erlan skrev:däremot har jag en bestämd åsikt: inga resistorstift eller motståndständhattar på moppar med orginal invändig tändspole.
erlan
Nu kommer jag med en liten brasklapp
Vad jag förstår får man skilja lite mellan olika motståndständhattar och avstörningsskydd.
Det finns, eller kanske rättare sagt fanns, motståndständhattar för mopeder med invändig tändspole och Stefa konstruerade en sådan på 60-talet. Den monterades på MCB mopederna från c:a mitten av sextiotalet. Den tändhatten var lite större och plåtkapslad. Kapslingen i sig är en del av avstörningen då störfrekvensen är tänkt att gå direkt till jord genom plåtkapslingen.
Men sedan är den också kombinerad med ett invändigt dämpmotstånd och det speciella med den här tändhatten är att motståndet är trådlindat och just därför kan man erhålla en hög impedans samtidigt som resistansen är förhållandevis låg, c:a 1000 ohm, för att inte skada tändspolen. Konstruktionen tycks påminna lite om en drossel...
Därför kan man inte likställa tändhattar överlag utan måste skilja det som hör till bilar och batteritändning från det som tillhör mopeder och andra småmotorer med svänghjulständmagneter.