
Trimning av Sachsmotor.
-
- Inlägg: 403
- Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
- Ort: Rundvik
-
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
- Ort: Mellerud
-
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
- Ort: Mellerud
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
- Ort: Mellerud
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Toppen är fantastisk !
Har dock det angenäma problemet att motorn är för lågt drevad och varvar ur som bara den utan att ge så hör toppfart. Det ska åtgärdas under nästa vecka är det meningen.
Just nu njuter jag av "inkörningen" av den nya cylindern.
<!-- </EdIndex> --></div>
Har dock det angenäma problemet att motorn är för lågt drevad och varvar ur som bara den utan att ge så hör toppfart. Det ska åtgärdas under nästa vecka är det meningen.
Just nu njuter jag av "inkörningen" av den nya cylindern.

- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jag trodde den var anpassad till 41mm
då blir det till att inhandla en extra till finmoppen <!-- </EdIndex> --></div>
OK , så den höjjer även effekten för en standardtompa skrev:Jag har min sitter på Standarden, gör ca 10 km extra, funderar på att köpa 1 till flakan också

jag trodde den var anpassad till 41mm
då blir det till att inhandla en extra till finmoppen <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
- Ort: Mellerud
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Högkomptopp + 60cc + 17Bing = 56,8km/h enl. GPS.
Lite dåligt tycker jag nog, men jag har inte justerat och labbat så mycket än.
Men nu till nästa fråga:
Det pratades tidigare i tråden om EKF-motorn och att det fanns ett Athenakit att köpa till den,
men det finns ju även en BKF-motor.
Är det samma slaglängd osv på EKF och BKF ???
Någon som är påläst på 4vxl 501/4 BKF ???
Har blivit erbjuden att köpa en sådan motor nämligen... <!-- </EdIndex> --></div>
Lite dåligt tycker jag nog, men jag har inte justerat och labbat så mycket än.
Men nu till nästa fråga:
Det pratades tidigare i tråden om EKF-motorn och att det fanns ett Athenakit att köpa till den,
men det finns ju även en BKF-motor.
Är det samma slaglängd osv på EKF och BKF ???
Någon som är påläst på 4vxl 501/4 BKF ???
Har blivit erbjuden att köpa en sådan motor nämligen... <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
- Ort: Mellerud
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En sån här är det !
http://ktm-oldie-homepage.de/Sachs/BKF.html <!-- </EdIndex> --></div>
http://ktm-oldie-homepage.de/Sachs/BKF.html <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 403
- Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
- Ort: Rundvik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trevliga motorer 501:orna, även om dom är konstruerade på sextiotalet är dom eoner modernare än våra gamla Sachsar. Enda nackdelen är väl att utgående drev sitter på höger sida men det går ju att bygga om moppen...
Jag skulle satsa på en nyare KX5-motor från Ebay om jag skulle trimma trots de modernare (fulare?) sidokåporna. Den är billigare att köpa än den äldre 50S modellen men har samma stadiga konstruktion med förstärkt vev till skillnad mot de 3- och 4växlade versionerna i BKF och CKF serien och kåporna från den äldre motorn passar om man tycker den blir snyggare. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag skulle satsa på en nyare KX5-motor från Ebay om jag skulle trimma trots de modernare (fulare?) sidokåporna. Den är billigare att köpa än den äldre 50S modellen men har samma stadiga konstruktion med förstärkt vev till skillnad mot de 3- och 4växlade versionerna i BKF och CKF serien och kåporna från den äldre motorn passar om man tycker den blir snyggare. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 539
- Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
- Ort: Mellerud