Bestyckningsproblem Mikuni Tm24

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

Rexxy skrev:Du vet inte vart gränsen går förrän du nått den. ;) Men jag skulle inte gå högre!
Du har nog rätt där :D
Jag vill ju inte att kolven ska rinna ut ur avgasporten så jag kanske ska ge den lite mer soppa ändå för det hade nog fortsatt förbi 649 om jag hållt stumt hela vägen till toppvarv
f50glx
Forumsponsor
Inlägg: 923
Blev medlem: 03 aug 2010, 23:00

Inlägg av f50glx »

man brukar väl säga att 550-570 är bra för moppar
när jag höll på med snöskoter så var det 650-670 på vätskkylt
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

blyfot skrev:Jag fick för mig att jag skulle dreva om till orginal 11/38 och bygga ett nytt kortare insug och testa lite. Den gick finfint fast jag tyckte att det blev lite varmt.
Frågan är väl om det är för varmt, jag vågade faktiskt inte hålla efter längre än så här, och det är ju lite kvar till mitt maxvarv. Jag tänkte att någon kunnig kanske kan ge feedback för jag känner mig okunnig på vart gränsen går.

Bild
Kolla hur det ser ut under kolven.
Användarens profilbild
mallgroda
Inlägg: 421
Blev medlem: 18 feb 2008, 00:00
Ort: Skövde

Inlägg av mallgroda »

Respekt 8)
jonTe-Zündapp
Inlägg: 227
Blev medlem: 16 nov 2012, 00:00
Ort: Mariestad

Inlägg av jonTe-Zündapp »

blyfot skrev:Jag tycker att det börjar ta sig med Dakotan nu, förgasaren lirar äntligen bra sedan pipan har modifierats för högre varvtal.
Toppnotering som ligger sparad i varvräknaren är 13600rpm så det är rätt go sång i maskinen vilket jag är nästan löjligt glad över på mitt gamla puchskrälle :lol: Det är bara ett par korta dragningar, "smyger" iväg på 1an och fullgasar på 2an. Det gick annars, som vanligt, väldigt laglydigt till på körningen men jag var tyvärr tvungen att sota ur den vid ett par tillfällen.

Liten film här http://youtu.be/F7CNuRInoh4

Ursäkta för all reklam på slutet men jag håller på å lära mig iMovie på min iMac, det blir lite mycket av det goda i början :)
Oj oj vilken sång, ståpäls!
Lät ju nästan bättre än en Zündapp :wink:
Zündapp CS50 -80
Suzuki TS -92 X 2
Fram King -59
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

jonTe-Zündapp skrev: Oj oj vilken sång, ståpäls!
Lät ju nästan bättre än en Zündapp :wink:
:D mm, ja vet :lol:
Det är ju målet. Jag har faktiskt fått ett par roliga ansiktsutryck på rallyna, där överdrivet lyckliga zundapp åkare plötsligt slokat något på den belåtna minen, när man glider intill och varvar upp maskinen. En Puch ska inte låta så där, inte om det fortfarande sitter en Puchmotor på den :lol: men det är ju det som är utmaningen. Jag fortsätter kämpa i motvind innan jag ger mig på min Ks 50 som faktiskt går helt orginal just nu.
Jag har klurat bara lite och det skulle kanske kunna vara möjligt att få på en puchcylinder på zundappen även om det blir lite mixter och slaget är lite fel från början. Tar man en oportad 75cc så blir inte durationerna alldeles åt skogen. Den stora polini cylindern är ju så fruktansvärt dyr, en 8 portars Eurokit 75 kostar bara ca.1100:-
Vi får se, grabben fyller 15 i dagarna och han är väl aspirant på zundappen just nu så trimmet får vänta tills han vill ha en annan å åka på.
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

blyfot skrev:Jag fick för mig att jag skulle dreva om till orginal 11/38 och bygga ett nytt kortare insug och testa lite. Den gick finfint fast jag tyckte att det blev lite varmt.
Frågan är väl om det är för varmt, jag vågade faktiskt inte hålla efter längre än så här, och det är ju lite kvar till mitt maxvarv. Jag tänkte att någon kunnig kanske kan ge feedback för jag känner mig okunnig på vart gränsen går.

Bild

Jag har åkt i expriment syfte med en pipa som var "trång" en bit över 700 med min 2 växlade sachs när den gjorde en bit över 100km .Men det var ingen dyr cylle eller kolv på den .

Sedan kan man vara lite högre förbränningstryck än vad du har på avgas temp mätaren beroende på var den sitter.

Men du börjar ligga nära Safe gränsen om du inte vill spela högt spel.


:wink:
Mats T
Inlägg: 337
Blev medlem: 13 mar 2010, 00:00

Inlägg av Mats T »

blyfot skrev:Jag fick för mig att jag skulle dreva om till orginal 11/38 och bygga ett nytt kortare insug och testa lite. Den gick finfint fast jag tyckte att det blev lite varmt.
Frågan är väl om det är för varmt, jag vågade faktiskt inte hålla efter längre än så här, och det är ju lite kvar till mitt maxvarv. Jag tänkte att någon kunnig kanske kan ge feedback för jag känner mig okunnig på vart gränsen går.

Bild

Jag har åkt i expriment syfte med en pipa som var "trång" en bit över 700 med min 2 växlade sachs när den gjorde en bit över 100km .Men det var ingen dyr cylle eller kolv på den .

Sedan kan man vara lite högre förbränningstryck än vad du har på avgas temp mätaren beroende på var den sitter.

Men du börjar ligga nära Safe gränsen om du inte vill spela högt spel.


:wink:
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

Kollade kolven idag. Den såg fin ut på ovansidan men kolvringarna behöver nog bytas snart för det var lite sot som letat sig förbi dom på högersidan.
Å så en titt på undersidan, ganska mörkt tycker jag :close_call:

Bild
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

Känns nära härdsmälta där :lol:
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

selma skrev:Känns nära härdsmälta där :lol:
Den är ju inte askgrå än, hehe...
Avgasporten ser för övrig liknande ut, ingen sot men kolafärgad beläggning som de ljusare partierna på undersidan av kolven.

Kan det delvis bero på att jag kör med 3% olja tro?
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

Jag kör på Motul på mina,den förbränns ej.Det ser ut som den legat i ett oljebad när man öppnar den efter några år.
Hur som helts ser det ut att det blivit så varmt att din olja inte fixar det längre,du är i gränslandet.Det är där den går som bäst,men det kan bli lite spännande :wink:
blyfot
Forumsponsor
Inlägg: 591
Blev medlem: 23 sep 2011, 23:00
Ort: Småland

Inlägg av blyfot »

selma skrev:Jag kör på Motul på mina,den förbränns ej.Det ser ut som den legat i ett oljebad när man öppnar den efter några år.
Hur som helts ser det ut att det blivit så varmt att din olja inte fixar det längre,du är i gränslandet.Det är där den går som bäst,men det kan bli lite spännande :wink:
Haha, spännande är mitt andra namn :lol:
Oki, motul säger du, är den nå specialare helsyntet lr?
Jag brukar använda husqvarnas LowSmoke olja men man kanske ska gå på något bättre.
Ett alternativ skull väl vara att prova med alkylatbensin, finns det inte nån aspen racing? Svårt kanske att få tag i på dunk? Har du erfarenhet av något dylikt eller är det att anse som overkill på en p**h
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Inlägg av selma »

blyfot skrev:
selma skrev:Jag kör på Motul på mina,den förbränns ej.Det ser ut som den legat i ett oljebad när man öppnar den efter några år.
Hur som helts ser det ut att det blivit så varmt att din olja inte fixar det längre,du är i gränslandet.Det är där den går som bäst,men det kan bli lite spännande :wink:
Haha, spännande är mitt andra namn :lol:
Oki, motul säger du, är den nå specialare helsyntet lr?
Jag brukar använda husqvarnas LowSmoke olja men man kanske ska gå på något bättre.
Ett alternativ skull väl vara att prova med alkylatbensin, finns det inte nån aspen racing? Svårt kanske att få tag i på dunk? Har du erfarenhet av något dylikt eller är det att anse som overkill på en p**h
En riktigt bra olja tycker jag man kan kosta på sig,det går max 2 flarror per säsong.Inte ett värmenyp på 6 år,det är det värt.Kör för övrigt på macksoppa 98 :D
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

blyfot skrev:Kollade kolven idag. Den såg fin ut på ovansidan men kolvringarna behöver nog bytas snart för det var lite sot som letat sig förbi dom på högersidan.
Å så en titt på undersidan, ganska mörkt tycker jag :close_call:

Bild
Jag skulle inte kört den varmare.
Skriv svar