Kan magnetismen i ett svänghjul komma och gå beroende på värmen i motorn ?
Har gnista när motorn är kall. Efter att den är ordentligt varmkörd och man stänger av den har man ingen gnista längre. Väntar man i 10-20 minuter så funkar det igen. Fin gnista finns och den startar lätt.
Tändspole, brytare och kondensator är bytta till nya grejer utan att det blev någon skillnad.
/Kuli...
Avmagnetiserat svänghjul ?
Re: Avmagnetiserat svänghjul ?
Om delarna du har bytt till är garanterat OK misstänker jag att det blir kortis någonstans när det blir varmt genom att det mesta utvidgas då. Eller att brytarna har blivit felaktigt justerade så att de inte stänger helt i värme.Kuli skrev:Kan magnetismen i ett svänghjul komma och gå beroende på värmen i motorn ?
Har gnista när motorn är kall. Efter att den är ordentligt varmkörd och man stänger av den har man ingen gnista längre. Väntar man i 10-20 minuter så funkar det igen. Fin gnista finns och den startar lätt.
Tändspole, brytare och kondensator är bytta till nya grejer utan att det blev någon skillnad.
/Kuli...
Tror också på tändspolen....Hakan skrev:Gissar också på defekt tändspole. Allmänt känt att dessa eftermarknadsspolar är sådär i kvalitet. Lite som ett lotteri.
Tändspolen jag har bytt till är en NOS tillverkad av SEM i Åmål och troligen är det samma som Kuli hade original från fabrik.
Men när det gäller gamla tyglindade NOS tändspolar och gamla NOS kondensatorer så vetesjutton om inte nytillverkade kinaprylar är att föredra. Kondensatorer torkar ur med tiden och tyglindade tändspolar drar i sig fukt.
Såg nu att Norscand har en (tyglindad) tändspole med 49mm i CC-mått. Den kanske passar, får maila dom och fråga om måtten. Annars kanske man skulle bygga om till utanpåliggande tändspole ?
/Kuli...