Tips - packbox till vevhus!
Tips - packbox till vevhus!
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nåra tips hur man får i den - sjukt trångt! försökt bra länge!
Martin <!-- </EdIndex> --></div>
Martin <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite fett hjälper till!
Hylsa rekomenderas, men har du ingen lämplig hylsa kan du göra små knackningar med hjälp av (gummi)hammare o ett dorn. Knacka på punkterna: kl 9, 3, 6 och 12 på packboxen och börja om. <!-- </EdIndex> --></div>
Hylsa rekomenderas, men har du ingen lämplig hylsa kan du göra små knackningar med hjälp av (gummi)hammare o ett dorn. Knacka på punkterna: kl 9, 3, 6 och 12 på packboxen och börja om. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Josefine Andersson
Tack -hylsa funkade
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack -hylsa funkade
Martin <!-- </EdIndex> --></div>
Martin <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja fortsätter på den här tråden ett litet tag.
Ja har oxå bytt packbox men ja har problemet att de läcker som bara den. Först när ja bytte så blev de skitbra, i typ 10 mil sen började moppen spotta, fräsa å rycka. Då plockade ja isär å kikade. Den mittersta delen på packboxen hade då smält, de hängde bara fjädrar där
Fick höra sen att man skulle lägga lite fett mellan "gummiläpparna" eller va man ska säga.
Så gjorde ja nu andra gången ja bytte, men de läcker ändå in oljeblandad bensin bakom svänghjulet. Måste ja byta hela vevpartiet då...... Eller e de ut å in på dom rackarna, tyckte ja satt dom som den första satt... <!-- </EdIndex> --></div>
Ja har oxå bytt packbox men ja har problemet att de läcker som bara den. Först när ja bytte så blev de skitbra, i typ 10 mil sen började moppen spotta, fräsa å rycka. Då plockade ja isär å kikade. Den mittersta delen på packboxen hade då smält, de hängde bara fjädrar där

Så gjorde ja nu andra gången ja bytte, men de läcker ändå in oljeblandad bensin bakom svänghjulet. Måste ja byta hela vevpartiet då...... Eller e de ut å in på dom rackarna, tyckte ja satt dom som den första satt... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fjädern med läppen skall vara in mot vevhuset. Om det är tätringar av jern i ytterkant kan man slipa den lite konisk på den del som skall in först. Om veven är siten tryck inte in ringen ända i botten. Ibland kan man ta ur fjädern ur tätringen och skruva isär skarven och klippa av ca2 mm och återmontera för bättre spänning mot axeln.
Jag har tillverkat ett verktyg som man gängar på vevaxeln som fortsätter med m10 gängsång, utanpå gänstongen ett rör som jag skruvar in med en mutter på gängstongen. Den använder jag för att montera inre lagerring på veven och tätringar.
<!-- </EdIndex> --></div>
Jag har tillverkat ett verktyg som man gängar på vevaxeln som fortsätter med m10 gängsång, utanpå gänstongen ett rör som jag skruvar in med en mutter på gängstongen. Den använder jag för att montera inre lagerring på veven och tätringar.

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Packboxar eller radialtätningar som det egentligen heter ska alltid smörjas med monterings fett vid den roterande delen.
Det bästa är ett silikon baserat montage fett, men det fettet får ABSOLUT inte användas på silikon tätningar, eftersom det löser upp gummit.
Ett minne från kemilektionerna i skolan: Lika löser lika !!
För montering av tätningar så har jag svarvat ett dorn med 17 mm axelände för 3 vxl Sachs.
Sen är det en ansats som är 29.5 mm som trycker på ytterringen på tätningen.
Då är man säker på att tätningen fortfarande är rund när den blivit ipressad.
Lite bilder på bra verktyg:
http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-about128-0.html <!-- </EdIndex> --></div>
Det bästa är ett silikon baserat montage fett, men det fettet får ABSOLUT inte användas på silikon tätningar, eftersom det löser upp gummit.
Ett minne från kemilektionerna i skolan: Lika löser lika !!
För montering av tätningar så har jag svarvat ett dorn med 17 mm axelände för 3 vxl Sachs.
Sen är det en ansats som är 29.5 mm som trycker på ytterringen på tätningen.
Då är man säker på att tätningen fortfarande är rund när den blivit ipressad.
Lite bilder på bra verktyg:
http://hallstamoppers.forum24.se/hallstamoppers-about128-0.html <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De va många bra tips de.
Ja undrar om de blev fel fett då som ja hade. De fettet används till packboxar av plast som vi har på jobbet...
Sen ska ja försöka ha den lite längre ut nästa gång.
Men ja såg på din sida om verktygen Sura, att du hade den "rundade" delen på boxen utåt. E de den sidan som ska va ut. Isf har ja monterat åt fel håll. Ja har satt dit den med den smala å tunna kanten utåt
<!-- </EdIndex> --></div>
Ja undrar om de blev fel fett då som ja hade. De fettet används till packboxar av plast som vi har på jobbet...
Sen ska ja försöka ha den lite längre ut nästa gång.
Men ja såg på din sida om verktygen Sura, att du hade den "rundade" delen på boxen utåt. E de den sidan som ska va ut. Isf har ja monterat åt fel håll. Ja har satt dit den med den smala å tunna kanten utåt

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den tätningen som är på bilden, har tätläppar åt bägge hållen.
Många använder vanligt hjullager fett för att smörja läpparna, och det funkar det med, det viktigaste är att man eliminerar friktionen vid uppstart. <!-- </EdIndex> --></div>
Många använder vanligt hjullager fett för att smörja läpparna, och det funkar det med, det viktigaste är att man eliminerar friktionen vid uppstart. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, men dom ja har provat har oxå läppar åt båda hållen.
Men ja får väl prova en till då och köra med hjullagerfett och inte knacka in den fullt.
För den går ju på tomgången iaf men inte när man gasar. Den lixom "nöffar" då eller va man ska beskriva de som
<!-- </EdIndex> --></div>
Men ja får väl prova en till då och köra med hjullagerfett och inte knacka in den fullt.
För den går ju på tomgången iaf men inte när man gasar. Den lixom "nöffar" då eller va man ska beskriva de som

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har ja köpt ännu en till packbox. Den här gången köpte ja en på ett riktigt "packbox-företag" men nu blev de bara tätläppar åt ena hållet. Spelar de nån roll och åt vilket håll ska den sitta isf.... Tänkte kolla innan ja trycker dit den. <!-- </EdIndex> --></div>
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt: