Svag gnista

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

joones skrev: Kvar är choken? Om den har en bränslekanal som är ingetäppt som jag inte kommit åt att blåsa rent. Eller missat för att jag inte sett den.
Skulle det kunna ge det symptomet som jag har.
I så fall skulle du kunna starta med normalt elektrodavstånd när den är varmkörd
joones

Inlägg av joones »

Jag får ut och spruta startgas runt motorn, det tänkte jag inte på att prova.
Kompressionsprovare ska jag köpa nästa gång jag är på biltema. Var där i lördags typiskt att jag missade den för det hade jag tänkt att skaffa.
hur mycket tror du att slangen stjäl av kompressionen?

Choken låter ju rimligt att utesluta som du säger eftersom den beter sig lika både då den är varm och kall.
joones

Inlägg av joones »

Nu vet jag knappt i vilken ände jag ska fortsätta att söka. Jag provade att klippa bort sidoelektroden på ett stift. Den orkade inte ge gnista så långt. Jag provade att starta med 0,3 men nu ville den inte starta alls. 0,25mm och startgas runt förgasaren så startade den efter många om och men. När jag får den att gå märker jag ingen skillnad på varvtalet oavsett om ja sprutar startgas eller ej.

på något sätt känns det som om felet ökar och ökar. Misstänker mer och mer packboxen då kanske den på höger sida eftersom det var tort på vänster sida. Men jag har haft lika starka misstankar om både tändspolen och CDI-boxen och tändplattan. Har även varit inne på om den tänder för sent och att man skulle öka förtändningen. Men det är inte inte mycket justeringsmån på tändplattan. Det känns lite som att man famlar i mörker.

Vad blir det för symptom om en kolvring ger sig?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

om den inte orkar ge gnista på stiftet utan sidoelektrod så har du nåt fel i tändningen.
eftersom jah inte har en aning om hur Hondas tändsystem är konstruerat så kan jag inte ge några konkreta råd.

en gissning är att CDIn är hel. sådana komponenter bru vara antingen eller.
hel eller död.

hur stor sannolikheten för att både din gamla och din nya tändspole är lite "halvtaskiga" får du bedömma själv.

återstår att generatorspolen/laddspolen på tändplattan inte orkar ladda upp
tändspolen.

ev tändlägesgivare på tändplattan brukar ochså funka eller vara döda.

erlan
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

om en kolvring går av så får du förmodligen en stor repa från en port och uppåt.
men alla japanare jag sett har haft kromade stålringar så det är ytterst osanilikt.

erlan
joones

Inlägg av joones »

Jag provade att dra en extra jordkabel från tändplattan upp till ständspolen och till ramen, för att säkerställa att det var jordat ordentligt. Det blev ingen skillnad. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och investera i en ny tändplatta. Hoppas att det är det som är problemet.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

måste man byta hela tändplattan på en honda?

erlan
joones

Inlägg av joones »

Jag tror det. I alla fall om man ska ha original. Jag kan inte ta gift på det. Jag får kolla det med ortens återförsäljare av hona original. Pirat tändplatta lönar sig knappast. Visserligen är original plattan 5gånger så dyr som piraten. Men jag har läst så mycket "skit" om pirattänddelarna så jag vågar inte köpa dem. Det slutar väl med att man får köpa original i alla fall.

Men man vill ju veta att det är rätt del man byter innan man köper för plattan kostar mer än hälften av vad jag gav för mopeden.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

http://www.ebay.de/itm/Lichtmaschine-ko ... 3cd251c0a4

det där var den end nya orginal som fans på ebay.de, men priset är väl rätt.

den lilla svarta klumpen är antgligen en induktiv trigger för CDIn.

erlan
joones

Inlägg av joones »

Det ser ju onekligen mer acceptabelt ut. Det lilla svarta på kabeln är nog bara gummi. Kabeln går till neutrallägesgivaren och kabeln sitter fastklämd i ett spår. Gummit är nog för att skydda kabeln och göra så att den fastnar bättre i spåret
Svänghjulet är visserligen inte lika som mitt. Jag antar att det är till årsmodellerna för -93, de har inte exakt lika tändsystem som modellerna efter -93. Det kanske inte spelar så stor roll när svänghjulet ingår. Jag har för mig att jag läst att det inte passar att byta rakt av för att svänghjulet är olika stort.
joones

Inlägg av joones »

Nu är jag lycklig igen.

Efter många om och men bestämde jag mig för att beställa en ny tändplatta för att testa. Dock var det stängt för dagen hos återförsäljaren av hondadelar. Jag ringde till killen jag lånad CDI-boxen av och berättade att det inte gjorde någon skillnad och sa att jag nog får bita i det sura äpplet och köpa en tändplatta.

Då ska du kolla med "rössebäcken" först, de har mycket begagnade delar tipsade han.

Sagt och gjort. Efter ett telefonsamtal på förmiddagen gav jag mig iväg. Som tur var hade jag en mulitmeter med mig och även min tändplatta så att jag kunde jämföra.

Kolla i den här lådan. Sa gubben på Rössebäcken. Där låg en mängd tändplattor mest pirater, i varierande skick. Det var nog bara en original som jag fick vettiga mätvärden på 133ohm inte 125kohm som jag skrivit tidigare). Igen av piraterna gick det att få något mätvärde på primärspolen inte ens en som fortfarande låg i kartong.

Så jag köpte originalplattan av honom för 250kr och gav mig av hemåt och monterade den. Gjorde rent ett av de nyare stiften med 0,7mm gnistgap och testade. Tro det eller ej. Mopeden startade på första kicken.

Så hela tiden är det tändplattan som gäckat mig trots att den har rätt mätvärden. Nu går moppen igen men den fyrtaktar lite mer nu när den når maxhastighet Men jag har ju originalkröken på och alkylatbenisn så jag ska byta tillbaka till den andra avgaskröken och vanlig 95oktan och se om det blir någon skillnad. Sedan får jag börja laborera med munstycken etc om det behövs. Men det blir ett angenämt problem i förhållande till tändningen.

Stor tack till alla för hjälp som lett fram till lösningen på problemet. Det är bra att ha någon att bolla sina funderingar med och få nya infallsvinklar på problemet.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

dom brukar som regel gå något magrare på vanlig mackbensin.
dessutom ör den antagligen kalibrerad för 96% bensin. med dagens oljor är det ju 98% bensin. även det gör skillnad.

erlan
Skriv svar