Avmagnetiserat svänghjul ?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Kuli

Avmagnetiserat svänghjul ?

Inlägg av Kuli »

Kan magnetismen i ett svänghjul komma och gå beroende på värmen i motorn ?

Har gnista när motorn är kall. Efter att den är ordentligt varmkörd och man stänger av den har man ingen gnista längre. Väntar man i 10-20 minuter så funkar det igen. Fin gnista finns och den startar lätt.

Tändspole, brytare och kondensator är bytta till nya grejer utan att det blev någon skillnad.

/Kuli...
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Låter i annat fall som du fått defekta prylar. Jag skulle testat en annan tändspole.

Din teori vet jag inte ens om det kan vara möjligt. :P
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Re: Avmagnetiserat svänghjul ?

Inlägg av Micke S »

Kuli skrev:Kan magnetismen i ett svänghjul komma och gå beroende på värmen i motorn ?

Har gnista när motorn är kall. Efter att den är ordentligt varmkörd och man stänger av den har man ingen gnista längre. Väntar man i 10-20 minuter så funkar det igen. Fin gnista finns och den startar lätt.

Tändspole, brytare och kondensator är bytta till nya grejer utan att det blev någon skillnad.

/Kuli...
Om delarna du har bytt till är garanterat OK misstänker jag att det blir kortis någonstans när det blir varmt genom att det mesta utvidgas då. Eller att brytarna har blivit felaktigt justerade så att de inte stänger helt i värme.
Användarens profilbild
Hakan

Inlägg av Hakan »

Gissar också på defekt tändspole. Allmänt känt att dessa eftermarknadsspolar är sådär i kvalitet. Lite som ett lotteri.
Kuli

Inlägg av Kuli »

Rexxy skrev:Din teori vet jag inte ens om det kan vara möjligt. :P
Tror inte heller på min egen teori men man måste ju fråga. :D

Läste nu att det krävs 770 grader för att förstöra en magnet, så vi kan nog avskriva min teori.

/Kuli...
Kuli

Inlägg av Kuli »

Hakan skrev:Gissar också på defekt tändspole. Allmänt känt att dessa eftermarknadsspolar är sådär i kvalitet. Lite som ett lotteri.
Tror också på tändspolen....

Tändspolen jag har bytt till är en NOS tillverkad av SEM i Åmål och troligen är det samma som Kuli hade original från fabrik.

Men när det gäller gamla tyglindade NOS tändspolar och gamla NOS kondensatorer så vetesjutton om inte nytillverkade kinaprylar är att föredra. Kondensatorer torkar ur med tiden och tyglindade tändspolar drar i sig fukt.

Såg nu att Norscand har en (tyglindad) tändspole med 49mm i CC-mått. Den kanske passar, får maila dom och fråga om måtten. Annars kanske man skulle bygga om till utanpåliggande tändspole ?

/Kuli...
Skriv svar