Matching numbers?
-
- Inlägg: 323
- Blev medlem: 27 apr 2011, 23:00
- Ort: Skara
Matching numbers?
Matching numbers. Varför är det så viktigt när man köper/säljer Puch o helt oviktigt när man köper/säljer Zundapp?
Personligen rankar jag fina orörda exemplar med utbytt motor högre än påkostade renoveringar där 80 procent av mopeden är köpt ny på postorder. De flesta jag renoverat har jag sålt, de förlorade sin själ i samma stund som originallacken med rostporer försvann. Hur jag än försökte fick jag aldrig tillbaka samma känsla som när jag köpte dem från början. Förhoppningsvis känner deras nya ägare annorlunda. Och jag vet många fler som bittert ångrar sina renoveringar - speciellt bland oss som hållit på ett tag. Alltså, matching numbers spelar egentligen ingen roll så länge din Puch består av originaldelar - den blir bara lite svårare att sälja den dagen du behöver pengar. Men det finns fler som jag där ute, jag lovar. /Micke
Personligen rankar jag fina orörda exemplar med utbytt motor högre än påkostade renoveringar där 80 procent av mopeden är köpt ny på postorder. De flesta jag renoverat har jag sålt, de förlorade sin själ i samma stund som originallacken med rostporer försvann. Hur jag än försökte fick jag aldrig tillbaka samma känsla som när jag köpte dem från början. Förhoppningsvis känner deras nya ägare annorlunda. Och jag vet många fler som bittert ångrar sina renoveringar - speciellt bland oss som hållit på ett tag. Alltså, matching numbers spelar egentligen ingen roll så länge din Puch består av originaldelar - den blir bara lite svårare att sälja den dagen du behöver pengar. Men det finns fler som jag där ute, jag lovar. /Micke
60 cc har som vanligt en väldigt bra poäng, det är svårt att få samma känsla för en omlackad och postorderrenoverad moppe. Men jag tycker att båda typerna har sin poäng, jag tycker det är skönt med de renoverade för de vågar jag använda för ordentlig moppekörning. Lågmilarna som jag egentligen gillar bäst ( Med matching nr och gärna typintyg) vill jag inte köra för mycket, men alla körs de lovar jag.
Själv har jag väldigt svårt att tänka i pengar, dvs vad ska moppen vara värd när jag säljer den.
I onsdags körde vi tex hela förbifart Norrtälje. Den ska vara färdigbyggd om ett år så det var mycket sprängsten och lervällingar i tunnlarna, men det gick utmärkt med min numera mycket skitiga Dakota 72 som är omlackad. Blir det nåt ras så är det ju bara att lacka om igen. Testo har du tvättat än ?
Själv har jag väldigt svårt att tänka i pengar, dvs vad ska moppen vara värd när jag säljer den.
I onsdags körde vi tex hela förbifart Norrtälje. Den ska vara färdigbyggd om ett år så det var mycket sprängsten och lervällingar i tunnlarna, men det gick utmärkt med min numera mycket skitiga Dakota 72 som är omlackad. Blir det nåt ras så är det ju bara att lacka om igen. Testo har du tvättat än ?
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89