Shimsa Puchmotor?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Nedomansky
Inlägg: 323
Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
Ort: Skara

Shimsa Puchmotor?

Inlägg av Nedomansky »

Brorsan har skaffat Florida, som ska ha en nyrenoverad motor. Tar man tag i svänghjulet o drar lite i det så rör det sig 2-4 mm, kopplingskorgen rör sig också lika mkt på andra sidan. Är lagren slut eller ska axeln shimsas för att få bort glappet?
PUCH-60
Inlägg: 853
Blev medlem: 01 apr 2011, 23:00
Ort: Gotland

Inlägg av PUCH-60 »

Är den nyrenoverad är det någon klant som varit framme.
Bara att dela motorn, syna ramlagren noga.i värsta fall
byta,shimsa in lagren, sen ihop med skrotet sen går den
som en hurrande djävul biggrin
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

det är en "klant" som varit framme. är det så glappt så tar väl magneterna på svänghjulet i polerna på tändspolen? och då blir det väl ingen gnista om jag minns rätt?

erlan
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Med så mycket glapp kan det väl inte sitta en enda shimsbricka där. Antingen brutalt slutkört eller klantarsle bakom verktygen.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Med det glappet måste det väl saknas mer än en eller annan shimsbricka.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Viloläge2
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 maj 2013, 20:24
Ort: Göteborg

Inlägg av Viloläge2 »

En fundering ...

Kanske blir det sånt glapp om den som renoverat
använt nedslipade 6203 istället för L17 ?

Nån som monterat 6203 på veven och kanske vet ?
Florida 1970
Dakota 1979
Nevada 1981
Triumph T140V 1975
Användarens profilbild
Puchen
Inlägg: 821
Blev medlem: 19 jan 2011, 00:00
Kontakt:

Inlägg av Puchen »

Viloläge2 skrev:En fundering ...

Kanske blir det sånt glapp om den som renoverat
använt nedslipade 6203 istället för L17 ?

Nån som monterat 6203 på veven och kanske vet ?
Tvärtom.

Det blir mindre axiellt glapp än med L17.

Har en Puchmotor med slipade 6203 C3.
Patrik '83. Livin' for speed!
Honda CB 750 '79 Åkafortstormoppe
Gilera Touring '75? Röer å finer!
Ancillotti?/Fantic? Trial 50 '7x, Bushojen.
KTM Comet 504S/Puch 4-vxl '71? Risbusken/Råttsoffan/Sophögen...
Dakota '74 blå, Under långsam renov...
Dakota '72 guld, Väntar på renov...
Saknar: Obegränsat med deg, många puchmodeller, bl.a M50 Jet eller Racing.
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

Helt ärligt så låter 2-4mm axiellt nästan omöjligt på en puch. Det brukar vara några tiondelar man shimsar bort. Jag skulle kolla om det ens är rätt vev.
Kopplingen har en bricka mot låsringen på vevaxeln, missar man den så är det mm-glapp på kopplingskorgen men då ska inte svänghjulet röra sig axiellt.
Monterar man slipade vanliga lager så ska man shimsa dom med om man är petig, annars kan veven vandra i lagren. Det känns tight för att man måste dra/pressa ihop blocket med det betyder alltså inte att det är det.
Skriv svar