bryggaren skrev:Stefa tändsystem tycker jag har oförtjänt dåligt rykte. Kör flera husqvarnor med detta system, någon eftermarknadsbrytare har krånglat vad jag minns.
Gör som tidigare sagts med felsökning, eller sök i gamla forum om tips. Har du provat att byta stift?
japp..har 3 st som jag vet funkar..får ju gnista men frågan är om den räcker till under tryck?..
böt f.ö förgasaren till en med ställbart..orginalet får ligga(Pallas G8/113)..
tog in tändplatta och la det på värmning..får se om det krypit fukt i grejjerna om det stått länge.
Ny spole beställd..säklart ska jag ha den med 49 i cc!..395 spänn..dubbla priset mot 52 cc,,
bryggaren skrev:Stefa tändsystem tycker jag har oförtjänt dåligt rykte. Kör flera husqvarnor med detta system, någon eftermarknadsbrytare har krånglat vad jag minns.
Gör som tidigare sagts med felsökning, eller sök i gamla forum om tips. Har du provat att byta stift?
japp..har 3 st som jag vet funkar..får ju gnista men frågan är om den räcker till under tryck?..
böt f.ö förgasaren till en med ställbart..orginalet får ligga(Pallas G8/113)..
tog in tändplatta och la det på värmning..får se om det krypit fukt i grejjerna om det stått länge.
Ny spole beställd..säklart ska jag ha den med 49 i cc!..395 spänn..dubbla priset mot 52 cc,,
Vilken tändplatta har du till en JLO G50 som man kan ha tändspole med cc 49? Eller har jag fattat fel och du har någon annan Stefa som jag inte känner igen?
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
56:an skrev:Det är den tändningen med mässingssvänghjulet kommer inte ihåg bokstavsbeteckningen nu eller är det C1 magneten?
Det fanns bl.a. på JLO G50 med kedjetrans 1955 och kanske -56 tror jag....
Japp helt rätt..Husqvarna körde med dom grejjerna på sina enpetare bla..står iof C2 på mitt mässingsblänk ..kanske bättre att byta till cc 52 om det finns tändplatta att finna?..
Lite tveksam till det för jag misstänker det (Bosch aluhjulet) sticker ut för långt och då tar i svänghjulskåpan, men det är som sagt vad jag tror jag har inte provat än.
erlan skrev:<div><!-- <EdIndex> -->Stefas tändspolar har väl rykte om sig att krångla.
när jag letar fel på sånt här vill jag helst ha motorn på arbetsbänken
sen hylsa i borrmaskinen och hylsan på svänghjulsmuttern. Sen är det bara att snurra motorn medan man testar efter olika möjliga fel.
Är kondingen ny, nyfilade brytare, kollat att ingen kabel är dålig så det blir kortis. Sen är det bara tändspolen kvar.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Hur testar jag tändspolen?..funderar på att montera en glödlampa då tändkabeln ..har ju inga mätgrejjer
då kan det nog vara enklast och bäst att kolla om det finns någon mopedverkstad kvar i stan som kan mäta och reparera ett löst tändsystem.
smeds motor i avesta kan, men det är väl lite längt kan jag tro.
erlan skrev:då kan det nog vara enklast och bäst att kolla om det finns någon mopedverkstad kvar i stan som kan mäta och reparera ett löst tändsystem.
smeds motor i avesta kan, men det är väl lite längt kan jag tro.
erlan
jag tog loss tändhatten och höll i kabeln..jaa nog faan kom det ström iaf tur det inte är starka grejjer