EKF-frågor.
-
-
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tack sura, kul att åtminstone få se bilder på en sån för ' verkligheten lär man ju aldrig få se en...
ny fråga nu.
har fått snurr på grejerna, det är som sagt en mahle 50cc med mikuni 20mm.
problemet är att den svarar dåligt på gaspådrag, antar att det år munstycken som ska bytas, men frågan är om det finns någon här som kör samma setup och kan ge tips på vad man ska tro ungefär är lämpligt i storlek? <!-- </EdIndex> --></div>
ny fråga nu.
har fått snurr på grejerna, det är som sagt en mahle 50cc med mikuni 20mm.
problemet är att den svarar dåligt på gaspådrag, antar att det år munstycken som ska bytas, men frågan är om det finns någon här som kör samma setup och kan ge tips på vad man ska tro ungefär är lämpligt i storlek? <!-- </EdIndex> --></div>
1137 4vxl
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
1134 HPD4vxl
Vimpel Zündarpeden
1279 EKFobjekt
- SachsMekarn
Lånar tråden lite...
Skulle vara kul att veta hur ni tycker att "drömsetupen" på en
EKF med 80cc ser ut?
(Med fokus på livslängd och körbarhet och inte max effekt/dragrace)
Vilken cylinder? Athena eller något annat?
Vevparti? Byta hela eller bara staken?
Förgasare? Fabrikat och storlek?
Tändning?
Koppling? Finns det fler alt. än Stuvstas?
Avgassystem?
Finns det någon här som bygger EKF i 80cc utförande på beställning?
Skulle vara kul att veta hur ni tycker att "drömsetupen" på en
EKF med 80cc ser ut?
(Med fokus på livslängd och körbarhet och inte max effekt/dragrace)
Vilken cylinder? Athena eller något annat?
Vevparti? Byta hela eller bara staken?
Förgasare? Fabrikat och storlek?
Tändning?
Koppling? Finns det fler alt. än Stuvstas?
Avgassystem?
Finns det någon här som bygger EKF i 80cc utförande på beställning?
Min åkmoppe med EKF tål mycket misshandel, och har gjort så i mer än 4 år sommar som vinter.
Setup:
Athena 80
PWK 28
Triboron olja 1.2%
Zundapp pipa
Kokusan 12V
Kopplingen är min hemma snickrade 4 lamells (s.k Sura koppling)
Den håller jag på och byter till en S koppling istället då den börjar bli för klen
Vev och stake kör jag standard om det är friska grejer, annars så kör jag Samarin stake med svetsad tapp.
Den motorn håller för långa fullgasrepor på + 11000 rpm...
Setup:
Athena 80
PWK 28
Triboron olja 1.2%
Zundapp pipa
Kokusan 12V
Kopplingen är min hemma snickrade 4 lamells (s.k Sura koppling)
Den håller jag på och byter till en S koppling istället då den börjar bli för klen

Vev och stake kör jag standard om det är friska grejer, annars så kör jag Samarin stake med svetsad tapp.
Den motorn håller för långa fullgasrepor på + 11000 rpm...
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
kör med en ekf med atena 80cc jamaco 32 avgassystem 26mm minkuni 14-32 drevnig styvas kopling det är en mycket bra åkar moppe och plast pulkorna har inte ännu kört om och dom har provat
sen har jag en ekf som körs med standart cyle som är portad och 20mm minkuni 32jamaco också en trevlig moppe gör ca 80 men det är stor skilnad till atena 80

sen har jag en ekf som körs med standart cyle som är portad och 20mm minkuni 32jamaco också en trevlig moppe gör ca 80 men det är stor skilnad till atena 80
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
kör med en ekf med atena 80cc jamaco 32 avgassystem 26mm minkuni 14-32 drevnig styvas kopling det är en mycket bra åkar moppe och plast pulkorna har inte ännu kört om och dom har provat

sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Vad innebär S koppling och svetsad tapp?Sura skrev: byter till en S koppling istället då den börjar bli för klen![]()
Vev och stake kör jag standard om det är friska grejer, annars så kör jag Samarin stake med svetsad tapp
Går den hyfsat tyst med 32 Jamarcol?f50glx skrev:kör med en ekf med atena 80cc jamarcol 32 avgassystem.
Jag vill kunna köra utan att skrämma hela kvarteret...
S koppling är från Sachsen med drevet på högersidan.
Den har 5 lameller original.
Man brukar lägga en liten svetsloppa mellan vevtappen och vev skinkorna för att förhindra att veven ska vrida sig när man har mycket pulver.
Jag har varit med om att veven vred sig när det gick ca 120 blås på en topspeed, och då jävlar vibrerar det !
Man brukar lägga en liten svetsloppa mellan vevtappen och vev skinkorna för att förhindra att veven ska vrida sig när man har mycket pulver.
Jag har varit med om att veven vred sig när det gick ca 120 blås på en topspeed, och då jävlar vibrerar det !
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Ok, då är jag med!Sura skrev:S koppling är från Sachsen med drevet på högersidan.
Tack för svar!