Min håndgirede Puch Alabama misliker at jeg girer. Særlig når jeg girer opp smeller det. Drevene finner ikke hverandre, men til slutt: BANG, og den er i gir. Cluthen er ny og virker som den skal, bakhjulet står i ro med clutchen inne og motoren i gir. Har ikke åpnet og sett hva det kan være, vet ennå ikke hva jeg skal se etter. Har dette med shimsing å gjøre? Utslitt girmekanisme?
Ja, språkproblemet gjelder begge veier! Når du nevner för dålig växeljustering, mener du da wirene? Eller er det noen justering man kan gjøre bak dekselet på høyre side av motoren. Jeg vil nødig klyve motoren i sommer, det får vente til vinteren.
Har justert wirene, og problemet er nesten borte. Det smeller fortsatt litt når jeg girer opp i tredje gir, men skal se nærmere på det når jeg får tid. Regner med å få behagelige *KLIKK* når jeg girer etter en grundigere justering.
Takk for hjelpen!
Arnemo skrev:Har justert wirene, og problemet er nesten borte. Det smeller fortsatt litt når jeg girer opp i tredje gir, men skal se nærmere på det når jeg får tid. Regner med å få behagelige *KLIKK* når jeg girer etter en grundigere justering.
Takk for hjelpen!
Om du kan justera kopplingen så att den tar ganska långt ut på handtaget så underlättar det också.
Om kopplingen känns lite degig kan det hjälpa bra att byta lameller inte bara mot visst slir utan även att göra frikopplingen snabbare och mer distinkt så att växlingar underlättas.
Antar att du vet att det är frisk olja och av rätt typ i lådan så att det inte ser ut som ett dyhål i transmissiondelen? Speciellt på motorcylar märker man direkt på växlingar om det är ny olja eller om den har gått t.ex. 500 mil då det blir trögare och hårdare att växla och lättare att missa.