Om det är en kolvtyp som inte går att få tag på kan det kanske vara en sista utväg. Men den ser alltför misshandlad ut med bl.a. grovt slippapper för att komma ifråga annars.
Kolvringsspåren ser i.o.f.s. bra ut så det skulle nog fungera hyfsat om det bara gäller att få motorn att gå...
Jag tycker kolven ser bra ut det jag kan se och bedöma.
En sån kölv gör jag fin å blank med en vässad stålborste
Slipduk på lättmetall är jag försiktig med för små små slipkorn kan så lätt smeta sig fast och ställa till elände sen i cylindern
Det jag kollar först är kolvringsspåren så dom inte är slitna och kolvringarna glappar för mycket upp och ned. Lite kan jag tillåta men inte för mycket då åker kolvfan i sopen med en gång...
Kollar gör jag alltid med en ny kolvring, det är endast en sån som avgör
56:an skrev:Jag tycker kolven ser bra ut det jag kan se och bedöma.
En sån kölv gör jag fin å blank med en vässad stålborste
Slipduk på lättmetall är jag försiktig med för små små slipkorn kan så lätt smeta sig fast och ställa till elände sen i cylindern
Det jag kollar först är kolvringsspåren så dom inte är slitna och kolvringarna glappar för mycket upp och ned. Lite kan jag tillåta men inte för mycket då åker kolvfan i sopen med en gång...
Kollar gör jag alltid med en ny kolvring, det är endast en sån som avgör
Braxmatte skrev:Vad ska du ha den till?
Du skriver att det finns nya, vad kostar en sån?
Köper du ny får du väl med kolvringar och kolvbult
Jag köpte den då Rösebäckens hade en NOS, (som sitter i motorn nu) och även en beg. kolv som jag tänkte spara för framtida bruk. Kolvbult finns, men inte på bild. Ringar o knaster hade jag sen innan.
Nya eftermarknads kolvar kostar 295:-. Jag är lite anti eftermarknadsprylar så då tänkte jag att en beg. kanske kan vara nått...
Jag har gjort rent spåren och putsat av den och då ser den lite finare ut. Får se om den kommer till användning.