Ingen ork i sachsmotorn

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Icon77
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 aug 2013, 06:10
Ort: Borlänge

Ingen ork i sachsmotorn

Inlägg av Icon77 »

Hej.

Jag försöker få ordning på frugans Raketare med en Sachs 50/2 ks.
Problemet är att det inte finns nå ork i motorn.
Motorn varvar upp hyfsat men inte riktigt ordentligt.
Det jag har gjort e att byta lager, packboxar, packningar, kolv o ringar och sotat ur avgassystemet.
Jag har provat med olika cylindrar och förgasare men det hjälper inte.
Jag har även komptryckt motorn och fick ca 6½kg, vilket ska vara ok.
Så frågan är, vad kan jag kolla över mer?
Kan växlarna vara för hårt shimsade?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh Patrik
HSE
Inlägg: 5955
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

Testa med mer förtändning.
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

Förgasaren då?
Du har inte skrivit nåt om den
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

och du vände den lilla ovala/rektangulära brickan längst bak i ljudämparen, mellan muttern och röret, åt rätt håll?
vänder man den bak och fram blir det lite trångt för avgaserna att komma ut.

erlan
Användarens profilbild
Icon77
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 aug 2013, 06:10
Ort: Borlänge

Inlägg av Icon77 »

Förgasare har jag provat 3 olika, utan förbättring.

Ljuddämparen tror jag inte är orginal så det finns ingen oval bricka.

Mvh Patrik
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3559
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

Nu tar vi det här från början.

Gick den bättre innan du bytte lager m.m.?

Hur är tändningen inställd?

Hur är förgasrnålen och munstycket inställt?

Går den bättre utan ljuddämpare?

Har du kollat så ingen broms ligger på?
Användarens profilbild
Icon77
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 aug 2013, 06:10
Ort: Borlänge

Inlägg av Icon77 »

Nej, den gick inte alls pga att vevaxeln va sned.
Så jag bytte till en frisk vevaxel med samma mått.

Tändningen har jag ställt in enligt Jim L guide, dvs 2,5mm förtändning och 0.35mm brytaröppning, 9mm abris.
Jag har en stark o klar gnista.

Nålen sitter på 2:a hacket, har även provat 3:e.
Det sitter ett justerbart munstycke på, och jag har skruvat så att den går så jämt som möjligt på fullgas.

Jag tog bort insatsen på ljuddämparen, men ingen markant skillnad.

Bromsarna är kollade och jag har snurrat på hjulet för att känna om det är något motstånd.

Jag har gjort allt som jag kan komma på, men jag har gått bet.

Mvh Patrik
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

Får den tillräckligt med bensin? Kanske bensinkranen är full med skit?
Användarens profilbild
Icon77
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 aug 2013, 06:10
Ort: Borlänge

Inlägg av Icon77 »

Bensinflödet är ok, precis kollat.
Testade med en 12mm förgasare idag, även med en bonntrimmad cylinder jag hade liggandes men de gav ingenting.
Motorn går inte upp i varv på en gång utan den varvar upp långsamt.
Snart åker skiten på tippen! :x

Finns de någon i Borlänge-området som kan/har lust o ta en kik??
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

vad är kopplingslagret i för skick? är ingående axel i växellådan korrekt schimsad?
om kopplingskorgen sitter och glappar så går det tungt i dreven.
vilket axialspel har du på axlarna i motorn.

om tändning förgasare cylinder med kolv topp ljudämpare är korrekt helt och inkört, så återstår bara att motorn går tungt.
är blockhalvorna ett matchande par. är en blockhalva bytt kan det ibland bli problem. även om det oftast går bra..

erlan
Användarens profilbild
Icon77
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 aug 2013, 06:10
Ort: Borlänge

Inlägg av Icon77 »

Det finns lite glapp i kopplingslagret.
Jag har shimsat enligt sprängskissen till motorn.
Nu har jag tagit bort shims på både vevaxel och drivaxel, så nu e axialspel 0.63mm på vev- och 1.5mm på driv. Detta för att utesluta att axlarna nyper.
Gällande blockhalvor kan jag inte svara på då motorn följde med i ett mopedköp.
Norman
Inlägg: 568
Blev medlem: 25 jan 2009, 00:00
Ort: Gotland

Inlägg av Norman »

Schimsat enligt sprängskiss-hur menar du då? När man schimsar så schimsar man bort glappet i axlarna (nästan), vad som står på sprängskissen är i princip ointressant i detta fallet.
Användarens profilbild
Icon77
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 aug 2013, 06:10
Ort: Borlänge

Inlägg av Icon77 »

Jo, jag menar att shimsen sitter där som ska.
Självklart så har jag kollat att där finns ett litet glapp.
Därför tog jag bort shims på båda axlarna för att vara på den säkra sidan, därav de axailspel som jag mätte upp.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7311
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

det brukar finnas ett en eller tvåsiffrigt nummer på undersidan av vevhuset. det ska vara lika på båda blockhalvorna. sedan finns det en "klocka" med gjutdatum på blockhalvorna. det bör inte skilja mer än några månader.

du verkar ha koll på hundradelarna. vad har du för radielt spel i vevstakslagret? max 0.03 mm har jag fått lära mig.

erlan
Användarens profilbild
Icon77
Inlägg: 12
Blev medlem: 25 aug 2013, 06:10
Ort: Borlänge

Inlägg av Icon77 »

Motorn är lackad med "några" lager färg verkar de som, har försökt att skrapa fram siffrorna men jag ser inget.
O klockan är de lika mycke färg på :(
Det radiella spelet på vevstaken kan jag väl bara mäta om jag plockar ut hela vevaxeln!?
Det är nå fel som e trasigt!
Skriv svar