Nya problem....denna gång flintan!*Skoterett*

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

JRA skrev:
Micke S skrev:Ja det fungerar men högspänningen bestäms av förhållandet mellan antal varv på primär och sekundärsidan. Så med dubbelt så många varv får man halva utspänningen och i motsvarande grad lägre tändenergi.

Behovet av hur mycket tändenergi som behövs styrs i huvudsak av hur högt cylindertrycket är. Är maskinen otrimmad finns marginal för att tändningen inte ger full effekt.
Hmm.. Verkar finnas två läger om hur man gör då...
Om det inte går att göra enligt min länk hur gör man då då?
F´låt alla dumma frågor men frågar man inte så får man inga svar :bananas:
Du kan helt enkelt låta spolen sitta kvar om den är hel. Men sätt kondingen som är värmekänslig utanför. Det ska mycket till för att steka en spole m.h.a hög temperatur under svänghjulet. Det vanliga är nog att det blir avbrott p.g.a. av att en tråd till slut går av eller om spolen har blivit fuktskadad. För att steka den behövs i princip att den går kortsluten en bra stund. Det är en omöjlighet på moppe för har man kortis i stiftet eller kabel så stannar motorn. Det är länge sedan jag höll på med moppar men jag är hyfsat elkunnig.
Användarens profilbild
JRA
Inlägg: 1308
Blev medlem: 30 okt 2012, 00:00
Ort: Ludvika

Inlägg av JRA »

Micke S skrev:
JRA skrev:
Micke S skrev:Ja det fungerar men högspänningen bestäms av förhållandet mellan antal varv på primär och sekundärsidan. Så med dubbelt så många varv får man halva utspänningen och i motsvarande grad lägre tändenergi.

Behovet av hur mycket tändenergi som behövs styrs i huvudsak av hur högt cylindertrycket är. Är maskinen otrimmad finns marginal för att tändningen inte ger full effekt.
Hmm.. Verkar finnas två läger om hur man gör då...
Om det inte går att göra enligt min länk hur gör man då då?
F´låt alla dumma frågor men frågar man inte så får man inga svar :bananas:
Du kan helt enkelt låta spolen sitta kvar om den är hel. Men sätt kondingen som är värmekänslig utanför. Det ska mycket till för att steka en spole m.h.a hög temperatur under svänghjulet. Det vanliga är nog att det blir avbrott p.g.a. av att en tråd till slut går av eller om spolen har blivit fuktskadad. För att steka den behövs i princip att den går kortsluten en bra stund. Det är en omöjlighet på moppe för har man kortis i stiftet eller kabel så stannar motorn. Det är länge sedan jag höll på med moppar men jag är hyfsat elkunnig.
Jag ska göra ett ryck i helgen... Har låtit eländet stå ett par dagar nu enligt ett gott råd från 56:an :) Nu känns det bättre igen.
Flyttar ut kondingen, byter stift, brytare och tändkabel och gör ett nytt försök. Skam den som ger sig heter det ju!
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Ja det är ingen dum idé att låta saker stå ett tag eller i vart fall inte överreagera. Ibland kan maskinerna t.o.m. laga sig själv :) Sist jag körde in trädgårdstraktorn i garaget rasslade den något rent för dj-ligt. Tanken som inföll var förstås att - jaså, det var den motorn (35 år gammal med glidlager).

När jag startade den senare spann den som en katt som vanligt. Det kanske hade setat en sten mot en remskiva eller så var jag oförberedd på hur mycket ljudet ökar precis när man kör in i garaget. Laga sig själv gjorde den i alla fall :)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

..............
Senast redigerad av 56:an den 22 jun 2013, 23:12, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 22 jun 2013, 23:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

56:an skrev:
Micke S skrev:Du får två tänspolars primärsidor kopplade i serie så grovt uppskattat kommer nivån på högspänningen att halveras.
Hur tänker du nu?

Bör du inte få den avsedda primärspänningen på primärkretsens mittpunkt mellan inre och yttre spole under förutsättning att dessa (*generatorspole* och extern tändspole) är anpassade för varandra?

Skoterette :D
Ja om man använder en generatorspole och en extern tändspole som är anpassade för varandra så är det förstås helt OK.

Det jag tänkte på var idën som framfördes att använda primärlindningen på en vanlig tändspole på tändplattan och mata en extern spole med den. I det fallet skulle strömmen från den vanliga spolen som seriekopplas med primärlindningen på nästa spole bli lägre än om spolen hade varit original.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

har nog inget att tillägga till bskrivningarna hur tändsystemet fungerar men några tips i åmnet kan jag bidra med.
till vara vanligaste tändsystem till gammelmopparna finns/fanns det primärspolar fabrikstillverkat. jag vet att den vedertagna benämningen sedan gammalt är generatorspole, men tycker ochså att förväxlingsrisken med belysningsspole är uppenbar.
om ni hittar något som ser ut som en belysningspole men har en röd (stefa) eller blå (bosch) kabel som ser orginalmonterad ut så har ni med stor sannolikhet en primärspole i er hand.

själv kör jag med noris tändsystem i min ilo av den enda anledningen att jag kom över en stefa flygtändning till just noris. till min stora förvåning upptäckte jag nyligen att vissa stefa tändsystem till flinta har 54mm cc på spolarnas fästskruvar.
där var pirattändspolen samma som till bosch. vilket då innebär att en primärspole till bosch bör passa även dessa tändplattor.

erlan
Senast redigerad av erlan den 21 jun 2013, 12:30, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

.........
Senast redigerad av 56:an den 22 jun 2013, 23:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

om man har ström genom en spole, från batteri eller magnetinducerad, och sedan bryter kretsen t.ex. med brytarspetsarna så uppstår en spänningspeak med motsatt polaritet med många gånger högre spänning. spänningstoppen är så snabb att det är nog bara ett osciloscop som hinner mäta den. men det är den som ger gnistan mellan brytarspetsarna.

om ni har ett riktigt gammalt relä till en bil kan ni prova att ansluta två kablar till manöveranslutningarna,85 och 86 på dom flesta reläer, håll tummen och pekfingret på anslutningarna, och anslut kablarna till bilbatteriet med andra handen. när ni bryter srömkretsen så känner ni en lätt stöt, strömstyrkan är så låg att det är ofarligt.
på moderna reläer sitter ofta en diod innanför kåpan som dödar spänningstoppen. är dock inte säker på om universalreläer har sån diod.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

..............
Senast redigerad av 56:an den 22 jun 2013, 23:13, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

............
Senast redigerad av 56:an den 22 jun 2013, 23:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

Jag har egentligen inte funderat på vad kondensatorn gör men en snabb gissning blir så här.

När brytarna är stängda är kondensatorn kortsluten. Det gör att den ligger på 0 Volt.

När brytarna sedan öppnas så induceras en spänning i tändspolen. Som nämnts ovan skulle lindningen kunna generera en spänning på flera hundra volt. Det skulle ge en ljusbåge över brytarspetsen som man slipper få genom att kondensatorn utgör en kortslutning just i brytningsögonblicket. Spänningen på den kan inte öka momentant, den ökar med en viss tidskonstant.

Om det blir kortis i kondingen så motsvarar det konstant slutna brytarspetsar. Blir det avbrott i den eller kapacitancen blir väldigt hög kommer det att orsaka en ljsubåge över brytaren.

Riktigt vad som händer när en kondensator faller igenom vid hög temperatur vet jag inte, d.v.s. om den börjar leda lite konstant eller om kapacaitancen ökar eller minskar. Det skulle man kunna se på bänk om man mäter med en kapacitansprovare och värmer på kondensatorn med en varmluftspistol.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5469
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Inlägg av Micke S »

56:an skrev:Kom just på ett viktigt tillägg....

I samma ögonblick som brytarna öppnar och kondensatorn laddas ur passerar svänghjulets magneter i form av "nordpol/sydpol" abrissläget och följs av en polaritet i motsatt riktning, "sydpol/nordpol" som då inducerar spolen för att förstärka spolens uppladdning som samtidigt kom från kondensatorn.

Så måste det väl ändå vara???
Kondensatorn är urladdad tills brytarna öppnar. Den börjar laddas upp precis när brytarna öppnar genom att den är kopplat till spolen som inducerar spänning.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

..........
Senast redigerad av 56:an den 22 jun 2013, 23:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

kan du mäta med din provare vilken kapacitans en mopedkonding har. dom är ju inte märkta med det, vilket bilkondingar brukar vara. på biltändsystem bör kondingen och tändspolen matcha varandra. på magnettändningar antar jag att det måste vara en kompromiss eftersom det är variabel spänning.
tänkte att man kan hålla utkik efter bilkondingar med så lika värde som möjligt.

en kul historia när vi ändå är inne på ämnet: förra sommaren behövde jag en laddregulator till en vanlig boschgenerator. efter lite snack så blev det en bosch orginal. när jag hämtade den tog jag för skojs skull med numren på konding och brytare till sachsen. och konding fanns. 80kr st.
men brytaren fanns inte. (den senare med fast pinne finns).
han undrade hur den såg ut, och av ren tur så hade jag en låg i bilen så den lånade han kvar. nästa gång jag kom dit så räckte han fram en hel näve NOS boschbrytare. det var nämligen samma brytare till NSU PRINS vilka dom mekade med där när dom var moderna. min förrförrförra chef brukade handla bildelar av honom när han var bilmek sista åren på 50-talet och första halvan av 60-talet. sen får ni räkna själva. men jag kan tillägga att det är traktens klart älsta bilverkstad/bildelsbutik fortfarande igång.

erlan
Skriv svar