Min EKF har åkt med löst svänghjul en bit. Det ser inte så grannt ut där krysskilen suttit.
Det är inte våldsamt med pulver i motorn, 50 cc 6,25hk. Jag undrar om man ska köpa den "nya" rundveven från Rito och mista 2 mm slaglängd eller bara slipa in sväghkulet med ventilslippasta och dra åt ordentligt? att köpa VRMs fina vev är tyvärr inte ekonomiskt försvarbart just nu.
vad förlorar jag med de 2 mm som blir mindre, vad tjänar jag på högre vevhuskomp?
Dessutom, hur funkar de "racing"tändsystem jag ser, är det bara ljus jag mister med ett sådant?
fila det värsta först om det behövs.
slipa in med ventilslippasta..
värm svänghjulet till 80-100 grader och kyl veven med en ispåse.
montera svänghjulet och dra åt.
det borde väl i nödfall gå att ta axeltappen från en vanlig vev.
har du 12 mm kolvbult i den cylindern så det passar i ritoveven?
jag skulle gissa att skillnaden är minimal. problemet är väl att kolven stannar 1 mm lägre ner i cylindern.
nyfiken fråga: hur fort går/gick den, och med vilken drevning och hjulstorlek.
erlan skrev:fila det värsta först om det behövs.
slipa in med ventilslippasta..
värm svänghjulet till 80-100 grader och kyl veven med en ispåse.
montera svänghjulet och dra åt.
det borde väl i nödfall gå att ta axeltappen från en vanlig vev.
har du 12 mm kolvbult i den cylindern så det passar i ritoveven?
jag skulle gissa att skillnaden är minimal. problemet är väl att kolven stannar 1 mm lägre ner i cylindern.
nyfiken fråga: hur fort går/gick den, och med vilken drevning och hjulstorlek.
erlan
tack! låter enkelt nog.
jag var ganska säker på att kolvbulten var 12, men blir lite osäker nu.
enligt GPS gjorde den 84 km/h med lite kopplingsslir, drevning 13/36 på 19tummare.