skyddsglasögon osv.
Användarens profilbild
Veteranaren
Inlägg: 194
Blev medlem: 17 okt 2012, 23:00
Ort: Tibro

Inlägg av Veteranaren »

lägg förgasaren i ett bensinbad en dag och sen blås ur den med tryckluft ;) funka fint för mig
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Ja, tryckluft givetvis det är så självklart att jag glömde säga...
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

56:an skrev:För mig gäller mekanisk rengöring...

Dock kommer problemet med ljuddämpare som inte går att ta isär som ex. vis Novolette eller första kammaren i vissa ljuddämpare som t.ex. Monark JLO. Jag är inte så glad i starka vätskor men jag vet man använde kaustiksoda förr och helst uppvärmd. Kanske jag provar det nångång men givetvis utomhus och med skyddsglasögon osv.
Instämmer. Fysiskt arbete är det som gäller för att få rent förgasare.

Har använt kaustiksoda för att sota ur avgasrör några gånger. Mycket effektivt, och har några gånger lämnat ett plåtrent resultat när jag haft tillräckligt mycket tålamod. (Inte lämpligt till förgasare, lättmetall försvinner ganska fort i kaustiksoda.)
Veteranaren skrev:lägg förgasaren i ett bensinbad en dag...
Det kan man prova om man inte har några krav på att det ska göra nytta. :wink: Förgasaren har ju bensin i sig uppåt 365 dagar om året, så det bensinen inte löser upp i vanliga fall kommer inte heller påverkas av att förgasaren badar i bensin.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

aspenbensin löser upp avlagringar från vanlig bensin.

erlan
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1584
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

56:an skrev:För mig gäller mekanisk rengöring med rensnålar, väldigt smala borr, spetsig kniv, olika stålborstar m.m. Ingen kanal är pluggad och oåtkomlig i en (veteran)mopedförgasare vad jag vet.
Då kan jag visa på en sådan i den vanliga kyrkportaren... :wink:

Från flottörhuset finns det en kanal:
Bild

Via några vinklar och mässingspluggade hål når den trottelbanan:
Bild
Bild
Bild

Eftersom den mynnar mitt för trotteln så har den knappast väldigt stor betydelse men om jag ska rengöra förgasaren vill jag veta att denna kanal oxå är ren.

Hittar ingen flaskborste passande detta hål... 8)
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

Det är choke kanalen men den kräver att du har trottel med snedskuret jack i framkant och den funkar genom att du flödar gasaren då rinner ser över i den kanalen. Så nej den är inte livsviktig. :D
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1584
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

volvomannen skrev:Det är choke kanalen men den kräver att du har trottel med snedskuret jack i framkant och den funkar genom att du flödar gasaren då rinner ser över i den kanalen. Så nej den är inte livsviktig. :D
OK, då vet jag det, tack.
Jag trode att det var en lite anrikning vid full trottelöppning bara.

Då kan jag lämna den ifred.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Ja, där är det små pluggar men kanalen går ändå att rengöra, man kan t.ex. använda en tunn ståltråd av en bit reglagewire och sedan blåsa. Din kanal ser ren ut men kolla noga vid bottenpluggen där kan samlas smuts.

Chokekanalen är uträknad av fabrikens konstruktörer så den bör vara iordning. Choke ges vid tomgång eller lite gaspådrag och sedan därefter försvinner vid ökat gaspådrag, men endast efter man har flödat förgasaren och höjt nivån i flottörhuset.
evelinas pappa
Inlägg: 199
Blev medlem: 21 feb 2013, 00:00

Inlägg av evelinas pappa »

ultraljud är överlägset best. jag har en maskin för ca 25000 och använder alltid den till förgasare mm. man skall ha en rengöringsvätska lämplig för aluminium i uppvärmt vatten(ca3% i 65Grader)

Att använda knivspetsar ståltrådar mm avråder jag speciellt på munstycke nål och trottel själva huset och lock är väl ej så känsligt.

Alla borde ta kontakt med en lokal firma som har ultrljudstvätt ex någon som håller på med Diesel spridare ett par tjugor till kaffekassan mer borde det ej kostaatt få tvättat en förgasare i bitar.

Sedan råder jag att köra på aspen eller att tömma maskinen på soppa inför vintern samt att ha rena dunkar/kärl till bensinen och ett filter på slangen e oxå bra.
Skriv svar