<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skulle försöka dra igång den gamle tempus Pilot moppen, fick igång den men den svara inte på gas, var igång i några sekunder & sen dog den. Trodde det var kondensatorn så jag byte den. Ingen skillnad. Börjar misstänka att det är Brytarkontakten. Hur brukar dom bete sig när dom e kass. Och finns det nån som har ett gäng liggandes ?
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hann syna brytaren medan bilden var stor och jag får inte ögonen
på något fel på den. brytarkonkakter brukar alltid gå att fila så att motorn åtminståne startar.
när det gäller stefa så är väl den där blåa saken högst upp i bild huvudmisstänkt, alternativt kondensatorn,
erlan skrev:Jag hann syna brytaren medan bilden var stor och jag får inte ögonen
på något fel på den. brytarkonkakter brukar alltid gå att fila så att motorn åtminståne startar.
när det gäller stefa så är väl den där blåa saken högst upp i bild huvudmisstänkt, alternativt kondensatorn,
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stefas tändspolar har väl rykte om sig att krångla.
när jag letar fel på sånt här vill jag helst ha motorn på arbetsbänken
sen hylsa i borrmaskinen och hylsan på svänghjulsmuttern. Sen är det bara att snurra motorn medan man testar efter olika möjliga fel.
Är kondingen ny, nyfilade brytare, kollat att ingen kabel är dålig så det blir kortis. Sen är det bara tändspolen kvar.
erlan skrev:Stefas tändspolar har väl rykte om sig att krångla.
sen hylsa i borrmaskinen och hylsan på svänghjulsmuttern. Sen är det bara att snurra motorn medan man testar efter olika möjliga fel.
Är kondingen ny, nyfilade brytare, kollat att ingen kabel är dålig så det blir kortis. Sen är det bara tändspolen kvar.
erlan
Gjorde batteri testet med kondingen, det funka, har slipat lite på kontakterna, Ja va fan... Jag byter tändspolen så vet jag att det inte är den. <!-- </EdIndex> --></div>
erlan skrev:<div><!-- <EdIndex> -->Stefas tändspolar har väl rykte om sig att krångla.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Jag har fått tag på en Monarped med G50-motorn och såklart stefa-systemet..jag får fasen inte till tändningen alls.
Jag har provat fr. 0,20 på brytarna och max/min fört. upp till 0,50..liten tendens i början men sen död...tips?..
Mvh
den här tråden sammanfattar väl felsökningen ganska bra.
kan väl tillägga att kondensatorer åldras. så en 55 år gammal konding är troligen kass. likaså den tidiga modellen av tändspolar som ser ut som dom är lindade med gasbinda under lacken. där torkar isoleringen sönder så det blir inre överslag.
att du provat med relativt litet brytaravstånd tyder på att du har viss kunskap om hu magneten funkar.
står massor skrivet på forumet om krånglande tändsystem. sök på forumet kanske du hittar nåt tips.
bryggaren skrev:Stefa tändsystem tycker jag har oförtjänt dåligt rykte. Kör flera husqvarnor med detta system, någon eftermarknadsbrytare har krånglat vad jag minns....
Hej bryggaren
Jag blev lite lockad att argumentera emot dig men det är inte för jag vill träta.
Vad jag kan minnas kunde det vara bekymmer med Stefatändningarna när jag var 14-15 och då var de mopederna typ endast 10-15 år gamla och de gäller då tändningarna med två fästskruvar och lilla konan och mest då JLO Pianos som var vanligast. Oftast var det spolen trots den vällovliga plastinbakningsisoleringen. Sen kom K1 systemet på flintan och det var mer pålitligt, krånglade mindre.
Bosch var mer pålitligt, särskilt den typen som vi nu tycker är vanligast.
Vad jag vill komma till är att ett bra tändsystem bör vara pålitligt för användare även om dom inte är experter som du och jag...
Stefa är liktydigt med problem. Man får räkna med att tändspolen går sönder titt som tätt. Jag tror det är värmen som dödar dom där bakom den väl otilltagna kåpan
Jag har aldrig upplevt att ett bosch system är lurigt att få till men stefa på ilo piano det kan vara svårt även om alla delar är bytta. Man skruvar och skruva och sen helt plötsligt hoppar den igång på en inställning som man provat femtielva gånger innan