HVA Flinta som aldrig gått bra
om du ändå behöver ny kolv är det bättre att köpa en sån här cylinder:
http://www.norscand.com/cylinder-med-ko ... -2457.aspx
otrimmade cylindrar är så pass värdefulla att mellanskillnaden om du skulle sälja din otrimmade blir bara ett par hundralappar.
pluggen ska sitta med en liten svets på undersidan. oftast har den inte gått ner i pluggen så det bara är att knacka ur den. men ibland spricker insuget om man inte slipar bort svetsen först.
http://www.tradera.com/husqvarna-cylind ... _184857381
förgasare är en fördel med lite större. brattis på tradera har/har haft 12mm bing
till flinta. sen finns det 15mm bing antingen att jaga beg orginal eller nytillverkade som börjar få tvivelaktigt rykte.
men den går säkert att köra med orginalförgasare ochså.
erlan
http://www.norscand.com/cylinder-med-ko ... -2457.aspx
otrimmade cylindrar är så pass värdefulla att mellanskillnaden om du skulle sälja din otrimmade blir bara ett par hundralappar.
pluggen ska sitta med en liten svets på undersidan. oftast har den inte gått ner i pluggen så det bara är att knacka ur den. men ibland spricker insuget om man inte slipar bort svetsen först.
http://www.tradera.com/husqvarna-cylind ... _184857381
förgasare är en fördel med lite större. brattis på tradera har/har haft 12mm bing
till flinta. sen finns det 15mm bing antingen att jaga beg orginal eller nytillverkade som börjar få tvivelaktigt rykte.
men den går säkert att köra med orginalförgasare ochså.
erlan
Ska mäta noga och hoppas att en 39 mm kolv passar i den gamla cylindern utan att den behöver borras. Eller bör man alltid borra upp för att anpassa för den nya kolven? Vem gör sånt i så fall? Annars blir det väl helt nytt cylinderset från Norscand.
Kör Crescent 1209 och Crescent 1264 efter mormor och morfar.
-
- Forumsponsor
- Inlägg: 2305
- Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
- Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side
Det ska vara ca 0,05mm:s spel mellan kolv och cylinder på en 50cc.
Skulle tro att loppet är slitet och att det finns en vändkant där också.
Och då bör man borra till en överdimension som utföres av en mekaniskverkstad, motorfirma eller en händig snubbe med svarv
Köp en ny cylinder nu när dom väl finns!
Skulle tro att loppet är slitet och att det finns en vändkant där också.
Och då bör man borra till en överdimension som utföres av en mekaniskverkstad, motorfirma eller en händig snubbe med svarv
Köp en ny cylinder nu när dom väl finns!

Har övertygat syrran om att hon behöver nytt cylinderset från Norscand. Nån som vet om den passar lika bra till fartvinds- som fläktkylda Flintor? Hennes är fläktkyld, och cylindern måste få plats under kåporna. Oj, vad bra det här kommer att bli! 

Kör Crescent 1209 och Crescent 1264 efter mormor och morfar.
Liten uppdatering: Idag kom ett paket med Posten innehållandes cylinder, kolvset, bensinkran, avgaskrök och luftfilter
. Allt monterades förstås på stört och motorn startade snällt. Men mycket fet blandning körde vi försiktigt omkring och kontrollerade att allt stod rätt till. Det gjorde det, men den behöver förstås köras in. Men efter max 15 minuters gångtid hände nåt märkligt. Gnistan försvann. Moppen stendog en bit hemifrån och stiftet blev plötsligt svart som natten. Mycket märklig timing. Kan den ha fått en chock av all kompression den plötsligt fick, eller kan det på nåt annat vis förklaras av dagens mekande? I samma veva började också förgasaren att läcka bensin...
Hade vi bara otur eller har vi klantat till det nånstans?
Tändstiftet som satt i var av modell Champion L86C. Är det bra eller dåligt?


Tändstiftet som satt i var av modell Champion L86C. Är det bra eller dåligt?
Kör Crescent 1209 och Crescent 1264 efter mormor och morfar.
L86 låter lagom som värmetal. Vad "C" betyder kommer jag inte ihåg...
Viktigast är dock elektrodavståndet och det ska vara 0,5 mm vare sig mer eller mindre.
För övrigt gäller vanlig felsökning - allt kan hända närsomhelst
Efter snabbsökning...
Aha, "C" står för kopparelektrod, det är ett modernt och bra stift m.a.o
Viktigast är dock elektrodavståndet och det ska vara 0,5 mm vare sig mer eller mindre.
För övrigt gäller vanlig felsökning - allt kan hända närsomhelst

Efter snabbsökning...
Aha, "C" står för kopparelektrod, det är ett modernt och bra stift m.a.o

Vi prövar nytt stift! Ska kolla med syrran om hon köpt nåt. Tändspolen ser ny ut då det står nåt på kinesiska på den, så den måste ha bytts vid ett tidigare försök att få ordning på moppen. Farsan lämnade in den till nån mekaniker som fick göra lite vad han ville. Men inte hjälpte det. Men tänddelarna är iaf bytta. Kan kanske hända att tändningen står lite fel också, men det ser vi på senare. Först nytt stift!
Kör Crescent 1209 och Crescent 1264 efter mormor och morfar.
Nu snurrar Flintan igen! Det var tändkabeln som hade dålig kontakt med spolen. Idag har vi provkört mycket och konstaterat att den fortfarande är lite väl svag. Så är det någon som har nån erfarenhet av den här förgasaren från Norscand? http://www.norscand.com/forgasare-bing- ... -2458.aspx
Kör Crescent 1209 och Crescent 1264 efter mormor och morfar.
Den där förgasaren ser riktigt fin ut och det är ju inga jättepengar. Bra att det ställbara munstycket är med också.Sprak68 skrev:Nu snurrar Flintan igen! Det var tändkabeln som hade dålig kontakt med spolen. Idag har vi provkört mycket och konstaterat att den fortfarande är lite väl svag. Så är det någon som har nån erfarenhet av den här förgasaren från Norscand? http://www.norscand.com/forgasare-bing- ... -2458.aspx
Jag skulle ta isär och kika att den inte sitter gjutskägg kvar eller något annat som är knas.
På min Flinta har jag en Encarvi som gick att borra upp till 13 mm tror jag det var. Moppen är stark som en oxe med den och lita andra åtgärder som planad topp, cylinder som hade 14 mm insug men är breddat en bit till. Den svarar som en röjsåg
