Re: 56:ans motor och mekartråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

e85 blandar sig inte med mineral tvåtaktolja. det blandar sin i.o.f.s. med syntetisk olja, men tillsatserna i oljan blandarsig inte med etanolen.

erlan
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

castrol r30 eller r40 eller varför inte ricinolja luktar mumma om det :D
HSE
Inlägg: 5956
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

Resinolja luktar visserligen gott men koksar och sotar illa! Kör mina modelflygmotorer på metanol och syntetolja, det funkar bäst men blir kanske lite dyrt för mopedbruk...
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Micke S skrev:
Skunkworkz skrev:
erlan skrev:PS
e85 ligger normalt på 104 oktan

erlan
Det är en sanning med modifikation, vet att bensinbolagen
uppger det men komprision o laddtryck kan hållas på samma
nivåer som 110-112 oktani bensin. Man uppger även 104-105
oktan i usa o där mäter man i PON vi mäter i RON.
I USA uppger man även R+M/2 (RON+MON genom 2) eller AKI (Anti Knock Index). Jag minns inte exakt vad det skiljer men har för mig att 87 i USA motsvarar 93 hos oss.

Besinbolagen i sverige uppger 104 oktan (RON) för E85 på sommaren, något lägre på vintern. Jag tvivlar starkt på att det kan jämföras med 110 okanig rejsbensin. Rejssoppan är dessutom syreberikad.

Jag kör själv med metanolinprutning på en av bilarna. Eller Biltema T-röd om det kniper. Det bränslet håller i sig ungefär 110 oktan men det blir lägre genom att motorn samtidigt får vanlig 98. Det fungerar hyfsat och gör att jag kan köra 1,4 bar laddtryck med 11:1 i kompressionsförhållande utan att tändningen retarderar p.g.a. aktivitet från knacksensorerna.
R+M/2 är samma sak som PON.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

problemet är väl att hitta den oljan lätt tillgnglig.
entusiasterna på etanol.nu forumet blrukar rekomendera klotz oljor.
men det blir ju att skicka efter dom på postorder i så fall.
jag har provat med att blanda ett flertal tvåtktsoljor med e85 men ingen funkade det närmase jag kom var agrols syntetiska racingolja. men den lämnade några droppar som fällde ut på botten. vig mailkontakt med agrol så svarade dom att oljan innehöll tillsatser som inte var alkohollösliga.

erlan

PS
innan etanol.nu hade en stor forumkrach för några år sen fanns flera som rapporterade att otrimmade puchar gillade det bränslet. motorn som satt på min erland vid köpet, med 17mm insug och orginal encarvi blev ochså märkbart piggare. en sachs med zeta? 5,5a och dellorto UA19 märktes ingen skillnad.
otrimmade sachsen fick jag inte ens att funka på e85.
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1471
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

Otrimmad Sachs fungerar med en liten ökning på topp fick flytta upp nålen 2mm och vrida upp munstyckett 3varv.
Benke
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 nov 2010, 00:00
Ort: Skåne

spännade överraskningar

Inlägg av Benke »

Du får gärna visa hur den ser ut under locket.På laddaren. :D :D :D :D
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

Jag har kört både min gamla 240 (b23A) och min moppe på ren E85
på 240n planade jag toppen 3mm sen borrade jag upp munstycket som nålen går i
Jag minns inte storleken på borren men jag ökade arean med 30%

Den gick som vanligt och drog ca 1.3 l/mil . den var lite tjurig när det var kallare än -15, då fick man låta den gå på tomgång nån minut.
Oljan blev gråaktig ganska omgående så jag bytte efter ca 500mil

Moppen körde jag på E85 och 4% R40 , även där borrade jag munstycket lite
Ni som minns när jag åkte kommer nog ihåg hur det luktade...

Men R40n sotade, en gång när jag rev motorn så var kolven helt svart hela vägen ner på sidorna
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Har kört min Zundapp 8-10 år på E85. Kör med 3% Maxima Castor 927
olja ( ricinolje baserad), blir bara en sot kaka stor som en 50 öring på kolvtoppen.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

har du pipa med fritt utblås eller hur blir det i ljudämparen?

erlan
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

Nu kör jag med pipa, men när jag hade Jarmacol system så
blev det en del skit i den. Brände ur den var 200 mil med värme
pistol.
reggaefisken
Inlägg: 370
Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
Ort: Skåne

Inlägg av reggaefisken »

Jag körde förra sommaren på e85 med R40 olja.
Resultatet var:
Nsu:n (lite trimmad) tyckte om det och inte mycket sot...
"Skrot e rätt" (otrimmad) en tyckte inte om det, gick dåligt och sotade som fan.
Puchen (trimmad) märkte jag ingen skillnad
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

............
Senast redigerad av 56:an den 06 sep 2015, 02:48, redigerad totalt 1 gång.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Inga aningar om hur provet föll ut? :lol:

Kanske inte så kul och säga när man sitter med facit i hand... :wink:
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

[quote="56:an"] Något som utmärker sig?

Bild

Det ser ut att vara lite gulare i mittenburken. Den med bensin 95 alltså.
Verkar lösa bäst.


Smakade sillen i burkarna bra då? :D
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar