Puch Alabama smeller i gir

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Arnemo

Puch Alabama smeller i gir

Inlägg av Arnemo »

Min håndgirede Puch Alabama misliker at jeg girer. Særlig når jeg girer opp smeller det. Drevene finner ikke hverandre, men til slutt: BANG, og den er i gir. Cluthen er ny og virker som den skal, bakhjulet står i ro med clutchen inne og motoren i gir. Har ikke åpnet og sett hva det kan være, vet ennå ikke hva jeg skal se etter. Har dette med shimsing å gjøre? Utslitt girmekanisme?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det var inte helt lätt att förstå språket men det låter som att kopplingsförfarandet i kombination med (för dålig) växeljustering knasar.

Prova att justera växellägena.
Arnemo

Inlägg av Arnemo »

Ja, språkproblemet gjelder begge veier! Når du nevner för dålig växeljustering, mener du da wirene? Eller er det noen justering man kan gjøre bak dekselet på høyre side av motoren. Jeg vil nødig klyve motoren i sommer, det får vente til vinteren.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Jeg mener wirene :)
Arnemo

Inlägg av Arnemo »

OK, takk! Jeg skal prøve det i dag!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Kolla också att du inte har för stort spel i kopplingshandtaget.
Användarens profilbild
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Micke S skrev:Kolla också att du inte har för stort spel i kopplingshandtaget.
Det är det nog ingen fara med då: bakhjulet står i ro med clutchen inne og motoren i gir

:)

/ Patrik
Arnemo

Inlägg av Arnemo »

Har justert wirene, og problemet er nesten borte. Det smeller fortsatt litt når jeg girer opp i tredje gir, men skal se nærmere på det når jeg får tid. Regner med å få behagelige *KLIKK* når jeg girer etter en grundigere justering.
Takk for hjelpen!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Arnemo skrev:Har justert wirene, og problemet er nesten borte. Det smeller fortsatt litt når jeg girer opp i tredje gir, men skal se nærmere på det når jeg får tid. Regner med å få behagelige *KLIKK* når jeg girer etter en grundigere justering.
Takk for hjelpen!
Om du kan justera kopplingen så att den tar ganska långt ut på handtaget så underlättar det också.

Om kopplingen känns lite degig kan det hjälpa bra att byta lameller inte bara mot visst slir utan även att göra frikopplingen snabbare och mer distinkt så att växlingar underlättas.

Antar att du vet att det är frisk olja och av rätt typ i lådan så att det inte ser ut som ett dyhål i transmissiondelen? Speciellt på motorcylar märker man direkt på växlingar om det är ny olja eller om den har gått t.ex. 500 mil då det blir trögare och hårdare att växla och lättare att missa.

Kul att det går bättre!
Skriv svar