Nya problem....denna gång flintan!*Skoterett*

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

Cobra5000 skrev:..billig..
"billig" spole blir

185+100+55=340 kronor sen tillkommer matarspolen från Alvars 160+50 frakt = 210 kr under förutsättning du handlar med kort.

Tillsammans kostar det 550 kronor och då saknas fortfarande kondensatorn.

Finns ingen garanti för resultatet men funkar förmodligen. Å andra sidan kommer det förmodligen funka likadant med prylar för i princip noll kronor så för mej blir det här ett ekonomiskt vansinne med tvivelaktiga prylar jag helst inte vill ta i.

Ett undantag finns dock och det är tändspolarna, dom som sitter på tändplattan. Där finns inget bättre alternativ än en ny industriell massproduktion för mängden kommer höja kvaliteten. Fabriken är helt enkelt tvungen annars tar det slut. I Europa eller Kina, det spelar ingen roll.
Användarens profilbild
Cobra5000
Forumsponsor

Inlägg av Cobra5000 »

56:an skrev:
"billig" spole blir

185+100+55=340 kronor sen tillkommer matarspolen från Alvars 160+50 frakt = 210 kr under förutsättning du handlar med kort.

Hur räknar du nu ? :?:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag tror ju JRA är smart nog att köpa även tändspolen från alvars.

http://www.alvars.se/tandspole-utvandig ... c-325.aspx

och den måste han antagligen köpa förr eller senare även om han kanske har en på sin zyndapp han kan låna.

erlan
Forumsponsor

Cobra5000 skrev:
"billig" spole blir

Hur räknar du nu ? :?:
orkade inte leta igenom alvars sortiment jag satt och åt då, men den firma du rekommenderade lägger på en avgift 100 kronor på order under visst belopp vilket det nu var. Hur ni än handlar där flyger hundralapparna iväg på grejer i onödan och som kanske är sämre än man plockar ur en skrothög. Men var och en gör på sitt vis jag gör på mitt men jag är mycket lyhörd på det som framförs och det kan givetvis ändra min inställning och få mig att tänka annorlunda. Även om jag har uppfattningar och idéer så tillför en sån här diskussion när man prova mot någon annan. Men nu kan jag inte skriva mer måste ut och greja klart för i morgon ska gästen ha lite grejer med sig också från mej.
Forumsponsor

Jag tog bort mina inlägg för tråden tycks ändå utmynna i delbyteriets filosofi. Funkar det inte så köper man en sånn så blir allt bra, funkar det inte då heller så köp den här istället och så vidare. Det där fixar inte jag och jag vet mopeden kan bli mycket värdefull till sluta av med och i värsta fall att den fortfarande inte är okej.

Men jag vill göra ett sista svar till erlan eftersom han frågar.
erlan skrev:jag var ner i moppeverkstan och synade mina tänddelar och konstaterade att primärspolarna har betydligt klenare järnkärna än belysningsspolarna.
jag kan hålla med om att en orginal bosch vore att föredra, men dom är trots allt 30 år gamla och inte helt lätta att hitta direkt man behöver en.
på en lågvarvig husqvarna bör nog alvars spole funka.
nämnas kan ochså att på bosch tändplattorna för utanpåliggande spole så sitte ljusspolen på tändspolens plats och primärspolen där ljusspolen normalt sitter.
är det någon som har en aning om varför man gjort så?

erland
Lite synd du inte kommunicerar med bilder för jag vill gärna se sånt där även om jag tror dig. Ibland kan det vara andra omständigheter som påverkar varför det ser ut som det gör.

Själv har jag konstaterat att kärnorna kan vara olika stora för en vanlig enkellindad ljusspole på 6V 17W och varför vet jag ej.

Angående primärspolens placering där ljusspolen brukar sitta har det ingen betydelse så länge den är i samma vinkel till brytarkontakterna. Dock har jag konstaterat att på vissa Bosch ankarplattor, bl.a. till HVA D-motorn är inte spolarna parallella utan är närmare varandra vid kondensatorn och lite längr från varandra vid brytaren. Byter man då plats på spolarna kommer ovillkorligen abrissavståndet att förändras.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

att jag sällan kommer med bilder beror dels på att jag är dålig fotograf och dels på att jag tycker att det är tråkit plock att lägga in bilder. så tyvärr kompisar blir nog glest om dom i fortsättningen ochså.
synd att du inte kan acceptera att för en del är det billigaste och lättaste vägen att felsöka genom att byta delar. och i alla fall på våra breddgrader är det glest mellan dom som har testutrustningar för våra gamla tändsystem.
dessutom är det många som i övrigt är mycket skickliga mekaniker men inte har lyckats "knäcka koden" på det här med el. även jag som är hyffsad på bilel får ttänka till både en och två gånger när det är växelspänning och magnettändning.
och genom att rensa dina gamla inlägg så styr du bara in fler i "reservdelsbytarfelsökning" som kanske kunnat hitta felet på sina mopeder med hjälp av den här tråden
att jag sen tycker det är en väldigt listig modifiering att flytta ut hela högspänningsdelen till en svalare plats, när mopedmodellen ifråga är känd för värmeproblem, må ju vara en annan fråga. kondingen har jag ingen aning hur värmekänslig den är. däremot är dom nog känsliga för mekaniska skador vid monteringen. jag hoppas ingen här på forumet i alla fall knackar i kondingen med en hammare som jag nån gång hittat spår av på gamla tändplattor.

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

56:an skrev: Men jag vill göra ett sista svar till erlan eftersom han frågar.
erlan skrev:jag var ner i moppeverkstan och synade mina tänddelar och konstaterade att primärspolarna har betydligt klenare järnkärna än belysningsspolarna. jag kan hålla med om att en orginal bosch vore att föredra, men dom är trots allt 30 år gamla och inte helt lätta att hitta direkt man behöver en. på en lågvarvig husqvarna bör nog alvars spole funka. nämnas kan ochså att på bosch tändplattorna för utanpåliggande spole så sitte ljusspolen på tändspolens plats och primärspolen där ljusspolen normalt sitter. är det någon som har en aning om varför man gjort så? erland
Lite synd du inte kommunicerar med bilder för jag vill gärna se sånt där även om jag tror dig. Ibland kan det vara andra omständigheter som påverkar varför det ser ut som det gör. Själv har jag konstaterat att kärnorna kan vara olika stora för en vanlig enkellindad ljusspole på 6V 17W och varför vet jag ej. Angående primärspolens placering där ljusspolen brukar sitta har det ingen betydelse så länge den är i samma vinkel till brytarkontakterna. Dock har jag konstaterat att på vissa Bosch ankarplattor, bl.a. till HVA D-motorn är inte spolarna parallella utan är närmare varandra vid kondensatorn och lite längr från varandra vid brytaren. Byter man då plats på spolarna kommer ovillkorligen abrissavståndet att förändras.
du hade helt rättj jag gick ner och kollmätte och det skiljer 1,7 mm i avstånd mellan skruvarna. hur mycket det gör i abriss har jag inte en susning om. än.

erlan
Forumsponsor

Det syns inte med ett ögonkast, men tittar man en stund så ser man det...

Jo, det är lite jobb med bilder och på det här forumet måste man gå en omväg via filvärd men jag förstår det för annars blir forumet för stort för att kunna drivas för rimlig kostnad så det är något vi får leva med. Men å andra sidan är du rätt bra på förklara så jag nöjer mig med det.

Kondensator tål c:a 100 grader innan funktionen blir osäker och den uppgiften kommer från Stefa:s servicehandbok som jag äntligen fått tag på slider_victory.gif

Och två upplagor för den delen. En senarare och en tidigare, -57 och -62 tror jag, så det är före Skoterettens tid. Man nämner för övrigt att noggranna värmeprov är gjorda för varje motortyp med Stefas magnet innan den släpps ut på marknaden.

Hur det stod till med Skoteretten kan man förstås undra lite över... :roll:

Mina inlägg försvann och jag har inga kopior :sorry:

Men det lär väl komma nytt istället... :wink:

Stefaböckerna är lite kul...

Man kan läsa dom på fem minuter och tycka, jaha det var de det...

.... men man kan också läsa dem i fem timmar och tycka, Aha är det så det är..
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

om en stefa orginal tål 100 grader vad tål då en kinesisk konding?

erlan
Forumsponsor

Hittar inget om det i boken.... :research:
  • :mrgreen:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

chansen att den tål mer är nog liten.

erlan
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

Ha ha ha... Demonterade halva mopeden för att komma in i själv"kärnan" och vad ser man???

Den lilla kabeln som går från t-spole till konding hade vikt ut sig och låg emot svänghjulet med följd att den gått av! Så nu går hon igen den "Gamla Bettan"!
Så enkelt livet kan vara ibland! :bananas:
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Forumsponsor

Jag är inte det minsta förvånad och här ser man klart skillnaden mellan verklighet och myt. Det räcker med att nån säger nåt och så spinns det vidare på det tills det blir den absoluta sanningen. Fantasin blir verklighet. Men verkligheten är oftast mer komplicerad och mångfacetterad än den förenklade föreställning som så lätt byggs upp.

Men... kul att moppen funkar och phuuu... vad vi har jobbat med det här :close_call:
Användarens profilbild
JRA

Inlägg av JRA »

Men... kul att moppen funkar och phuuu... vad vi har jobbat med det här :close_call:
Ja jag satte verkligen igång alla kunskapsbanker här! Jättetacksam för all hjälp! Även om det nu var ett så enkelt fel så har man ju läst/ev.lärt sig en hel del om tänkbara problem!
Zundapp 429 "special"
Zundapp ks50 -64
Yamaha FS 1 -75
Yamaha FS1 -76
Yamaha FS1 -69

En fru som inte är så glad i mopeder....än!
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Svinhugg går igen :lol: :lol: :lol:
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar