Problem med Stefa tändsystem

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Snurbo
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 jan 2011, 00:00
Ort: Skövde

Problem med Stefa tändsystem

Inlägg av Snurbo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle försöka dra igång den gamle tempus Pilot moppen, fick igång den men den svara inte på gas, var igång i några sekunder & sen dog den. Trodde det var kondensatorn så jag byte den. Ingen skillnad. Börjar misstänka att det är Brytarkontakten. Hur brukar dom bete sig när dom e kass. Och finns det nån som har ett gäng liggandes ?

http://img577.imageshack.us/img577/9844/p1060931.jpg

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan jag få förminska bilden? Den är så stor att den inte går att se. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Snurbo
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 jan 2011, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av Snurbo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Kan jag få förminska bilden? Den är så stor att den inte går att se.
Självklart... berätta gärna hur du gör =) <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fn .. t.o.m för stor för min skärm :cry:
nice kamera <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hann syna brytaren medan bilden var stor och jag får inte ögonen
på något fel på den. brytarkonkakter brukar alltid gå att fila så att motorn åtminståne startar.
när det gäller stefa så är väl den där blåa saken högst upp i bild huvudmisstänkt, alternativt kondensatorn,

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Snurbo
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 jan 2011, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av Snurbo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:Jag hann syna brytaren medan bilden var stor och jag får inte ögonen
på något fel på den. brytarkonkakter brukar alltid gå att fila så att motorn åtminståne startar.
när det gäller stefa så är väl den där blåa saken högst upp i bild huvudmisstänkt, alternativt kondensatorn,

erlan
Kondensatornär bytt <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stefas tändspolar har väl rykte om sig att krångla.
när jag letar fel på sånt här vill jag helst ha motorn på arbetsbänken
sen hylsa i borrmaskinen och hylsan på svänghjulsmuttern. Sen är det bara att snurra motorn medan man testar efter olika möjliga fel.

Är kondingen ny, nyfilade brytare, kollat att ingen kabel är dålig så det blir kortis. Sen är det bara tändspolen kvar.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Snurbo
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 jan 2011, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av Snurbo »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:Stefas tändspolar har väl rykte om sig att krångla.
när jag letar fel på sånt här vill jag helst ha motorn på arbetsbänken
sen hylsa i borrmaskinen och hylsan på svänghjulsmuttern. Sen är det bara att snurra motorn medan man testar efter olika möjliga fel.

Är kondingen ny, nyfilade brytare, kollat att ingen kabel är dålig så det blir kortis. Sen är det bara tändspolen kvar.

erlan

Gjorde batteri testet med kondingen, det funka, har slipat lite på kontakterna, Ja va fan... Jag byter tändspolen så vet jag att det inte är den. <!-- </EdIndex> --></div>
Sven.w
Inlägg: 58
Blev medlem: 06 aug 2013, 06:55
Ort: Köping

Inlägg av Sven.w »

erlan skrev:<div><!-- <EdIndex> -->Stefas tändspolar har väl rykte om sig att krångla.
när jag letar fel på sånt här vill jag helst ha motorn på arbetsbänken
sen hylsa i borrmaskinen och hylsan på svänghjulsmuttern. Sen är det bara att snurra motorn medan man testar efter olika möjliga fel.

Är kondingen ny, nyfilade brytare, kollat att ingen kabel är dålig så det blir kortis. Sen är det bara tändspolen kvar.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har fått tag på en Monarped med G50-motorn och såklart stefa-systemet..jag får fasen inte till tändningen alls.
Jag har provat fr. 0,20 på brytarna och max/min fört. upp till 0,50..liten tendens i början men sen död...tips?..
Mvh
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

Stefa tändsystem tycker jag har oförtjänt dåligt rykte. Kör flera husqvarnor med detta system, någon eftermarknadsbrytare har krånglat vad jag minns.

Gör som tidigare sagts med felsökning, eller sök i gamla forum om tips. Har du provat att byta stift?
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

den här tråden sammanfattar väl felsökningen ganska bra.
kan väl tillägga att kondensatorer åldras. så en 55 år gammal konding är troligen kass. likaså den tidiga modellen av tändspolar som ser ut som dom är lindade med gasbinda under lacken. där torkar isoleringen sönder så det blir inre överslag.
att du provat med relativt litet brytaravstånd tyder på att du har viss kunskap om hu magneten funkar.
står massor skrivet på forumet om krånglande tändsystem. sök på forumet kanske du hittar nåt tips.

erlan
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

Tändkabel o tändhatt är också färskvara
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

Sen har vi ju bränsle/förgasaren o kompression/vevhustätningar som möjliga felkällor. ..
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

bryggaren skrev:Stefa tändsystem tycker jag har oförtjänt dåligt rykte. Kör flera husqvarnor med detta system, någon eftermarknadsbrytare har krånglat vad jag minns....
Hej bryggaren :D

Jag blev lite lockad att argumentera emot dig men det är inte för jag vill träta.

Vad jag kan minnas kunde det vara bekymmer med Stefatändningarna när jag var 14-15 och då var de mopederna typ endast 10-15 år gamla och de gäller då tändningarna med två fästskruvar och lilla konan och mest då JLO Pianos som var vanligast. Oftast var det spolen trots den vällovliga plastinbakningsisoleringen. Sen kom K1 systemet på flintan och det var mer pålitligt, krånglade mindre.

Bosch var mer pålitligt, särskilt den typen som vi nu tycker är vanligast.

Vad jag vill komma till är att ett bra tändsystem bör vara pålitligt för användare även om dom inte är experter som du och jag... :wink:
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

Stefa är liktydigt med problem. Man får räkna med att tändspolen går sönder titt som tätt. Jag tror det är värmen som dödar dom där bakom den väl otilltagna kåpan :)
Jag har aldrig upplevt att ett bosch system är lurigt att få till men stefa på ilo piano det kan vara svårt även om alla delar är bytta. Man skruvar och skruva och sen helt plötsligt hoppar den igång på en inställning som man provat femtielva gånger innan :lol:
Skriv svar