Ingen ork i sachsmotorn
Ingen ork i sachsmotorn
Hej.
Jag försöker få ordning på frugans Raketare med en Sachs 50/2 ks.
Problemet är att det inte finns nå ork i motorn.
Motorn varvar upp hyfsat men inte riktigt ordentligt.
Det jag har gjort e att byta lager, packboxar, packningar, kolv o ringar och sotat ur avgassystemet.
Jag har provat med olika cylindrar och förgasare men det hjälper inte.
Jag har även komptryckt motorn och fick ca 6½kg, vilket ska vara ok.
Så frågan är, vad kan jag kolla över mer?
Kan växlarna vara för hårt shimsade?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh Patrik
Jag försöker få ordning på frugans Raketare med en Sachs 50/2 ks.
Problemet är att det inte finns nå ork i motorn.
Motorn varvar upp hyfsat men inte riktigt ordentligt.
Det jag har gjort e att byta lager, packboxar, packningar, kolv o ringar och sotat ur avgassystemet.
Jag har provat med olika cylindrar och förgasare men det hjälper inte.
Jag har även komptryckt motorn och fick ca 6½kg, vilket ska vara ok.
Så frågan är, vad kan jag kolla över mer?
Kan växlarna vara för hårt shimsade?
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Mvh Patrik
Nej, den gick inte alls pga att vevaxeln va sned.
Så jag bytte till en frisk vevaxel med samma mått.
Tändningen har jag ställt in enligt Jim L guide, dvs 2,5mm förtändning och 0.35mm brytaröppning, 9mm abris.
Jag har en stark o klar gnista.
Nålen sitter på 2:a hacket, har även provat 3:e.
Det sitter ett justerbart munstycke på, och jag har skruvat så att den går så jämt som möjligt på fullgas.
Jag tog bort insatsen på ljuddämparen, men ingen markant skillnad.
Bromsarna är kollade och jag har snurrat på hjulet för att känna om det är något motstånd.
Jag har gjort allt som jag kan komma på, men jag har gått bet.
Mvh Patrik
Så jag bytte till en frisk vevaxel med samma mått.
Tändningen har jag ställt in enligt Jim L guide, dvs 2,5mm förtändning och 0.35mm brytaröppning, 9mm abris.
Jag har en stark o klar gnista.
Nålen sitter på 2:a hacket, har även provat 3:e.
Det sitter ett justerbart munstycke på, och jag har skruvat så att den går så jämt som möjligt på fullgas.
Jag tog bort insatsen på ljuddämparen, men ingen markant skillnad.
Bromsarna är kollade och jag har snurrat på hjulet för att känna om det är något motstånd.
Jag har gjort allt som jag kan komma på, men jag har gått bet.
Mvh Patrik
Bensinflödet är ok, precis kollat.
Testade med en 12mm förgasare idag, även med en bonntrimmad cylinder jag hade liggandes men de gav ingenting.
Motorn går inte upp i varv på en gång utan den varvar upp långsamt.
Snart åker skiten på tippen!
Finns de någon i Borlänge-området som kan/har lust o ta en kik??
Testade med en 12mm förgasare idag, även med en bonntrimmad cylinder jag hade liggandes men de gav ingenting.
Motorn går inte upp i varv på en gång utan den varvar upp långsamt.
Snart åker skiten på tippen!

Finns de någon i Borlänge-området som kan/har lust o ta en kik??
vad är kopplingslagret i för skick? är ingående axel i växellådan korrekt schimsad?
om kopplingskorgen sitter och glappar så går det tungt i dreven.
vilket axialspel har du på axlarna i motorn.
om tändning förgasare cylinder med kolv topp ljudämpare är korrekt helt och inkört, så återstår bara att motorn går tungt.
är blockhalvorna ett matchande par. är en blockhalva bytt kan det ibland bli problem. även om det oftast går bra..
erlan
om kopplingskorgen sitter och glappar så går det tungt i dreven.
vilket axialspel har du på axlarna i motorn.
om tändning förgasare cylinder med kolv topp ljudämpare är korrekt helt och inkört, så återstår bara att motorn går tungt.
är blockhalvorna ett matchande par. är en blockhalva bytt kan det ibland bli problem. även om det oftast går bra..
erlan
Det finns lite glapp i kopplingslagret.
Jag har shimsat enligt sprängskissen till motorn.
Nu har jag tagit bort shims på både vevaxel och drivaxel, så nu e axialspel 0.63mm på vev- och 1.5mm på driv. Detta för att utesluta att axlarna nyper.
Gällande blockhalvor kan jag inte svara på då motorn följde med i ett mopedköp.
Jag har shimsat enligt sprängskissen till motorn.
Nu har jag tagit bort shims på både vevaxel och drivaxel, så nu e axialspel 0.63mm på vev- och 1.5mm på driv. Detta för att utesluta att axlarna nyper.
Gällande blockhalvor kan jag inte svara på då motorn följde med i ett mopedköp.
det brukar finnas ett en eller tvåsiffrigt nummer på undersidan av vevhuset. det ska vara lika på båda blockhalvorna. sedan finns det en "klocka" med gjutdatum på blockhalvorna. det bör inte skilja mer än några månader.
du verkar ha koll på hundradelarna. vad har du för radielt spel i vevstakslagret? max 0.03 mm har jag fått lära mig.
erlan
du verkar ha koll på hundradelarna. vad har du för radielt spel i vevstakslagret? max 0.03 mm har jag fått lära mig.
erlan