Blivit nytillverkat?

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D Jag förstår fullt ut, Dr N.

Jag kör hellre original än renoverat. Men vissa moppar måste renoveras så jag är inte alls emot det, jag renoverar ju själv också. Men det är något speciellt med den patinerade bruksmoppen.... eller den orörda originalaren å då menar jag däck å hela rubbet.

Endel tycker ju att en moped renoverad till nyskick efter konstens alla regler är original, men det anser inte jag. Den är renoverad till originalutförande. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator

Inlägg av Raketaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller fullständigt med om det, som en viss person sa åt mig en gång :wink: en moppe kan bara vara original en gång...he-he.. thumb_up

självklart roligast med patienterade mopeder men som sagt vissa kräver en renovering för att bli moppe igen och då blir det en originalrenovering :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
fordonsparken består av diverse mopeder Crescent,Monark,Puch och Rex.
Bilar. Saab 96-61, Saab 95-68 och en bruxare Saab 9-3 vector sc- 08...
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja ska de va patinerat så får man ta till knep. det e ju som ja tidigare sade att en ny del passar inte på en sliten moped med patina. de e vad ja tycker iaf. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Samuel

Inlägg av Samuel »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker att man inte ska renovera mopparna om dom inte är ommålade eller likande. <!-- </EdIndex> --></div>
fd Körmoped
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Roligt att höra att det finns lika många åsikter om renoveringar som det finns mopedister :D En sak som jag tycker känns viktigt att lyfta fram är att alla har rätt till sin egen uppfattning!
Själv gillar jag absolut bäst de orenoverade mopparna men med vissa undantag. Eftersom jag strävar efter att "återuppleva" de maskiner jag själv körde som tonåring är det självklart att jag inte kräver att gamla Husqvarnor mm ska se ut som nya, de var ju 20+ när jag köpte sånt som femtonåring, däremot de mopeder som var nya när jag hade åldern inne vill jag absolut ha i samma skick som då. Jag kan ju inte få samma känsla på en rishög till Nevada idag som på den nya jag en gång hade. Likadant var det med "Skökan". En orenoverad originalare skulle inte gett mig den upplevelsen jag sökte för även om den varit i fint skick för åldern skulle den vara nästan trettio år gammal, alltså renoverade jag. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
körmoped skrev:Jag tycker att man inte ska renovera mopparna om dom inte är ommålade eller likande.
En sak att tänka på är hur VANLIG modellen är
Compakt är kanske den mest sålda mopeden i sverige .. bara att renovera fullt ut <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jopp det är solkart att man är tvungen att renovera å lacka om om det gått för långt i fördärvet.. det finns ju ingen annan utväg..
men det värsta är nog när man varit spekulant på en moppe el. mc som ngn har renoverat tidigare å lagt ner sin själ i å dessuto gjort det på "fel sätt" el. om vi ist säger inte på det sättet som jag hade velat göra. En sån gång brukar jag banga för det känns som dubbeljobb. som man dessutom kan få betala mer för.
För som oftast är säljaren fruktansvärt stolt över sin renovering å värderar moppen därefter å då har man inte hjärta..har även sett "före efter bilder" som fått mig att få sömnproblem. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vem minns inte när man var 14 och fick sin första nymoppe, en Zundapp
KS50 -1974 Orange....faan, jag ville ha en Blå Dakota så jag startade
den trötta Zundappen och körde till närmsta jättebacke där jag längst
uppe tog fart neråt - då slutet av backen kom så sparkades växel 1 in och
hela drevpaketet i lådan,kedjedrev med kedja snurrandes runt - runt
under alukåpan,stannade med skrikande bakdäck längst nere med
ett brett leende,drog hem liket,klagade direkt över skitmopeden -
Farsan - du skulle köpt en Blå Dakota, dan efter när farsan kom hem
efter jobbet så fanns det en Blå Dakota på släpet och farsan nöjd för
den var några hundralappar billigare...Frågan är om man gjort samma
sak idag om man vetet vad man hade på gården 1974??????
Bortskämd - ja kanske...
:shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Äh - faan, den skulle legat under annan tråd - sorry <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar