40cc NV utan drag

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

40cc NV utan drag

Inlägg av Raketsport »

Jag har rengjort förgasare, tank, bensinkran och avgassystem. Sett över tändningen (tyckte det verkade ok), bytt till större munstycke i förgasaren men den vill fortfarande inte knata på som den ska. Startar hur lätt som helst, och verkar ha bra komp. Inte dör den heller utan den går och går, men inte så "fort" som den borde

Enda symptomen är att den tappar lite fart på fullgas som återfås vid mindre gaspådrag igen

Kan det vara tjuvluft? Har inte kollat det. Eller kanske nålen? Kanske det är tändstörningar i alla fall... Kom med tips och förslag!

Bild
("bondmoran" är ute och testkör :lol: )
//Jossan
Josefine Andersson
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Kolla noga avgassystemet från avgasport till bakre utsläpp så det inte är igensatt eller håller på att bli igensatt nånstans.

Att du får sänka gaspådraget för att få bättre effekt visar att den får mer luft än vad som fordras för förbränningen.

På vulcan Novolette fick jag gå upp till storlek 48 på munstycket för att den skulle gå bra. Standard storlek efter inkörning vill jag minnas var 45 på dom. På den Novoletten blev dock mer justeringar på förgasaren, ett utslitet nålmunstycke gjorde att den surade ner sig vid gaspådrag och till slut bytte jag förgasarhuset pga av en korsgänga i bensinnippeln.

Kontentan av det hela blev större huvudmunstycke och nålen längst ned kan man säga.

Måste tillägga att det blev rätt bra fart i den men den måste bli riktigt varm först. Kall motor = en påse nötter :D

Meka igen och ta en längre provtur. Glöm inte hjälmen :wink:

När jag tänker efter så kan behovet av större munstycke bero på att det är etanol i bensinen numera men det är bara en spekulation....
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Tack för tipsen!
Jag har precis bytt munstycke till 48 och trodde det skulle hjälpa, men inte det. Nålen är längst ner. Ska titta på avgasporten igen.

Får prova att ta en längre tur (med hjälm :oops:) och se om den går bättre då den blivit riktigt varm.
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin

Inlägg av pnilz »

Hade samma med min autoped men jag hade 48 munstycke bytte till 50 vart bra!

Danne
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Om du chokar lite blir de bättre då.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Har ingen choke.

Ang. munstyckena så skrev jag fel. Hade 48 munstycke från början, skulle beställa ett större men det fanns bara 52. Så det är en 52'a som sitter på.
Kollade nålen igen och den var i läge 3, när jag flyttade till spår 4 gick mopeden bättre. Ska testa att att den på tur för att se om det blir ändring då den är varm.

De är lite konstigt att våran och Pnilz autoped hade 48, för det står att den ska ha huvudmunstucke 52 original.
//Jossan
Josefine Andersson
Forumsponsor

Raketsport skrev:Kollade nålen igen och den var i läge 3, när jag flyttade till spår 4 gick mopeden bättre. Ska testa att att den på tur för att se om det blir ändring då den är varm.
Nålläget brukar man räkna uppifrån och ned, dvs. är nålen så lågt ned det går är det nålläge 1, lyfter man den ett hack så är det nålläge 2 osv.

Hur har du räknat här?

Med hjälmen menar jag att vi är rädda om dig :ymhug: :D
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

56:an skrev:
Raketsport skrev:Kollade nålen igen och den var i läge 3, när jag flyttade till spår 4 gick mopeden bättre. Ska testa att att den på tur för att se om det blir ändring då den är varm.
Nålläget brukar man räkna uppifrån och ned, dvs. är nålen så lågt ned det går är det nålläge 1, lyfter man den ett hack så är det nålläge 2 osv.

Hur har du räknat här?

Jag är lite bak och fram :wink: Jag har den nu i nålläge 4 (alltså hack 4 och nålen uppdragen till max)

Jag aldrig bege mig ut och köra utan hjälm, men det har hänt vid korta testkörningar på hemmaplan att hjälmen ligger kvar på hyllan.
//Jossan
Josefine Andersson
Forumsponsor

Visst katten... cocos_acc.gif det var en sak jag glömde berätta...

På vulcans Novolette visade det sig att flottörnivån var för hög och det var därför också jag fick byta förgasarkropp. Flottörnålarna var lika dom jag hade men nålen låg djupare i ventilhålet så nivån blev högre för den skull. Jag hade ett gäng förgasare jag jämförde men det vara bara den här där nålen låg så djupt.

Egentligen märkte jag det här första kvällen jag var ute och provkörde och tyckte jag hade kört över glasbitar så jag stannade och kollade runt däcken när jag lutade mopeden lite på stödet och märkte då det droppade från förgasaren så jag fick en misstanke om det inte stod rätt till. Tyvärr går inte flöttörnivån att mäta på dom här små Bing ringflottörförgasarna så höjden på ventilnålen är i princip det enda man har att gå efter.
Forumsponsor

Raketsport skrev:Jag är lite bak och fram :wink: Jag har den nu i nålläge 4 (alltså hack 4 och nålen uppdragen till max)
Jaha, högsta läget mao...

När motorn är varm kolla nu hur gasresponsen är från "tomgångsvarv" och när du gasar på, motorn då frikopplad. "Svarar" den bra så är nog nålläget ganska rätt trots det är högsta men vill den liksom "bluddra" och få för mycket är nålen för högt upp.

Omvänt gäller då om den vill strypas pga av för lite bensin så bör nålen höjas om den nu inte är i högsta läget.

Praktiskt erfarenhetsmässigt på en otrimmad motor brukar dom gå bäst nånstans på dom lägsta nållägena.

Kolla också du har fri passage för bensinen fram till flottörventilen och glöm för all del inte kolla den lilla filterkupan i botten på den gängade nippeln där bensinslangen är fäst.
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Jag har litet läckage också under koppen också, märkt det efter sista provkörningen. Ska kolla om jag har fler förgasarhus att jämföra med.
Den är otrimmad, men har hittills gått bäst med nålen i högsta läget.
Ska undersöka vidare imorgon. Tack för alla tips och råd så länge!
//Jossan
Josefine Andersson
volvomannen

Inlägg av volvomannen »

Raketsport skrev:
56:an skrev:

Hur har du räknat här?

Jag är lite bak och fram :wink: Jag har den nu i nålläge 4 (alltså hack 4 och nålen uppdragen till max)

Jag aldrig bege mig ut och köra utan hjälm, men det har hänt vid korta testkörningar på hemmaplan att hjälmen ligger kvar på hyllan.
jotack det kosta mig 1500 utan hjälm på hemma plan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

kan vara glest mellan polispatrullerna i pengfors.

erland
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

Å
erlan skrev:kan vara glest mellan polispatrullerna i pengfors.

erland
så sant! Enda gången jag sett polisen (förutom då det brann i skogskojan) är då jag snackade i telefon med Raketaren och sa: - Vi har aldrig sett polisen här i byn. Precis i det ögonblicket kom en patrullbil körande förbi.
Man ska aldrig säga aldrig
//Jossan
Josefine Andersson
vulcan*

Inlägg av vulcan* »

Jag har en monark 1185 -64. Det sitter ingen nål alls i den förgasaren men den går bra ändå
Skriv svar