Shimsa Puchmotor?
-
- Inlägg: 323
- Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
- Ort: Skara
Shimsa Puchmotor?
Brorsan har skaffat Florida, som ska ha en nyrenoverad motor. Tar man tag i svänghjulet o drar lite i det så rör det sig 2-4 mm, kopplingskorgen rör sig också lika mkt på andra sidan. Är lagren slut eller ska axeln shimsas för att få bort glappet?
Är den nyrenoverad är det någon klant som varit framme.
Bara att dela motorn, syna ramlagren noga.i värsta fall
byta,shimsa in lagren, sen ihop med skrotet sen går den
som en hurrande djävul
Bara att dela motorn, syna ramlagren noga.i värsta fall
byta,shimsa in lagren, sen ihop med skrotet sen går den
som en hurrande djävul

VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Tvärtom.Viloläge2 skrev:En fundering ...
Kanske blir det sånt glapp om den som renoverat
använt nedslipade 6203 istället för L17 ?
Nån som monterat 6203 på veven och kanske vet ?
Det blir mindre axiellt glapp än med L17.
Har en Puchmotor med slipade 6203 C3.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
Helt ärligt så låter 2-4mm axiellt nästan omöjligt på en puch. Det brukar vara några tiondelar man shimsar bort. Jag skulle kolla om det ens är rätt vev.
Kopplingen har en bricka mot låsringen på vevaxeln, missar man den så är det mm-glapp på kopplingskorgen men då ska inte svänghjulet röra sig axiellt.
Monterar man slipade vanliga lager så ska man shimsa dom med om man är petig, annars kan veven vandra i lagren. Det känns tight för att man måste dra/pressa ihop blocket med det betyder alltså inte att det är det.
Kopplingen har en bricka mot låsringen på vevaxeln, missar man den så är det mm-glapp på kopplingskorgen men då ska inte svänghjulet röra sig axiellt.
Monterar man slipade vanliga lager så ska man shimsa dom med om man är petig, annars kan veven vandra i lagren. Det känns tight för att man måste dra/pressa ihop blocket med det betyder alltså inte att det är det.