Hur drar du svänghjulsmuttern?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.

Hur drar du svänghjulsmuttern?

Omröstningen slutade 29 jun 2013, 01:00

Jag knackar fast den med hammare och skruvmejsel det gjorde vi när jag var femton.... hi hi hi
0
Inga röster
Jag drar inte muttern så hårt för då är det så jobbigt och få väck svänghjulet nästa gång.
0
Inga röster
En lednyckel och sen en stor skruvmejsel mot en av ankarplattans fästskruvar det är det rätta.
11
44%
Svänghjulsmuttern ska inte dras så hårt eftersom det sitter på en kona.
3
12%
Alltid mothållsverktyg och alltid momentnyckel. Fabrikantens anvisningar eller 2-3 kpm beroende på gänga. Reservation för senare och tidigaste mopeder.
3
12%
Inget av ovan alternativ passar på mej, jag beskriver nedan.
8
32%
 
Antal röster: 25

Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

jodå det har jag sett på åtminstone en däckfirma här i stan. men dom använder en s.k. momentstav. ser ut som en smal förlängare, oftat i ett stycke med hylsan. den är speciellt avtämd för att svikta ihop med slående mutterdragare.
finns med olika moment.

erlan
Användarens profilbild
Hakan
Inlägg: 203
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Kullabygden, Brunnby Moppers Husqvarnasektionen

Inlägg av Hakan »

Makita 18v slagskruvdragare med 1/2 hylsfäste alt 3/8 hylsfäste, svänghjulet sitter perfekt.
Bild
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Det har smygit sig in en mutterdragare så långt tänkte tänkte inte jag :shock:
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Inlägg av pnilz »

56:an skrev:
HSE skrev:Annars kan man mata ned ett snöre i tändstiftshålet och dra med momentnyckel
Aja baja den tror jag mindre på.... Där är jag väldigt försiktig för att inte utsätta vevstake och vevstakslager för höga momentpåkänniningar. Det är i första hand att man riskerar vrida vevhalvorna på vevtappen jag tänker på.
Ski-Doo hade variatorer som var gängade på vevaxeln på 70 talet, och dom hänvisar i sina verktadshandböcker att man ska låsa kolven på sidan närmast variatorn med ett startsnöre. Där handlar det om betydligt högre moment en en svänghjulsmutter på en moped så jag tror man kan göra så utan att få problem. Sen har någon kollat vad det krävs för moment att vrida en vevtapp som sitter pressad i en vevhalva en avsevärd mängd kan man tänka! Krävs nog mer en en 14ns lednyckel iallafall!

Danne
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1584
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Micke S skrev: Jag har aldrig någonsin sett en däcksfirma använda momentnyckel. Det drar åt för hand för att vara helt säkra på att hjulet inte släpper. När man sedan ska lossa bultarna sitter de som berg, utan vidare med 2 gånger föreskrivet moment.
Skulle säga att jag aldrig sett en däcksfirma som spänt hjulen för hand, alla jag har sett har kört med mutterknackare, både av med bult/mutter och sedan på.

När man sedan behövt lossa bultarna själv så har dom suttit rejält hårt.

På jobbet hade vi för många år sedan en representant från ett företag som sålde nitmuttrar, vi hade sådana i aluminiumprofiler till karuselldörrar.
Deras fasta övertygelse om dom som inte använde momentnyckel för att dra skruvförband var att 90% överspände muttern/skruven "bara för att vara säker"...

Åter till ämnet så har jag alltid spänt bultar "lagom", privat har jag aldrig använt momentnyckel men i jobbet har det varit ett krav i en del fall men det är en annan historia...
HSE
Inlägg: 6068
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

Mutterdragare fungerar bra till svänghjul på WV boxermotorer. Jag försökte lossa ett sådant på en 1600cc motor nån gång 1973 men centrummuttern satt så in i he...Jag frågade verkmästaren på jobbet, den är dragen med...kgp sade han, antingen tar du ett två meters rör som förlängare eller så tar du det enkla sättet och andvänder mutterdragaren, den knackar loss den. Han hade rätt! (Glömt åtdragninsmomentet nu.)
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

1. Med mutterdragaren med känsla.
Eller
2. Med kolvstopp i tändstiftshålet, drar med hylsa/lednyckel med känsla.

Likadant på transsidan, aldrig några problem med vare sig trasiga gängor , lossnade svänghjul/drev eller söndervridna vevpartier.
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

HSE skrev:Mutterdragare fungerar bra till svänghjul på WV boxermotorer. Jag försökte lossa ett sådant på en 1600cc motor nån gång 1973 men centrummuttern satt så in i he...Jag frågade verkmästaren på jobbet, den är dragen med...kgp sade han, antingen tar du ett två meters rör som förlängare eller så tar du det enkla sättet och andvänder mutterdragaren, den knackar loss den. Han hade rätt! (Glömt åtdragninsmomentet nu.)
Känner igen det från verkstadsskolan, tror den skulle dras med 30 kpm eller något sådant.
Där var det även Volvo B18 motor och Volvo M40 man skulle tampas med, slipa ventiler o blästra stift i en särskild maskin gjorde man också. Gör man sånt nu för tiden? 8)
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

Coolvette skrev:
Micke S skrev: Jag har aldrig någonsin sett en däcksfirma använda momentnyckel. Det drar åt för hand för att vara helt säkra på att hjulet inte släpper. När man sedan ska lossa bultarna sitter de som berg, utan vidare med 2 gånger föreskrivet moment.
Skulle säga att jag aldrig sett en däcksfirma som spänt hjulen för hand, alla jag har sett har kört med mutterknackare, både av med bult/mutter och sedan på.

När man sedan behövt lossa bultarna själv så har dom suttit rejält hårt.

På jobbet hade vi för många år sedan en representant från ett företag som sålde nitmuttrar, vi hade sådana i aluminiumprofiler till karuselldörrar.
Deras fasta övertygelse om dom som inte använde momentnyckel för att dra skruvförband var att 90% överspände muttern/skruven "bara för att vara säker"...

Åter till ämnet så har jag alltid spänt bultar "lagom", privat har jag aldrig använt momentnyckel men i jobbet har det varit ett krav i en del fall men det är en annan historia...
Samma här, finns väll ingen som drar för hand ?

En polare fick ett par bultar avdragna, idioterna satte fast bultarna i fälgen med lite fett för att försöka mörka
Blev dyrt för stackarna sedan när däcket lossnade ett par mil senare
NiklasHögberg
Inlägg: 6334
Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
Ort: Kristinehamn. Värmlands län

Inlägg av NiklasHögberg »

disktant skrev:
Coolvette skrev:
Micke S skrev: Jag har aldrig någonsin sett en däcksfirma använda momentnyckel. Det drar åt för hand för att vara helt säkra på att hjulet inte släpper. När man sedan ska lossa bultarna sitter de som berg, utan vidare med 2 gånger föreskrivet moment.
Skulle säga att jag aldrig sett en däcksfirma som spänt hjulen för hand, alla jag har sett har kört med mutterknackare, både av med bult/mutter och sedan på.

När man sedan behövt lossa bultarna själv så har dom suttit rejält hårt.

På jobbet hade vi för många år sedan en representant från ett företag som sålde nitmuttrar, vi hade sådana i aluminiumprofiler till karuselldörrar.
Deras fasta övertygelse om dom som inte använde momentnyckel för att dra skruvförband var att 90% överspände muttern/skruven "bara för att vara säker"...

Åter till ämnet så har jag alltid spänt bultar "lagom", privat har jag aldrig använt momentnyckel men i jobbet har det varit ett krav i en del fall men det är en annan historia...
Samma här, finns väll ingen som drar för hand ?

En polare fick ett par bultar avdragna, idioterna satte fast bultarna i fälgen med lite fett för att försöka mörka
Blev dyrt för stackarna sedan när däcket lossnade ett par mil senare
då skulle ja nog va ilsken så hade dem som orsakat hjultappet vart i närheten så hade man nog fasen pressat det över huvet på dem så de kan ha hjulet som simring!! sätta fast med fett va de dummaste ja nånsin hört!
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

disktant skrev:
Coolvette skrev:
Micke S skrev: Samma här, finns väll ingen som drar för hand ?

En polare fick ett par bultar avdragna, idioterna satte fast bultarna i fälgen med lite fett för att försöka mörka
Blev dyrt för stackarna sedan när däcket lossnade ett par mil senare
Det jag har sett på de båda verkstäder jag har besökt är att de drar med mutterdragare. Men sedan går de på ett varv manuellt med ett långt skaft. Bultarna sittter sedan så in i he-te efter det att man blir förvånad att gängorna inte ger sig.
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

Jag har ett särskillt mothåll som sitter på kick eller pedalaxeln och in i svänghjulet och en vanlig lednyckel.
Eller om det är på motorer som inte mina mothåll passar, använder jag oljefilterverktyg med rem runt hjulet.
Skriv svar