"Det mesta går att tolka negativt fast jag med "trimmarträsk" menar att det lätt att hamna i en utgiftspiral där det ena kräver det andra och det till slut blir rätt dyrt"
jag har glömt vem, men det var en proffesionell biltrimmare en gång i tiden som brukade börja med att fråga kunderna: hur fort har du råd att åka.
"Själv tror jag en kraftig effektökning kräver en lika kraftig grundstomme typ kkr motorer om man ska få ett bra och hållbart resultat i kkr-hästkraft-racet. "
ju sämre utgångsläge, desto större utmaning. sen kan det ju vara så att man inte vill såga sönder ramen. eller något tävlingsreglemente styr motorvalet.
och det är ju ett känt fenomen att förstärker man ett problem så får man problen nån annan stans.
men det är ju så att vissa saker går inte att förklara för dom som inte redan fattat.
men på -60--70 talen fanns ett s.k. orginal som man sa på den tiden, här på trakten. han puttrade runt på en trampmoppe av okänt ursprung och okänd ålder. förmodligen inte tvättad sen ny. hade alldrig sett åka fortare än 25. han bodde nån mil utanför staden. en gång var det några grabbar som kom i fatt honom och dom hde mer eller mindre trimmade dakotas så dom blåste för bi gubben men när den sista passerat så vred "manne" på gasen och åkte om hela gänget igen. inte ens den snabbaste av dakotorna hann med.
hur många ärliga kmh en urpluggad dakota gjör/gjorde vet andra bättre än mig.
på den tiden var det alltid så mycket drevat som motorn orkade.
man kan ju bara gissa hur kul gubben hade.
erlan
PS

ovan nämda orginar/klurig gubbe/tekniskt geni åsikterna gick isär.
han hade som paradnummer att svetsa motorblock. han svetsade nog ihop vaenda sänderfruset motorblock åtminståne hela -50 -60 och halva -70 talen inom 3-4 mils omkrets. och jag har hört många gamla bilmekar som varit där med spruckna motorblock, och alla påstod att det höll hur bra som helst, inga problem. och det med utrustning som dagens svetsare troligen inte skulle ens
fatta att var en svets.
pinnsvetsen ska ha varit tre st lösa transingar på en hylla. och gassvetsen ett karbidaggregat.