Kopplingslager till Sachs, vilka är bra/mindre bra?
Kopplingslager till Sachs, vilka är bra/mindre bra?
Den fyrväxlade motorn jag köpte från Portugal visade sig ha ett dåligt kopplingslager, glapp på bägge hållen, axiellt och radiellt, märktes då jag öppnadekåpan för att dela lameller och stålskiva med kniv, de var ordentligt sammabeckade...
Har hört eller läst att dessa kopplingslager inte tillverkas längre så det är antingen NOS-lager eller kopierade lager i omlopp.
Någon som kan tipsa vilka lager som är bra och vilka som ska undvikas, om det finns några sådana?
Har hört eller läst att dessa kopplingslager inte tillverkas längre så det är antingen NOS-lager eller kopierade lager i omlopp.
Någon som kan tipsa vilka lager som är bra och vilka som ska undvikas, om det finns några sådana?
Re: Kopplingslager till Sachs, vilka är bra/mindre bra?
Flera har rapporterat att Kina-lagren är kass så det är i så fall bättre att slakta en gubbkörd 2 vx och ta lagret från den.Coolvette skrev:Den fyrväxlade motorn jag köpte från Portugal visade sig ha ett dåligt kopplingslager, glapp på bägge hållen, axiellt och radiellt, märktes då jag öppnadekåpan för att dela lameller och stålskiva med kniv, de var ordentligt sammabeckade...
Har hört eller läst att dessa kopplingslager inte tillverkas längre så det är antingen NOS-lager eller kopierade lager i omlopp.
Någon som kan tipsa vilka lager som är bra och vilka som ska undvikas, om det finns några sådana?
Men det troliga är att det är bussningen som är slut och inte lagret. Det ser man om man tar isär kopplingen och studerar konstruktionen. I så fall snyggar man till axeln om den också är sliten och tillverkar en ny bussning som passar. Eller sätter dit en ny standardbussning så blir det i alla fall bättre.
Det kan vara ganska glappt i kopplingslagringen utan att det gör något eller hörs men det bästa är förstås om det är glappfritt. De snedskurna dreven gör sitt till för att göra slut på ramlager och kopplingslagring. Vill man lyxa till det i samband med ordentligt trim så monterar man rakskurna transmissionsdrev som kostar ca en tusing.
det var faktiskt flera år sen det skrevs nåt negativt om kinalagren.
jag tror att det var en batch som var riktigt dåliga.dom som säljs nu antar jag att funkar något så när.
på 70-talet när moppen gick mycket och hårt gjorde jag erfarenheten att kopplingslagret höll 2 och en halv uppsättning ramlager. så du vill nog riva den motorn och syna den i detalj. för den bör det ha varit skruvat med förr.
jag utgår ifrån att du har mekat sachs förr och känner skillnaden mellan normalt spel och utslitet glapp.
erlan
jag tror att det var en batch som var riktigt dåliga.dom som säljs nu antar jag att funkar något så när.
på 70-talet när moppen gick mycket och hårt gjorde jag erfarenheten att kopplingslagret höll 2 och en halv uppsättning ramlager. så du vill nog riva den motorn och syna den i detalj. för den bör det ha varit skruvat med förr.
jag utgår ifrån att du har mekat sachs förr och känner skillnaden mellan normalt spel och utslitet glapp.
erlan
Ett nytt kopplingslager som ska gå i "oljebad" ska inte vara fullpackat med fett när man köper det !
Det gör kineserna bara för att man inte ska kunna känna hur glappt det är från början.
Jag hade turen på en marknad och fick tag på en 10x10 cm låda full med SKF lager för 150:-
Vissa av dom var som nya, dom dåliga ska modifieras när dom bra börjar ta slut.
Jag har fortfarande inte lyckats få ett ramlager att bli så dåligt att det måste bytas ut.
Oftast så tvättar jag dom noga, kollar hur kulbanan ser ut och monterar tillbaka dom igen.
Kulringen låter jag ligga en stund i Triboron olja och marinera lite så det inte går torrt vid uppstart.
Det gör kineserna bara för att man inte ska kunna känna hur glappt det är från början.
Jag hade turen på en marknad och fick tag på en 10x10 cm låda full med SKF lager för 150:-
Vissa av dom var som nya, dom dåliga ska modifieras när dom bra börjar ta slut.
Jag har fortfarande inte lyckats få ett ramlager att bli så dåligt att det måste bytas ut.
Oftast så tvättar jag dom noga, kollar hur kulbanan ser ut och monterar tillbaka dom igen.
Kulringen låter jag ligga en stund i Triboron olja och marinera lite så det inte går torrt vid uppstart.
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Jag hoppar in här, antar att det är dessa som åsyftas:Ricky skrev:Micke, vart hittar du dessa rakskurna drev?
http://www.stuvstamopedservice.com/index.php?ID=4
Eftersom jag inte har bytt kopplingslager tidigare måste jag få höra lite med er som vet "allt":
Är det möjligt att byta kopplingslagret utan att klyva motorn?
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
-
- Inlägg: 55
- Blev medlem: 18 jan 2012, 00:00
- Ort: Hofors
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund