Toyota corolla ke20 1975 Problem

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Toyota corolla ke20 1975 Problem

Inlägg av NRoos »

Hoj! Har köpt en toyota corolla från 1975, mest för skoj. Jag har nu problem dock med bilen. Problemet är att bilen hackar och rycker när man håller jämn gas. Problemet fanns också när bilen köptes så det är inget som har kommit tvärt.

Jag har bytt fördelarlock, rotor, brytare, kondensator och luftfilter.
Jag har även haft isär gasaren som är en tvåportare men jag hittade inget större fel eller något skräp. Jag har tagit bort locket på bränslepumpen också men kunde inte se något skräp där heller.

Tändningen står som den ska vilket är 8 grader. Jag har idag provat med några andra tändstift som är rätt så nya, dock så var det långgänga på dem som satt där och dessa var kortgänga men bilen startade ändå lika lätt som förut och hacket var fortfarande kvar. Jag kollade lite lätt hur gnistan var från tändspolen och den tycks hoppa till gods utan några problem.

På tomgången så går motorn bra och jag tycker ändå att den accelererar okej. vaccumslangen mellan fördelare och gasare är tät och läcker inget.

Jag har inte kollat kompressionen i bilen ännu. Man hör lite ventilknack ifrån motorn och jag har ännu inte kollat eller justerat ventilspelet.

På något konstigt vis så blir bilens tomgång lite lägre när jag tänder framlyset och ökar när jag släcker det.

Det finns ett bränslefilter som är original för bilmodellen och jag tror inte att det är bytt någon gång. När jag kopplade lös ena slangen så rann det då ut bensin rätt så friskt men jag har vält tänkt att pröva med ett vanligt filter från macken bara för att se om det blir någon skillnad.

Vad tror ni motorgurus? Vad låter som ett rimligt fel. Har inte hitta så mycket info på nätet tyvärr och tydligen är jag permanent bannlyst från det svenska toyota forumet och jag har försökt att ta kontakt med adminen där utan resultat.
PUCH-60
Inlägg: 853
Blev medlem: 01 apr 2011, 23:00
Ort: Gotland

Inlägg av PUCH-60 »

Byt tändkablar! det brukar bli överslag i dom nere i försänkningen
vid stiften, dom sitter ganska djupt genom ventilkåpan vill jag minnas.
3KC motor?
Annars en rolig bil (bakhjulsdriven)
:car:
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

Åh fan... de va 400 spänn åt helvete.... men om det är det som är felet så är det ju värt det.

Na jag har bara 54 kusar i motorn :wink:
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1584
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Re: Toyota corolla ke20 1975 Problem

Inlägg av Coolvette »

NRoos skrev: På något konstigt vis så blir bilens tomgång lite lägre när jag tänder framlyset och ökar när jag släcker det.
Basic, generatorn belastas och går tyngre, på en liten motor märks det.
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Re: Toyota corolla ke20 1975 Problem

Inlägg av NRoos »

Coolvette skrev:
NRoos skrev: På något konstigt vis så blir bilens tomgång lite lägre när jag tänder framlyset och ökar när jag släcker det.
Basic, generatorn belastas och går tyngre, på en liten motor märks det.
ja liten kan man ju kalla den :) 1,2 liter är ju inte så mycke
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

Kolla isoleringen vid fördelaren där skruven går igenom till brytaren. Har för mig att det var problem när den blev dålig.
Kolla även skruvarna till insuget så dom är dragna.
Kolla också backventilen till bromsservot som sitter på ventilkåpan.
Jag jobbade som Toyotameck på den tiden när ke20 var vanliga, riktiga prestandamaskiner. ;-)
Användarens profilbild
bryggaren
Inlägg: 1068
Blev medlem: 16 maj 2009, 23:00
Ort: Norra Uppsala

Inlägg av bryggaren »

Kolla isoleringen vid fördelaren där skruven går igenom till brytaren. Har för mig att det var problem när den blev dålig.
Kolla även skruvarna till insuget så dom är dragna.
Kolla också backventilen till bromsservot som sitter på ventilkåpan.
Jag jobbade som Toyotameck på den tiden när ke20 var vanliga, riktiga prestandamaskiner. ;-)
Säcken
Forumsponsor
Inlägg: 1338
Blev medlem: 17 mar 2009, 00:00
Ort: Mellerud
Kontakt:

Inlägg av Säcken »

Bättre du säljer den...







Till mig :wink:
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Det där är egentligen en bil mej som i grunden inte är intresserad av bilar för fem öre. Dom flesta har bil och släp, själv ser jag det mer som släp+draganordning. Släpen gillar jag. Mer stål och rejäla don thumb_up

Med Amazonen har det blivit annorlunda. Lite som familjemedlem eller husdjur. Sen är det också övertaget från morsans väninnas man. Är bekant med den bilen sen jag var mindre. Och nu är den min 8)
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Inlägg av Hynboholm »

Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Inlägg av zappafan »

Betalar man för sånt där? :roll:
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

Säcken skrev:Bättre du säljer den...







Till mig :wink:
Jag tror inte att du skulle vilja köpa min toyota. Den är rätt så bucklig :?
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

zappafan skrev:Betalar man för sånt där? :roll:
Jajamän om man inte har en Amazon förstås... :lol:

Toyota är bra bilar, har mycket gott rykte :wink:
Användarens profilbild
NRoos
Inlägg: 2105
Blev medlem: 18 jul 2009, 23:00
Ort: Robertsfors

Inlägg av NRoos »

56:an skrev:
zappafan skrev:Betalar man för sånt där? :roll:

Toyota är bra bilar, har mycket gott rykte :wink:
jag har sagt samma sak, men då kommer argumentet att det måste vara en nyare toyota i sådana fall.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Du menar en sån där man öppnar huven på och sedan snabbt stänger den igen efter att ha konstaterat att det inte går att göra nånting där mer än att kolla oljenivån... :roll:
Skriv svar