Bing kyrkport 17mm

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

den där skulle jag leta fel i tändsystemet på.

erlan
annesta
Kontakt:

Inlägg av annesta »

hmm har byt tändspole och 2 st kondensatorer i år, första jag jag byte funkade inte men den som sitter i nu verkar funka? :? kan det vara tändspolen? brytaravståndet är 0.4 eller ska det vara mindre?
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Det är bättre att mäta vid vilket läge på kolven brytarna öppar för det är det som räknas, t.ex. när kolven är 2 mm innan högsta läget. Tänder det för tidigt kan motorn spika och tänder det för sent blir motorn lam.
Användarens profilbild
Kenneth_

Inlägg av Kenneth_ »

Är det en nytillverkad fugge ? hörde idag andra som har haft liknande problem och då var det trotteln samt botten munstycket som var boven
Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

kolla abrissavståndet. vet du inte vad det är så börja leta på raketsports hensida. där någonstans finns en bra beskrivning på det. ofta får man sänka brytaravståndet för att få det rätt. nackdelen med litet brytaravstånd är att man får justera oftare.
sen när det är rätt så prova ned olika tändlägen.
har du en ny fin krök ska den bli blå, annars är det för tidig tändning.
det är i alla fall min äsikt.
normalt sett så ska en sån setup orka dra 14-28 i drevning om det inte är altför bergigt.

erlan

PS
min åsikt att det är tändfel grundar jag på att den går bra när den är kall.
annesta
Kontakt:

Inlägg av annesta »

erlan, kan var att den tänder för tidigt ja för innan när jag kört med en vanlig pluggad orginal cylinder så har kröken blivit så där fint blå, men ska ta en nogranare titt på tändning.

Förgasaren är ingen nytillverkad men vet ej om det är en bing för finns ingen tomgång skruv.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

tändläge till dom cylindrarna har jag varit med att diskutera förr på forumet. men tänk på att orginal spec på tändläge är med en passiv ljudämpare med en massa insatser för att gå tyst i.
har du en aktiv ljudämpare, även kallad pipa, så har du mycket mindre avgaser kvar i cylindern som stör förbränningen. och då vill den ha senare tändning.
ner mot 1mm kan du prova med.
runt 40 på en moppe som gör 60 borde det vara bästa fyllnadsgraden och högsta kompresionstryck.

erlan
annesta
Kontakt:

Inlägg av annesta »

tack för alla tips, återkommer imorgon hur det gick. :)
annesta
Kontakt:

Inlägg av annesta »

Idag har jag meckat utan någon skillnad alls typ. Byt till 12 kugg fram, försökt ställa tändningen 2mm i förtändning men oavsett hur jag vrider plattan så tycker jag att brytarna öppnar precis när kolven ska vända kanske 1mm innan. Provat köra med max förtändning och tvärtom och nånstans mittemellan
Skriv svar