Bästa 2-takts oljan?
kör även med aspen4 i 6hk yamaha utombordaren, blandat med 1% aspen utombordarolja.
jag hade ingen vanlig bensin hemma sista svängen jag skulle ut på sjön förra hösten. så då tog jag aspen till båtmotorn i stället. sen dess har inte båtmotorn fått en droppe mackbensin!!!
så mycket bättre gick den.
jag blir mer och mer övertygad om att gamla motorer bör bestyckas om för dagens mackbensin.
erlan
jag hade ingen vanlig bensin hemma sista svängen jag skulle ut på sjön förra hösten. så då tog jag aspen till båtmotorn i stället. sen dess har inte båtmotorn fått en droppe mackbensin!!!

så mycket bättre gick den.
jag blir mer och mer övertygad om att gamla motorer bör bestyckas om för dagens mackbensin.
erlan
-
-
Vill man åka sådan olja för den goda lukten skull kan man köra Castrol A747.HSE skrev:<div><!-- <EdIndex> -->Ricinolja är ett gammal fint smörjmedel som andvändes redan under WV1 till att smörja flygmotorerna. Det blandar sig dock dåligt med bensin så till tvåtaksmotorerna funkar det bara till att spetsa oljeblandningen för den goda luktens skull.
Kompisen åker den i sin Zündapp och det är en fröjd att åka bakom honom

Problemet är väl priset ~300kr/L.
Samma kompis körde Aspen2 i många många år men bytte till macksoppa och Castrol efter en motorrenovering där motorbyggaren (Agge) tyckte att 2% kan vara lite klent på trimmade motorer.
Obs! Ifrågasätter inte utan frågar pga okunskap!Skunkworkz skrev:Det finns ingen anledning att köra så snål oljeblandning, förutom miljön
men då skall man inte köra 2t överhuvudtaget. Ju högre varv ju mer olja.
Vad är skillnaden som gör att det räcker med 2% i min motorsåg?
(Den är ju på 60cc och har 5hk, varvar säkert runt 12000 r/pm.)
(Edit. Min Jonsered CS2260 är på 3,5kW.)
Vart går gränsen?
Mer än 6hk = 3% eller?
Senast redigerad av Hynboholm den 20 aug 2013, 12:51, redigerad totalt 1 gång.
-
Själv slänger jag i sånt här i bensinen:
http://www.jula.se/motorolja-2-t-mobil- ... 1-l-624105
Mobil1 Racing tvåtaktsolja, blandar 2%.
Är ingen expert men tycker den går bra med oljan och det luktar inte så jävligt om den som vissa billiga tvåtaksoljor.
http://www.jula.se/motorolja-2-t-mobil- ... 1-l-624105
Mobil1 Racing tvåtaktsolja, blandar 2%.
Är ingen expert men tycker den går bra med oljan och det luktar inte så jävligt om den som vissa billiga tvåtaksoljor.
Puch Maxi ca 1990 (Piaggiotillverkad i Italien)
Piaggio Ciao ca 1980
Puch Magnum X Rough Rider
Piaggio Ciao ca 1980
Puch Magnum X Rough Rider