Re: 56:ans motor och mekartråd
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
R+M/2 är samma sak som PON.Micke S skrev:I USA uppger man även R+M/2 (RON+MON genom 2) eller AKI (Anti Knock Index). Jag minns inte exakt vad det skiljer men har för mig att 87 i USA motsvarar 93 hos oss.Skunkworkz skrev:Det är en sanning med modifikation, vet att bensinbolagenerlan skrev:PS
e85 ligger normalt på 104 oktan
erlan
uppger det men komprision o laddtryck kan hållas på samma
nivåer som 110-112 oktani bensin. Man uppger även 104-105
oktan i usa o där mäter man i PON vi mäter i RON.
Besinbolagen i sverige uppger 104 oktan (RON) för E85 på sommaren, något lägre på vintern. Jag tvivlar starkt på att det kan jämföras med 110 okanig rejsbensin. Rejssoppan är dessutom syreberikad.
Jag kör själv med metanolinprutning på en av bilarna. Eller Biltema T-röd om det kniper. Det bränslet håller i sig ungefär 110 oktan men det blir lägre genom att motorn samtidigt får vanlig 98. Det fungerar hyfsat och gör att jag kan köra 1,4 bar laddtryck med 11:1 i kompressionsförhållande utan att tändningen retarderar p.g.a. aktivitet från knacksensorerna.
problemet är väl att hitta den oljan lätt tillgnglig.
entusiasterna på etanol.nu forumet blrukar rekomendera klotz oljor.
men det blir ju att skicka efter dom på postorder i så fall.
jag har provat med att blanda ett flertal tvåtktsoljor med e85 men ingen funkade det närmase jag kom var agrols syntetiska racingolja. men den lämnade några droppar som fällde ut på botten. vig mailkontakt med agrol så svarade dom att oljan innehöll tillsatser som inte var alkohollösliga.
erlan
PS
innan etanol.nu hade en stor forumkrach för några år sen fanns flera som rapporterade att otrimmade puchar gillade det bränslet. motorn som satt på min erland vid köpet, med 17mm insug och orginal encarvi blev ochså märkbart piggare. en sachs med zeta? 5,5a och dellorto UA19 märktes ingen skillnad.
otrimmade sachsen fick jag inte ens att funka på e85.
entusiasterna på etanol.nu forumet blrukar rekomendera klotz oljor.
men det blir ju att skicka efter dom på postorder i så fall.
jag har provat med att blanda ett flertal tvåtktsoljor med e85 men ingen funkade det närmase jag kom var agrols syntetiska racingolja. men den lämnade några droppar som fällde ut på botten. vig mailkontakt med agrol så svarade dom att oljan innehöll tillsatser som inte var alkohollösliga.
erlan
PS
innan etanol.nu hade en stor forumkrach för några år sen fanns flera som rapporterade att otrimmade puchar gillade det bränslet. motorn som satt på min erland vid köpet, med 17mm insug och orginal encarvi blev ochså märkbart piggare. en sachs med zeta? 5,5a och dellorto UA19 märktes ingen skillnad.
otrimmade sachsen fick jag inte ens att funka på e85.
-
- Inlägg: 1471
- Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
- Ort: Sollefteå
spännade överraskningar
Du får gärna visa hur den ser ut under locket.På laddaren.





Jag har kört både min gamla 240 (b23A) och min moppe på ren E85
på 240n planade jag toppen 3mm sen borrade jag upp munstycket som nålen går i
Jag minns inte storleken på borren men jag ökade arean med 30%
Den gick som vanligt och drog ca 1.3 l/mil . den var lite tjurig när det var kallare än -15, då fick man låta den gå på tomgång nån minut.
Oljan blev gråaktig ganska omgående så jag bytte efter ca 500mil
Moppen körde jag på E85 och 4% R40 , även där borrade jag munstycket lite
Ni som minns när jag åkte kommer nog ihåg hur det luktade...
Men R40n sotade, en gång när jag rev motorn så var kolven helt svart hela vägen ner på sidorna
på 240n planade jag toppen 3mm sen borrade jag upp munstycket som nålen går i
Jag minns inte storleken på borren men jag ökade arean med 30%
Den gick som vanligt och drog ca 1.3 l/mil . den var lite tjurig när det var kallare än -15, då fick man låta den gå på tomgång nån minut.
Oljan blev gråaktig ganska omgående så jag bytte efter ca 500mil
Moppen körde jag på E85 och 4% R40 , även där borrade jag munstycket lite
Ni som minns när jag åkte kommer nog ihåg hur det luktade...
Men R40n sotade, en gång när jag rev motorn så var kolven helt svart hela vägen ner på sidorna
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
-
- Inlägg: 370
- Blev medlem: 13 mar 2012, 00:00
- Ort: Skåne