Trimning av Sachsmotor.

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska bli intressant att höra vad toppen gör i förhållande till en standarddito, är väldigt sugen på en sån men har varit lite snål eftersom jag inte hört nåt om effektökningen än, gör gärna ett jämförande test :D <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är själv jättenyfiken också, men ingen provstart förrän imorgon tyvärr... <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm ...

Startade den inte ? slider_anon.gif <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå, den startade på första kickandet !
ledsen att jag inte skrivit något här förrän nu, men jag har haft fullt upp med att åka moped...*S*

Det är nog bra ös i den toppen..... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:D Vad kul :!:
Måste kolla in den toppen. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Toppen är fantastisk !

Har dock det angenäma problemet att motorn är för lågt drevad och varvar ur som bara den utan att ge så hör toppfart. Det ska åtgärdas under nästa vecka är det meningen.

Just nu njuter jag av "inkörningen" av den nya cylindern. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Måste köpa en sån topp! Men vilken moppe ska få äran :? ? Compacten eller E-type blir det nog... <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
tompa
Inlägg: 2763
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har min sitter på Standarden, gör ca 10 km extra, funderar på att köpa 1 till flakan också <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Jag har min sitter på Standarden, gör ca 10 km extra, funderar på att köpa 1 till flakan också
OK , så den höjjer även effekten för en standard :D
jag trodde den var anpassad till 41mm

då blir det till att inhandla en extra till finmoppen <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Högkomptopp + 60cc + 17Bing = 56,8km/h enl. GPS.

Lite dåligt tycker jag nog, men jag har inte justerat och labbat så mycket än.


Men nu till nästa fråga:

Det pratades tidigare i tråden om EKF-motorn och att det fanns ett Athenakit att köpa till den,
men det finns ju även en BKF-motor.

Är det samma slaglängd osv på EKF och BKF ???

Någon som är påläst på 4vxl 501/4 BKF ???

Har blivit erbjuden att köpa en sådan motor nämligen... <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2763
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nu kanske jag är fel ute, men 4 vxl 501 BKF ? Är inte det den nya motorn med liggande sylinder. Ja det är en gissning från mig :?: <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En sån här är det !

http://ktm-oldie-homepage.de/Sachs/BKF.html <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet
Inlägg: 403
Blev medlem: 22 dec 2007, 00:00
Ort: Rundvik

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trevliga motorer 501:orna, även om dom är konstruerade på sextiotalet är dom eoner modernare än våra gamla Sachsar. Enda nackdelen är väl att utgående drev sitter på höger sida men det går ju att bygga om moppen...
Jag skulle satsa på en nyare KX5-motor från Ebay om jag skulle trimma trots de modernare (fulare?) sidokåporna. Den är billigare att köpa än den äldre 50S modellen men har samma stadiga konstruktion med förstärkt vev till skillnad mot de 3- och 4växlade versionerna i BKF och CKF serien och kåporna från den äldre motorn passar om man tycker den blir snyggare. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->MEN... Den bästa finessen med att använda EKF är ju att motorn är IDENTISK till utseende och fästen med den vanliga sachsmotorn <!-- </EdIndex> --></div>
hammonddme100
Inlägg: 539
Blev medlem: 27 maj 2008, 23:00
Ort: Mellerud

Inlägg av hammonddme100 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen fara. Att drevet går ut på höger sida är redan fixat.
Jag vill bara veta om detta är bra grejer som håller, och om Athenakitet passar även på denna modell, alltså har BKF samma slaglängd som EKF ? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar