Monark Monarped M54 - Ett troligt evighetsprojekt

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
AndreasL

Monark Monarped M54 - Ett troligt evighetsprojekt

Inlägg av AndreasL »

Som överskriften säger är jag väl rätt bra på att dra hem div bilar och annat "bra att ha" i kartonger för att "detdär slår man ihop snabbt". :roll:

Mitt första moppeprojekt, detta alltså, hoppas jag ska kunna bli annorlunda. Får jag sedan lite hjälp när kunskaperna tryter, då kanske det finns hopp.

Klistrar in bilderna från min "Fråga om modell"-tråd så slipper ni klicka runt så mkt.

Bild

Nya däck och lite ny luft vore kanske inte för mkt begärt?

Bild

Bild

Bild

Bild

Som sagt, en M54 i rostpatinerat skick som ska förbättras mekaniskt men behållas som den är i övrigt.

Korta listan för stunden:

- Nya däck. (Här mottages all hjälp om ngn hittat moderna landsvägsdäck (Likt dem i första inlägget här http://raketsport.forumup.se/about7690-0.html) passande dessa storhjulingar på sk. 24". 19 ¾" verkar vara den moderna benämningen.)

- Hjullageruppdatering a'la "Hallsta moppers".

- Bromsöversyn. (Kan man göra nga uppgraderingar här tros utan att det blir för synligt och omfattande?)

- Översyn gaffel. Har en del ideer men åtminstånne borde man väl montera en stockholmsplåt på undersidan av övre gaffelkronan.

- Torrbryta fram en acceptabel sittställning med "rätt" stuk. Alltså fippla med sadel och styrhöjd samt utröna vad de tilltänkta fotpinnarna ska infinna sig. Nix, no tramps som de säger i Amerika... :roll: 8)

Allt ovan för att det ska kännas ok att färdas på skrotet om det visar sig att man skulle uppnå lite högre hastighet i ngt nedförslut. :wink:

Vill helst inte såga och svetsa för mkt i moppen utan den ska kunna återställas till originalskick tänkte jag. Dock inget jag någonsin kommer göra. Däremot kommer jag säkert bulta dit/bort pinaler som anses nödvändiga eller överflödiga. Sen OM det svetsas ngn lite förstärkning i ramen tex så går det ju alltid att kapa och slipa bort.

Vi får se. Drömmar och ideer har aldrig varit svårt för mig, däremot driva projekt i mål då jag oftast har för extrema önskemål, höga krav och för lite tid. Känner ni igen det kanske? :)

Ska bli riktigt riktigt kul detta! :bananas:
Senast redigerad av AndreasL den 01 maj 2013, 19:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Ett snabbesök i verkstan, bestyckad med både kladdblock och motorblock :roll: samt penna.

Lite syftande mellan ramfästen och hålen för motorn ger att det är minimala förändringar som kommer behövas för att få det tilltänkta vidundret till kraftkälla på plats.

Mao, det gick lite för lätt så nu gnager kännslan över vad jag missat och som kommer ställa denna "superenkla" operation på ända och bli ett delprojekt värd en evighet bara det... Jag är skeptisk helt enkelt. 8)

Nga bilder? Nä. :-q
Användarens profilbild
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Då har det äntligen börjat hända lite.
Inväntar fortfarande delar till motorn men hoppas de dyker upp nu till veckan.

En snabb runda i glasblästern berättar att gammla moppedelar får leva ett hårt liv. Hade tyvärr dåligt med glas så det var lite för omständligt för att vara allt för petig.

Bild

Har även börjat operationen att byta till 19" hjul för att komma ifrån 24".
Helt smärtfritt går det dock inte.
Från början var jag övertygad om att det var M10x1 på axlarna. Men ju mer jag mäter och läser börjar jag misstänka att det kan vara M11x1. Jag får kolla med en gängtolk nästa gång jag är i verkstan.

Kanske ngn av er som läser detta vet hur det ligger till med hjulaxlar och nav på Monarpeder? 10 och 12mm axlar har jag läst om så 11mm var en, dålig, överaskning då det sabbar/försvårar planerna på fasta lager.

Är lite vilsen bland nav och bromsar känner jag.
Vet bara att det är 90mm men inte tillverkare eller vilka av de bromsar jag hittat som är de rätta. Den som vet får gärna berätta då jag tror jag kommit så långt jag kan själv.

Mkt frågor för att vara projekttråd och fler lär komma nu när allt ska bli åkbart på mindre än en månad. Optimist, jag vet. :roll:
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

mät spåren i gaffeln och bakrmen, du kanske får i 12 mm axlar där. ev efter några drag med filen. det finns dock 2 nav som ser förvlllande lika ut.
dina orginlnav har väl 35mm centrumhål för drevet.
sedan finns det med 38mm centrumhål för drevet. jag tror dom kommer från nymans från början.
tror det sitter såna i dom här hjulen.

http://www.norscand.com/bakdrev-28t-sco ... -2617.aspx

där har du större ytterdiameter på lagerlägena ca34 istället för ca 29 i dina orginalnav.
deesutom passar det här på navet lite för lite kupat bör det vara, om det inte är katalogfel och det är ett monarscootdrev. det är nämligen 4 kugg för stort till scooteretten som ska ha 24 kugg orginal.
obs att monrscootdrev till ilomotor har en mindre kupning än till hva.
jag har antgit att flintan är tvåväxlad. är den treväxlad klarar du dig utmärkt med 34 kugg bakdrev.

du skriver inget om hur hårt du tänker trimma. någunstas runt 60 börjar jag vilja ha nåt bättre. nästa steg tycker jag är 100 eller 120 leleu fram och 100 leleu bak. men då ser det inte gammalt ut längre.

erlan
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Brattis kan ha hjulaxlar M11
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Det är nog inga större problem att klämma dit 12mm axlar och det ligger planerat då jag som du erlan inte tror på att bromsarna som sitter nu är världens bästa. Detta är planer för vintern så det jag vill åt är en snabb, enkel och kostnadseffektiv lösning för stunden. Ekra upp nya hjul kan jag tänka mig göra om det behövs, men inte nu.

Dina tips och ideer på bromsuppgraderingar etc, de rimmar väl med hur jag tänkt mig. :)

Mitt "problem" just nu var att då jag har de mindre naven du nämner ihop med 11mm (istället för 10mm axel som jag trott) kan jag inte byta till fasta 6200-lager. 6200 är 30x10 och skulle gå att använda om man låser fast ytterringen med cylindrisk låsning. Material för ett 6201 (32x12) finns kanske, men då måste det svarvas/fräsas upp = avekring = tid jag inte har just nu.

Tror mig hittat vanliga lager till 11mm axlarna. Dock surt för ngt man inte planerar att använda sig av mer än högst tillfälligt.

Jaja, jag har tagit loss 24" originalhjulen nu och tar med dom hem för demontering och översyn. Ser det räddningsbart ut funderar jag på om det inte kan vara värt att sätta ihop allt med de friskaste konorna etc från mina 4 olika hjul och sen köpa en uppsättning skräpdäck (finns väl inget annat i 24") och kör på det i höst. Då får jag skrotet att rulla med skapligt liten arbetsinsats. Framför slipper jag allt trixande med speciallösningar och letande av delar.

Jag ska då alltid krångla till allt och kan inte nöja mig med att lösa saker "så det duger så länge" när jag vet hur jag egentligen vill ha det. Göra saker två gånger är både dyrt och tråkigt. Men jag måste väl inse att ska man även få åka lite (I ÅR!) och inte bara skruva i evigheter så måste man anpassa sina lösningar. Tror jag... :roll: hate-wall.gif

Tack för alla bra tips!
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

vad har du för ytterdia på ytterkonorna i dom naven?
vill minnas det var 29mm i mina nav.
i så fall går det att köra 12x28 lager och lämpligt bladmått i knackat och locktitat i navet. och 12mm axlar.
finns ett hydraulrör som är 12mm inv. som är perfekt att göra disanshylsor av.
råkar dom bli aningen korta kan man lägga shims imellan.

kan ev ha nån kona, men måste leta i så fall.

erlan
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

Jag har köpt två fasta lager för att försöka få dit i de gamla naven,
12 x 30 x 8   16101-2RS1, tror jag att det var. Dock var de dyra men jag ska göra ett försök genom att lägga emellan 0,3 mm eller vad det var. Hade 0,4 mm stålband från en rulle med bandningsstål men det var för tjockt så jag ska söka efter något tunnare som passar.
Blir inte nu men kanske under vintern. Sedan ska det ju till distanshylsa mm.
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

förr fanns bladmått på metervara. finns det fortfarande så har nog momentum.

erlan
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

erlan skrev:förr fanns bladmått på metervara. finns det fortfarande så har nog momentum.

erlan
Jag vet var det finns men inte hos Momentum.
Däremot kostar det en del men jag tror mig kunna köpa det via min bror. :D
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

hate-wall.gif

Självklart finns det lager som stämmer mer exakt med vad jag har i mina hål! Men tog jag mig för att titta efter detta? :roll:

Såklart inte!

Känner mig som veckans idiot då jag brukar vara van vid att leta "utanför kända fiskevatten" efter div lösningar på allsköns problem.

Nåväl, ni är helt inne på mitt spår om hur detta kan/bör/ska lösas. thumb_up

När jag mätte igår var det ca 30,5 i ytterdia där lagerskålarna ska sitta så precis som du säger, lite bladmässing/stål och lim så är vi hemma!

Hydraulrör i rätt dimension tror jag att jag har i hyllan tom.

"Bladmått på metervara", det måste vara tolkstål ni avser? Jag har hittat det på min lokala Toolsbutik. Den vanliga alltså, inte Tools Momentum. Smidigt detdär... :roll:

Det lönar sig att tänka istället för att stressa runt, men jag är på bortaplan bland mopparna och vill verkligen göra premiär nästa månad. :)

Nu återgår vi alltså till plan 19" för stunden då jag tror det går att lösa ganska lätt.

Nästa problem är att ngn stjärna dragit av 2 av 5 bultar till bakdrevet med följd att det låter som en marackas om navet samt att gängorna är helt pajade. Funderade igår på om det går att demontera hela navet och det gör det såklart, men troligen inte utan avekring = inget allternativ för stunden.

Tror jag borrar ur hålen och gängar för större bult eller heli coil. Marackasen bjuder jag på.

Tack tack tack för att ni tar er tid att hjälpa en stackare i nöd. Normalt känner jag mig väldigt hemma bland lager, bultar och skruv, men med moppen verkar inte hjärnan vara påslagen alls ibland. ;)
Användarens profilbild
Jerka_59
Forumsponsor

Inlägg av Jerka_59 »

Ta bort bromsskölden och titta i ditt nav så kanske du sparar en del arbete,
en del nav har muttrar på insidan och är bultarna av så ligger resterna och
skramlar runt i bromstrumman
Mina fordon
SAAB 900T -97
Monark 1289 -69
Monkey 146cc -11

Söker
Fram Speed
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

inte i dom naven tyvärr.
det hör till dom bultar man SKA ha vänstergående borr när man ska ha loss.

erlan
Användarens profilbild
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Tyvärr har nog erlan rätt även i denna fråga. Jag får leva med skrammlet.
HSE

Inlägg av HSE »

Om du skruvar ur en av skruvarna så kan du trycka i tätskum (sånt som andvänds runt ex fönster) via hålet och få tyst på skramlet...
Skriv svar