Nya problem....denna gång flintan!*Skoterett*

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

............
Senast redigerad av 56:an den 22 jun 2013, 23:11, redigerad totalt 1 gång.
HSE

Inlägg av HSE »

Ljusspole är inte optimalt men fungerar. Helst skall man köpa en riktig matningsspole eller linda om den gamla tändspolen, altenativet är att kapa bort den fintrådiga lindningen på din gamla tändspole, det brukar vara den som det blir överslag i. Sedan andvänder man resten den gamla tändspolen till att mata en ny utanpåliggande spole och sätter kondesatorn brevid i samma fäste. Men jag antar att alt detta redan står i länkarna du fick. Jag har bytt ut till utanpåliggande tändspole på ett par av mina mopedrar då jag råkat ut för 4 tändspolar som gett upp på dem! Ändå har jag inte kört så mycket, när jag var grabb hände det bara en gång på massor av mil. Men tändspolar åldras både av tid och värme så det är inte så konstigt.
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

pangerva skrev:Kan vi få se en bild på katten då! :lol:
Kommer senare.. Lite demonterad just nu.... [motorbike]
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

HSE skrev:Ljusspole är inte optimalt men fungerar. Helst skall man köpa en riktig matningsspole eller linda om den gamla tändspolen, altenativet är att kapa bort den fintrådiga lindningen på din gamla tändspole, det brukar vara den som det blir överslag i. Sedan andvänder man resten den gamla tändspolen till att mata en ny utanpåliggande spole och sätter kondesatorn brevid i samma fäste. Men jag antar att alt detta redan står i länkarna du fick. Jag har bytt ut till utanpåliggande tändspole på ett par av mina mopedrar då jag råkat ut för 4 tändspolar som gett upp på dem! Ändå har jag inte kört så mycket, när jag var grabb hände det bara en gång på massor av mil. Men tändspolar åldras både av tid och värme så det är inte så konstigt.
Vad kräver en utanpåliggande spole av matningsspolen då? Effektmässigt? Är det volten eller watten som hindrar att en ljusspole används?
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor

Inlägg av Cobra5000 »

JRA skrev:Vad kräver en utanpåliggande spole av matningsspolen då? Effektmässigt? Är det volten eller watten som hindrar att en ljusspole används?
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... andning-mm
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

Cobra5000 skrev:
JRA skrev:Vad kräver en utanpåliggande spole av matningsspolen då? Effektmässigt? Är det volten eller watten som hindrar att en ljusspole används?
Kanoners! Tackar! Ge dig ut i bo´n nu och leta lite :D Skoja bara! Ingen panik...
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

Cobra5000 skrev:
Har funderat lite... Med andra ord så räcker det om man tar väck högspänningstråden från en vanlig tändspole då eller? För då har man ju bara kvar det som krävs för att mata en utanpåligg.t-spole...?
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det enklaste är kanske att börja med att montera en konding externt. Koppla loss kondingen på tändplattan. Sätt dit den en helt ny på utsidan i samma krets (dödarkabeln).

Kondingen påverkas mer av temperatur än spolen. Den påverkas i takt med temperaturen medans tändspolen fungerar tills den lägger av helt och för evigt vid hög temp enkelt uttryckt.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

JRA skrev:
Cobra5000 skrev:
Har funderat lite... Med andra ord så räcker det om man tar väck högspänningstråden från en vanlig tändspole då eller? För då har man ju bara kvar det som krävs för att mata en utanpåligg.t-spole...?
Det borde bli lite dålig högspänning med en sådan lösning. Du får två tänspolars primärsidor kopplade i serie så grovt uppskattat kommer nivån på högspänningen att halveras.
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

Micke S skrev:
JRA skrev:
Cobra5000 skrev:
Det borde bli lite dålig högspänning med en sådan lösning. Du får två tänspolars primärsidor kopplade i serie så grovt uppskattat kommer nivån på högspänningen att halveras.
Sökte o fann detta... Och det verkar ju gå...
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... -tandspole
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Ja det fungerar men högspänningen bestäms av förhållandet mellan antal varv på primär och sekundärsidan. Så med dubbelt så många varv får man halva utspänningen och i motsvarande grad lägre tändenergi.

Behovet av hur mycket tändenergi som behövs styrs i huvudsak av hur högt cylindertrycket är. Är maskinen otrimmad finns marginal för att tändningen inte ger full effekt.
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

Micke S skrev:Ja det fungerar men högspänningen bestäms av förhållandet mellan antal varv på primär och sekundärsidan. Så med dubbelt så många varv får man halva utspänningen och i motsvarande grad lägre tändenergi.

Behovet av hur mycket tändenergi som behövs styrs i huvudsak av hur högt cylindertrycket är. Är maskinen otrimmad finns marginal för att tändningen inte ger full effekt.
Hmm.. Verkar finnas två läger om hur man gör då...
Om det inte går att göra enligt min länk hur gör man då då?
F´låt alla dumma frågor men frågar man inte så får man inga svar :bananas:
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

.............
Senast redigerad av 56:an den 22 jun 2013, 23:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor

Inlägg av Cobra5000 »

JRA skrev:Ge dig ut i bo´n nu och leta lite :D Skoja bara! Ingen panik...
Hittade ingen kåpa... :cry: men fanns det inte en i Smebacken ?
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

Cobra5000 skrev:
JRA skrev:Ge dig ut i bo´n nu och leta lite :D Skoja bara! Ingen panik...
Hittade ingen kåpa... :cry: men fanns det inte en i Smebacken ?
Visst ja! I min förvirring och iver så hade jag totalt glömt det! Har nyss pm:at Mange om det....
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

Skriv svar