Vilket fabrikat på tändstift tycker ni är bäst ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Södåb

Vilket fabrikat på tändstift tycker ni är bäst ?

Inlägg av Södåb »

Ja som frågan är vad kör ni med för märke ?
Jag har haft en förkärlek till Champion men jag vet inte om de är bättre än nåt annat, mer än att de har suttit i alla Husqvarna motorsågar så de bör ju vara utprovat för att hålla.
Nån som prövat olika märken och fått fram nåt resultat ?
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor

Inlägg av Cobra5000 »

Endast NGK är gott nog till mopparna :D
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

NGK ! Finns det något annat?

Har NGK till alla mina fordon utom 9-5an.

/ P
Användarens profilbild
ZVEZDA M50

Inlägg av ZVEZDA M50 »

Hej!

Min tidigare erfarenhet från bilvärlden gör att det finns ett alternativ, NGK.
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

NGK
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin

Inlägg av pnilz »

Bosch till moppen och KLG till motorcyklarna!

NGK tar jag inte ens i med tång tål inget! minsta tillstymmelse till att bli sur = nya stift!

Danne
Användarens profilbild
jorhul
Forumsponsor

Inlägg av jorhul »

Har alltid kört på NGK. Eftersom de funkat har jag inte haft anledning att prova något annat.
Jörgen Hultman. Växjö Moppers.
Crescent F-50 -76, Crescent F-50 GLX -78, Crescent 1145 -57
Zündapp GTS 50 -81, Zündapp KS 50 -78, Monark 125 TTS -75
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

pnilz skrev:Bosch till moppen och KLG till motorcyklarna!

NGK tar jag inte ens i med tång tål inget! minsta tillstymmelse till att bli sur = nya stift!

Danne
de där känner ja igen från fyrhjulingarna på jobbet. körs dem mkt kortkörning o går mkt på kallstarten så e de snart körda o de bara e att byta. då e de inte ngt ja fått för mig bara utan de e fler med samma problem med NGK stiften.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

NGK. På alla moppar, och även bilen!
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin

Inlägg av pnilz »

Jag upplever dom gamla bosch tändstiften gjorda för tvåtaktare fungerar väldigt bra på dessa !

Körde en monark med 350cc jawa förut och den var väldigt svår att starta och väldigt känslig på flödaren och choke. Bytte NGK stift varje gång jag körde sen fick jag tag i två m190m11s! Efter det inga problem med släckta stift.

Samma sak med min Ski doo olympique med rotax 340 surade lätt nersig bytte till champion inga problem.

Tittar man på fordon som ska ha 18mm stift erbjuder NGK 3 olika värmetal A6 a7 och a8 dessa ska ersätta alla bosh stift mellan m45t1 till m225 t1. Bara det gör mig tveksam!

Danne
Södåb

Inlägg av Södåb »

pnilz skrev:

Danne
Det där är en erfarenhet som jag känner igen att NGK stiften pajar då är det nya stift som gäller.
Vill tillägga att det ska sitta i moppen.
Jag ska köpa några olika märken NGK, Champion och Bosch så ska jag testa och se vad jag kommer fram till.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Alla fabrikat har exakt samma egenskaper. I jämförelse med andra fabrikat ger de:
- Effektivare förbränning
- Lägre bensinförbrukning
- Mer effekt
- Längre livslängd på stiften
- Lägre emissioner
- Längre livslängd på motorn
- Lättstartad motor
- Etc.
:P

Själv gick jag klockrent på myten med NGK Copper Electrode för bredare värmetal eller vad det hette 60-talet. Jag är fortfarande lika övertygad om NGK stiftens absoluta överlägsenhet 8)

Det spelar äkert ingen som helst roll vilken av de kända fabrikaten man kör med. En faktor att man inte byter är kanske att man vet hur de olika värmetalen fungerar och man har lärt sig hur stiften kodas. Sedan finns stift som man inte skulle sätta dit ens om det vore gratis. Dit hör t.ex. Biltema Eqym, som förmodligen är precis lika bra som NGK.
Svartsjö
Forumsponsor

Inlägg av Svartsjö »

Det spelar inte så stor roll vad man har för tillverkare på stiftet bara man har rätt stift!
Oftast om man har stift som surar igen lätt vid kallstart så är stiftet (NGK) för kallt ( för högt nummer), jag har också märkt att om man kör med elektronisk tändning så blir motorn kinkigare med värmetalet. Jag körde min JLO med B8HS efter jag trimmade den lite grann och det fungerade skitbra men den var lite svår att starta som kall man fick kicka 6-7 ggr.
Efter att jag slängde i ett B6HS räcker det med 1-2 kick och den går lika bra på fullgas oxo!
Sen är det åxå så att om du har kört på ex. champion L82C så går det inte att översätta det direkt till en annan tillverkares nummer. L82C kan motsvara NGK från B6HS till B9HS beroende på motorkonfiguration så det kan löna sig att pröva ett annat värmetal innan man förkastar en tändstiftstillverkare som dålig/värdelös!
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Lodge skulle man ha då det begav sig :D
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Kenneth_

Inlägg av Kenneth_ »

Har man original tändsystem förstår jag inte vitsen med att jämföra märken på stift
Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs
Skriv svar